RCEP a nebo něco podobného
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ivan Horejsi napsal: Jen bych ještě upresnil zalezitost ceny.
Ta je umerna plose kridla a vychazi to dost presne, az jsem se divil.
Ono je to také hodně o ceně a spotřebě konkrétního použitého materiálu... Když se vezme klasické F3J/F5J, tak samozřejmě model s cílovou hmotností 2-2,5kg může být levnější - na to stačí při výborné pevnosti skelná tkanina, která je levná, plus "trochu" uhlíku na nosníky.
Lehký model sice zdraží kvůli potřebě drahého biax uhlíku, ale na druhé straně je to zdražení víceméně skokové, které se mezi modelem 1700g a 1100g prakticky neliší a občas dokonce ten lehký vyjde čistě materiálově levněji.. Celková cena obvykle zůstane plusmínus stejná, ale je to daň za jistou "exkluzivitu" či vyšší pracnost, nedá se ale říct, že by lehčí modely byly dražší nějak ve stylu "nepřímé úměrnosti".
A to ani nemluvím o tom, že se F5J narozdíl od F3J dá udělat i vyloženě rachiticky, viz můj loňský Stork, který byl na 1300g ve skleněném provedení, tedy defakto z nejlevnějšího materiálu. U něj byla dokonce oficiální cena "ultralight verze" proti těžší a pevnější o kus nižší.
V každém případě si dovolím poměrně jednoznačně tvrdit, že představa, že by modely F5J nějak zlevnily při minimální hmotnosti třeba 1800g je dost mylná. Můžeme jistě spekulovat o delší životnosti atd., ale o primární ceně bych si moc iluzí nedělal.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
Vždyť jsi asi už časem poznal, že Honza je příznivcem létajících dřevěných polen, a z lehoušků se mu dělá vyrážka
Nevím proč se tu pořád až dogmaticky omílá, že RCEV by měla být nějaký předstupeň F5J... Je to především, jak to tu už bylo mockrát napsáno, materiálně a hlavně organizačně méně náročnější kategorie, než je F5J.
organizačně - ve smyslu, že nároky na letiště organizátora jsou určitě nižší, co se týče velikosti i umístění
materiálně - letadla budou stopro vždycky levnější, a doma pořád ještě spíchnutelný
Když budu chtít s klukem lítat výškoměry aby si to osahal a vyzkoušel si taktiku lítání, a naučil se pořádně termiku, určitě nezačnu ve velkých F5J, ale v RCEV, a třeba i s menším letadlem...
Dělat minimální hmotnosti určitě nebudeme, už jen z RCEK vím, jak to někteří šidili, a moc s tím nešlo dělat... a navíc by to zařízlo jakékoliv nováčky, kteří by si to chtěli zkusit místo RCEV speciálu jen třeba s omotorovaným F3K-čkem a nebo starším RCEK-čkem nebo RCEJ-čkem... Kvůli tomu, aby si to zkusili, a nebo ze zúčastnili 1-2 krát do roka místní soutěže, tam přece nebudou cpát čtvrt kila olova... Ta kategorie nemá být o zavírání dveří, ale naopak...
Plošné zatížení je samozřejmě parametr, který je jako jediný aplikovatelný. A jak píše Ivan, v případě extrémní situace, sice složitěji, i překontrolovatelný.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ivan Horejsi napsal: Tak si to zkus Tome spočítat. Vyber si par eroplanu, třeba na strankach Hyperflight. Nemusis srovnanat plochu, staci druhou mocninu rozpeti. Samozrejme ze to nebude "akorát" a objevi se i vlivy provedeni atd.
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.
Jasně, s tímhle souhlasím... Já reagoval spíš na častý názor o tom, že lehká F5J jsou dražší než stejné modely v těžší verzi, což až tak moc nesedí, tato vazba zas tak přímá není.
Že je naopak RCEV levnější než F5J i při stejném konstrukčním řešení je jasné.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Mrázek
- Offline
- Pokročilý
- mobil 602 593 054
- Příspěvky: 219
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 5
Ivan Horejsi napsal: Tak si to zkus Tome spočítat. Vyber si par eroplanu, třeba na strankach Hyperflight. Nemusis srovnanat plochu, staci druhou mocninu rozpeti. Samozrejme ze to nebude "akorát" a objevi se i vlivy provedeni atd.
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.
Jen drobný zjednodušený příklad k tomu DPH, vliv na konečnou cenu pro odběratele:
Výrobce neplátce a nepřizná daň z příjmu
materiál včetně DPH 121 + hodnota práce 100 + zisk 50 = cena 271
Výrobce plátce DPH a daně z příjmu
materiál bez DPH 100 + hodnota práce 100 + zisk po zdanění 50 +
+ daň z příjmu 9,5 + DPH 54,5 = 314
Příklad je sice velice zjednodušen, poměr ceny materiálu a práce může samozřejmě být jiný, mohou být i jiné vlivy, ale ukazuje, že rozdíl ceny mezi oficiálním a "domácím" výrobcem při stejném zisku není zase až tak výrazný. U "domácího" výrobce může dokonce pracnost být vyšší z hlediska pravděpodobně nižší sériovosti. Vývojové náklady u obou předpokládám pro zjednodušení zhruba stejné pro stejnou výrobní kategorii, zde vakuovky.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal Cink
- Offline
- Pokročilejší začátečník
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Luboslav Nagy
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 39
- Obdržená poděkování 2
A teraz katastroficky scenar, teraz padame na zadok z letovky 1100g pri 3,5m. OK je to krasa nove profily, je to prenikave a dynamicke aj pri lahkej vahe. Idem do toho. O rok je tu ale letovka pod 1000g, atd. A kolobeh sa opakuje a kupujeme nove modely. Je to taka spirala, pokial tu bude moznost ist s hmotnostou dole (12gdm2), vzdy sa najde dost ludi ochotnych investovat kazdy rok ak chcu byt na spici a konkurencie schopny.
Co tak zastabilizovat to? No alebo to nechat ako vykladnu skrinu technologii a sledovat kam az to zajde.
Ľuboslav Nagy
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Snad by se dala najít shoda na konstatování, že přeci jen RC nejsou volné a tak by se ten minimální limit mohl posunout třeba na 15g/dm2. Zakonzervoval by se přibližně současný stav a níž už by to nešlo.
Přiklad: RCEV 42dm2 = min. 630g; F5J 80dm2 = min. 1200g
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
A poznámka k té ceně - ono to vypadá, že pro řešení ultralehkého F5J jsou domácí kutilové dokonce ve výhodě, vakuovkový styl "ala Leskošek" vychází váhově lépe než tovární kompozity. Jenže pro sériovou výrobu to pracností vychází spíš hůře a tak se do toho nikdo nehrne, úplně by mne ale nepřekvapilo, kdyby začali být ve výhodě právě šikovní domácí stavitelé. Ono se to nezdá, ale to odpadnutí namáhání křídla při vleku tu konstrukci proti F3J docela mění a někdy i zlevňuje. Vezměte si třeba toho mého loňského Storka z levné skelné tkaniny, který za letu neustále měnil vzepětí atd. - to je pro F3J nemyslitelné, ale v F5J je to křídlo po sezóně v podstatě nedotčené a funkční (taky ho budu vozit jao náhradní střed).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Veleba
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 135
- Obdržená poděkování 10
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.