file Daidalos - dotazy ke stavbě

Více
12. úno 2014 10:04 - 13. úno 2014 06:37 #11745 od Bohumil Belan

Branislav Kasala napsal: Nechcem lietat sportovo Daidala 230. Ma pre mna potom zmysel pouzivat klapky ?
Nie som ani nejaky termicky lovec, ze "aha brnklo mi do kridla, pome naspat tam nieco bude" :) .
Skor mi ide o to dostat lietadlo s minimalnou hmotnostou co najvysie a potom len sledovat ako same klze pomaly dolu s minimalnymi korekciami z moje strany.


Odpoved ku klapkam je: urcite ano. Moj Daidalos este nelieta ale mozem pre porovnanie uviest Ambroziu 220. Zmena zakrivenia profilu +- 2mm sa na lete prilis neprejavuje. Ale vysunutie klapiek na cca 80 stupnov vyrazne zvysi klesavost a zhorsi klzavot. Podstatne lepsie sa tak pristava. Pokial chces lietat vo velkych vyskach su klapky nutne pre unik zo stupaku. Predstava ze staci potlacit a model zo stupaku vyleti je velmi skreslena. Mohol by si o model prist. Niekolko krat som tlacil Ambroziu zo stupaku s vysunutymi klapkami a ani tak nechcela ist dole. Bez klapiek by som ju uz asi nemal.
A dakujem za dalsi nazor k vetraniu v trupe.
Poslední změna: 13. úno 2014 06:37 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 12:04 - 12. úno 2014 12:08 #11747 od Petr Koláska

Branislav Kasala napsal: Nechcem lietat sportovo Daidala 230. Ma pre mna potom zmysel pouzivat klapky ?


No, kromě uvedeného přínosu klapek pro únik z termiky a vyklesávání (s plnými klapkami může naprosto v klidu kolmo dolů) je tady ještě jeden aspekt - profily použité na Daidalovských křídlech tak trochu (dost) počítají s tím, že se bude s odtokovkou pracovat, tedy že se bude zakřivovat dle potřeby. Ne že by to bez toho nelítalo, ale je to asi jako koupit si Mercedes a jezdit na napůl vyfouknutých pneumatikách :)

A přistát s Daidalem bez klapek, resp. bez butterfly mixu s křidélky, je taky docela sranda - to letadlo dokáže za bezvětří přeletět 100m přistávací dráhu v metrové výšce... ;)

Takže opravdu se hodí tam ty klapky mít....
Poslední změna: 12. úno 2014 12:08 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 12:40 #11748 od Miroslav Kopecký

Petr Koláska napsal: A přistát s Daidalem bez klapek, resp. bez butterfly mixu s křidélky, je taky docela sranda - to letadlo dokáže za bezvětří přeletět 100m přistávací dráhu v metrové výšce... ;)

Takže opravdu se hodí tam ty klapky mít....

Tak to můžu potvrdit, když jsem přistával s Daidalem poprvé, tak mi byla louka malá :-)

O pár příspěvků výše byl zmíněný "FAI kužel", tj kužel, který má poloměr špičky podle pravidel. Splňují tohle ty nejsnadněji sehnatelné "neturbo" kužely, jako např. MP-JET a Pohodalet?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 13:07 - 12. úno 2014 13:17 #11749 od Petr Koláska
Hmm, bohužel obvykle ne :unsure: Pravidla říkají, že poloměr zakřivení špičky má být větší než 5mm.... Řešení jsou prakticky 3:

1 - koupě kuželu odpovídajícího FAI předpisům (má je třeba Ivan Hořejší )

2 - použití turbokuželu

3 - koupě jiného šroubku a stočení klasického kuželu doma svépomocí
Poslední změna: 12. úno 2014 13:17 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 06:44 - 13. úno 2014 07:19 #11760 od Petr Koláska
Protože problematika začínala být příliš rozsáhlá, bylo téma bylo rozděleno a vyčištěno...

Příspěvky týkající se větrání a chlazení u Daidala byly přesunuty do samostatného tématu, kde mohou být nadále probírány a rozvíjeny:

stoupak.cz/forum/technika/11722-daidalos...ani-a-chlazeni#11722
Poslední změna: 13. úno 2014 07:19 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. bře 2014 20:04 #11917 od Bohumil Belan
Mám ďalšiu otázku - ako nastavujete u Daidala klapky na krúženie a preskok? Koľko milimetrov dole/hore? Oplatí sa na nastaviť na trojpolohovom vypínači dve polohy smerom nadol na krúženie, napr 2mm, 4 mm?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. bře 2014 11:40 #11921 od Milan Chalupník
Toto je věc velice individuální jak s pohledu pilota, tak i s pohledu nastavení těžiště Daidalose. Zkoušet pokud to jde nastavitelnou výchylkou na vysílači a pak si to pevně uložit, třeba i na vícepolohový přepínač. Rozumná velikost je asi 1mm na rychlost a těch aspoň 2 mm termika, případně více (kořen křídla), a pak korigovat mixem do výškovky. Někdo jenom přepíná přepínačem, někdo má termiku na kniplu plynulou. Vyzkoušet v praxi a najít si nejvíce efektivní řízení pro pilota i pro éro. Jednoduchá odpověď podle mě není.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. bře 2014 16:13 #11922 od Jan Kubica
Ahoj Bohuši, na Virovi to mám asi 1 mm nahoru a 1.5 mm dolů, zejména dolů už je víc nepříjemné. Jinak mám klapky na šoupáku a potom i na třípolohovém přepínači nahoru-neutrál-dolů, teď už používám jenom přepínač (letových fází). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. bře 2014 06:52 #11923 od Petr Koláska
Taky přihodím svůj setup, ať si můžeš vybrat :) (Daidalos 250)

Střední hodnoty přeskok 1mm, termika 2mm, ovládání třípolohový přepínač ve spojení s bočním sliderem, kterým můžu výchylku plynule úplně zrušit nebo naopak zdvojnásobit (takže když cvaknu termiku, klapky se během 1,5 vteřiny vychýlí 2mm dolů a sliderem si můžu následně plynule vekslovat výchylku v hodnotách 4mm-0mm)

Hodnoty odpovídají nastavení klapek u kořene křídla, křidélka potom mají výchylky poloviční
(opět měřeno u vnitřní hrany kormidel)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. bře 2014 16:37 #11925 od Bohumil Belan
Ďakujem za odpovede, na Ambrozii používam trojpolohový prepínač. Nenapadlo ma spojiť to s potenciometrom pre jemné doladenie. Je to dobrý nápad, vyskúšam to.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.408 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám