file Daidalos - dotazy ke stavbě

Více
07. bře 2014 08:12 #11959 od Branislav Kasala
Len mi nepiste ze to potrebuje zasobu energie vo forme nejakeho zavazia lebo uz si naozaj kupim iba toho sarkana :) .

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. bře 2014 09:32 #11960 od Aleš Krátký
To ne,jen se ptam zda se jedna stale o daidala... podle me se dostanes tak max k 470gr.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. bře 2014 10:01 #11961 od Branislav Kasala
Jasne, stale len o Daidalos 230.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. bře 2014 21:14 - 07. bře 2014 21:17 #11962 od Petr Kurjan

Branislav Kasala napsal: Len mi nepiste ze to potrebuje zasobu energie vo forme nejakeho zavazia lebo uz si naozaj kupim iba toho sarkana :) .

Nebude se Ti to líbit, ale je to opravdu tak. Časem na to asi přijdeš sám. Každé letadlo s pevnými křídly potřebuje k letu dostatečnou rychlost. Model o rozpětí 230cm při hmotnosti pod 500g poletí sice pomaleji, ale bude jako papír unášený větrem. Při malé rychlosti bude menší účinnost kormidel a křidélek. Větší a lehký model nebude mít dost energie na překonání odporu vzduchu, který mají křídla o tak velké ploše. Uvědom si, že vyšší hmotnost znamená i větší setrvačnost. Těžší letadlo tedy bude klouzat lépe a dostatečnou rychlostí. Let bude možné opravdu řídit, nebude to jen boj s větrem! V případě Daidala 230 je rozumná minimální hmotnost asi 550g, možná i více. Daidalos 200 (2m rozpětí) nám létal snad nejlépe, pokud byl naložený stejnosměrným motorem s převodovkou a jeho hmotnost byla taky okolo 600g! (Aleš Krátký s ním létal i několik soutěží RCEJ...)

Pro soutěže RCEK jsme potřebovali co nejmenší hmotnost hlavně z důvodu omezeného výkonu motoru. 500g byl spodní limit daný pravidly RCEK, lehký model se prostě dostal za stejnou dobu do větší výšky a měl tedy určitou výhodu. Letos budou soutěže podle nových pravidel. Startuje se do menších výšek a proto se teď soustředíme na lepší výkony modelu. A hádej proč právě řešíme dovažování modelů...? B)
Poslední změna: 07. bře 2014 21:17 uživatelem Petr Kurjan.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 13:39 #11965 od Branislav Kasala
Chlapi mate niekto navod stiahnuty v nejakom subore ?
Web "ypsi.cz" nefunguje.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 17:52 - 09. bře 2014 17:55 #11968 od Petr Kurjan
Tohle snad bude stačit. ZIP soubor obsahuje stažené webové stránky s popisem některých detailů, m.j. i návod na provedení středového spoje neděleného křídla. Další náměty najdeš na začátku tohoto fóra.
Přílohy:
Poslední změna: 09. bře 2014 17:55 uživatelem Petr Kurjan.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 18:30 #11969 od Branislav Kasala
Vdaka.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 19:20 #11970 od Petr Kurjan
Dej si prosím záležet a hlavně už do toho nedávej serva HXT!!! Tohle letadlo si zaslouží opravdu něco mnohem lepšího!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 21:21 #11971 od Branislav Kasala
HXT tam nebudu ale bude tam nieco podobne, tak radsej napisem osadenie az ked to bude lietat :).

A aky epoxid mam konkretne pouzit ? Na case zatvrdnutia nezalezi, len aby to bolo co najpevnejsie a najstabilnejsie.
Ozaj a naco sa davaju do epoxidu tie mikrobalony ? Nahodne som sa k tomu este nedopracoval ze naco to je dobre.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. bře 2014 23:24 #11972 od Petr Kurjan
Nejraději používám laminovací pryskyřici L285, kterou používá i výrobce modelu. Dobře poslouží i jiné druhy déle tuhnoucích epoxidů (například i starý Epoxy 1200). Rychle tuhnoucí epoxidy obvykle nejsou tak pevné, zato jsou poměrně pružné. Na zalepení pák do kormidel určitě budou stačit.

Správně namíchaná L285 má poměrně malou viskozitu a nízké povrchové napětí. Proto se snadno vsakuje a umožňuje dobré prosycení tkaniny s minimálním množstvím pryskyřice. Někdy je ale potřeba vyplnit větší mezeru a samotný epoxid by vytekl, nebo by byl zbytečně těžký. K tomu účelu slouží tzv. plniče - mikrobalony, Aerosil, sekaná bavlna. Používají se například pro vyplnění spojů za účelem jejich zpevnění, nebo k doplnění chybějícího materiálu. Mikrobalony slouží hlavně pro zahuštění lepidla bez podstatného nárůstu hmotnosti. Vytvrzený epoxid s mikrobalony se dá dobře brousit a dále opracovávat. K podobnému účelu slouží Aerosil, ten je o něco pevnější a případné opracování už není tak snadné. Pro vyplnění větších objemů se používá sekaná bavlna, sekané sklo nebo uhlík.

Před lepením kompozitových dílů je nutné lepené plochy dobře odmastit a nejlépe i lehce přebrousit. odstraní se tak případné zbytky separátoru, který mohl zůstat na povrchu po vyjmutí z formy.

Při stavbě si uvědom, že Daidalos není celokompozitové Minicorado. Do křídel uděláš snadno díru nebo důlek a opravit už to nepůjde (nebo jen velmi těžko...) Stejné to je i s kormidly. XPS jádro je poměrně měkké, potah je opravdu tenký a celková pevnost je daná pouze celistvostí kompozitového potahu! A zapomeň na lepení teřiňákem!!! Ten raději schovej do šuplíku! Rozpouští opravdu snadno XPS jádro a všechno by zničil. Na křídla a ocasní plochy NESMÍ přijít ani žádné jiné lepidlo nebo barva obsahující aceton a podobná rozpouštědla. Potah je porézní a jádro by se pod ním určitě zničilo a zbortilo! Při stavbě nespěchej! K lepení všech dílů používej epoxid a spoje na kormidlech poctivě přelaminuj, jak je uvedeno v návodu!

Někde jsi psal, že chceš použít jako páky do kormidel plastové páčky, které jsou na serva. Je to sice lákavé, ale tento plast se skoro ničím nedá lepit. Proto bych tohle nedoporučoval - bude se to uvolňovat a hlavně u výškovky a křidélek to může být příčina totální havárie! Raději páky vyřízni z tenké překližky, nebo z sklolaminátové desky (Sklotextit - stačí 1-1,5mm tlustý). Při lepení si dej záležet na přesném usazení osou táhla nad středem otáčení - hlavně u křidélek a klapek.

Určitě Ti doporučuji osadit i klapky, které máš z výroby už vyříznuté. Ty se mají vyklápět ve velkém rozsahu směrem dolů jako brzdy, ale musí mít současně minimální vůle v normální poloze. K tomu je důležité správně nastavit páky a táhla.Také je nutné použít opravdu kvalitní a robustní serva bez vůlí! Na jednom modelu mám použité kovové digitální SAVÖXy SH-261MG. Jsou sice trochu silnější (12mm) a vzadu z křídla malinko vystupují. Vydrží ale i hodně hrubé zacházení a po roce používání nejsou znát žádné zvětšené vůle. Neujíždějí se změnou teploty - jak je doma nastavím, tak budou i venku na letišti. Můžeš použít i analogová serva Dymond D-60. Jsou i tenčí a v křídle se úplně schovají. Nejlepší by byly kovové Hyperiony , ale ty jsou docela drahé... B) Před zalepením páček si raději nakresli, v jakém rozsahu se budou klapky vyklápět a zjisti si v jakém rozsahu jsi schopen nastavit výchylku serva - žádoucí je alespoň 80°! Páky na servu a na klapkách musí být ve vhodném poměru, jinak se Ti nepovede nastavit vychýlení klapek na 60-80° dolů pro účinné brzdy. Důležitá se správná poloha a vzdálenost osy táhla od středu otáčení klapky i serva. Někdo posouvá páky klapek více dozadu od osy otáčení. To sice umožní veliké výchylky, ale v základní poloze má takové uspořádání obrovské vůle, které se nedají ničím odstranit! Osa táhla klidové poloze by měla být kolmo nad osou otáčení klapky (křidélka). Jedině tak bude mít celá soustava minimální vůle! A pokud místo vidliček použiješ malé kulové čepy, bude to úplně ideální! :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.466 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám