file RCEP a nebo něco podobného

Více
01. dub 2016 11:18 #16507 od Tomas Hruby

Ivan Horejsi napsal: Jen bych ještě upresnil zalezitost ceny.
Ta je umerna plose kridla a vychazi to dost presne, az jsem se divil.


Ono je to také hodně o ceně a spotřebě konkrétního použitého materiálu... Když se vezme klasické F3J/F5J, tak samozřejmě model s cílovou hmotností 2-2,5kg může být levnější - na to stačí při výborné pevnosti skelná tkanina, která je levná, plus "trochu" uhlíku na nosníky.
Lehký model sice zdraží kvůli potřebě drahého biax uhlíku, ale na druhé straně je to zdražení víceméně skokové, které se mezi modelem 1700g a 1100g prakticky neliší a občas dokonce ten lehký vyjde čistě materiálově levněji.. Celková cena obvykle zůstane plusmínus stejná, ale je to daň za jistou "exkluzivitu" či vyšší pracnost, nedá se ale říct, že by lehčí modely byly dražší nějak ve stylu "nepřímé úměrnosti".
A to ani nemluvím o tom, že se F5J narozdíl od F3J dá udělat i vyloženě rachiticky, viz můj loňský Stork, který byl na 1300g ve skleněném provedení, tedy defakto z nejlevnějšího materiálu. U něj byla dokonce oficiální cena "ultralight verze" proti těžší a pevnější o kus nižší.

V každém případě si dovolím poměrně jednoznačně tvrdit, že představa, že by modely F5J nějak zlevnily při minimální hmotnosti třeba 1800g je dost mylná. Můžeme jistě spekulovat o delší životnosti atd., ale o primární ceně bych si moc iluzí nedělal.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 11:46 #16508 od Ivan Horejsi
Tak si to zkus Tome spočítat. Vyber si par eroplanu, třeba na strankach Hyperflight. Nemusis srovnanat plochu, staci druhou mocninu rozpeti. Samozrejme ze to nebude "akorát" a objevi se i vlivy provedeni atd.
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 12:06 - 01. dub 2016 12:10 #16510 od Radek Novotny
Ješišmarjá Karle! Názor Honzy přece nemusíš brát naprosto vážně, jen protože to napsal na stoupáku! :)

Vždyť jsi asi už časem poznal, že Honza je příznivcem létajících dřevěných polen, a z lehoušků se mu dělá vyrážka :lol:

Nevím proč se tu pořád až dogmaticky omílá, že RCEV by měla být nějaký předstupeň F5J... Je to především, jak to tu už bylo mockrát napsáno, materiálně a hlavně organizačně méně náročnější kategorie, než je F5J.

organizačně - ve smyslu, že nároky na letiště organizátora jsou určitě nižší, co se týče velikosti i umístění
materiálně - letadla budou stopro vždycky levnější, a doma pořád ještě spíchnutelný

Když budu chtít s klukem lítat výškoměry aby si to osahal a vyzkoušel si taktiku lítání, a naučil se pořádně termiku, určitě nezačnu ve velkých F5J, ale v RCEV, a třeba i s menším letadlem...

Dělat minimální hmotnosti určitě nebudeme, už jen z RCEK vím, jak to někteří šidili, a moc s tím nešlo dělat... a navíc by to zařízlo jakékoliv nováčky, kteří by si to chtěli zkusit místo RCEV speciálu jen třeba s omotorovaným F3K-čkem a nebo starším RCEK-čkem nebo RCEJ-čkem... Kvůli tomu, aby si to zkusili, a nebo ze zúčastnili 1-2 krát do roka místní soutěže, tam přece nebudou cpát čtvrt kila olova... Ta kategorie nemá být o zavírání dveří, ale naopak...

Plošné zatížení je samozřejmě parametr, který je jako jediný aplikovatelný. A jak píše Ivan, v případě extrémní situace, sice složitěji, i překontrolovatelný.
Poslední změna: 01. dub 2016 12:10 uživatelem Radek Novotny.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 12:21 #16512 od Tomas Hruby

Ivan Horejsi napsal: Tak si to zkus Tome spočítat. Vyber si par eroplanu, třeba na strankach Hyperflight. Nemusis srovnanat plochu, staci druhou mocninu rozpeti. Samozrejme ze to nebude "akorát" a objevi se i vlivy provedeni atd.
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.


Jasně, s tímhle souhlasím... Já reagoval spíš na častý názor o tom, že lehká F5J jsou dražší než stejné modely v těžší verzi, což až tak moc nesedí, tato vazba zas tak přímá není.
Že je naopak RCEV levnější než F5J i při stejném konstrukčním řešení je jasné.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 13:10 - 01. dub 2016 13:30 #16515 od Karel Mrázek

Ivan Horejsi napsal: Tak si to zkus Tome spočítat. Vyber si par eroplanu, třeba na strankach Hyperflight. Nemusis srovnanat plochu, staci druhou mocninu rozpeti. Samozrejme ze to nebude "akorát" a objevi se i vlivy provedeni atd.
Tim chci od zacatku hlavne rict, ze eroplany F5J jsou a budou vždy vyrazne drazsi, nez RCEV.
Musí se ovšem srovnávat srovnatelne: bud bez DPH nebo vcetne.


Jen drobný zjednodušený příklad k tomu DPH, vliv na konečnou cenu pro odběratele:

Výrobce neplátce a nepřizná daň z příjmu

materiál včetně DPH 121 + hodnota práce 100 + zisk 50 = cena 271

Výrobce plátce DPH a daně z příjmu

materiál bez DPH 100 + hodnota práce 100 + zisk po zdanění 50 +
+ daň z příjmu 9,5 + DPH 54,5 = 314

Příklad je sice velice zjednodušen, poměr ceny materiálu a práce může samozřejmě být jiný, mohou být i jiné vlivy, ale ukazuje, že rozdíl ceny mezi oficiálním a "domácím" výrobcem při stejném zisku není zase až tak výrazný. U "domácího" výrobce může dokonce pracnost být vyšší z hlediska pravděpodobně nižší sériovosti. Vývojové náklady u obou předpokládám pro zjednodušení zhruba stejné pro stejnou výrobní kategorii, zde vakuovky.
Poslední změna: 01. dub 2016 13:30 uživatelem Karel Mrázek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 17:54 #16524 od Michal Cink
No já bych myslel, že ceny jsou hlavně záležitostí poptávky. Model f5j, prodejný po světě, tedy "bohatším" modelářům se dá nacenit na víc, než ero rcev pro místní. Když budu mít možnost produkci vyvézt za evropskou či světovou cenu, nebudu zbytečně "pěknej" a doma prodávat za míň. M.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2016 18:20 #16525 od Luboslav Nagy
Moj nazor na cenu je trochu odlisny, myslim si ze pri hmotnosti 1800-2000g model musi byt lacnejsi, je mozne totiz pouzit starsie modely, existujuce formy existujucich modelov F3J a zvaraciek. Logicky odpada vyvoj a vyroba novych foriem pre lahke specialy, odpada pouzitie najdrahsich uhlikovych materialov, drahych technologii, a aj drahej lahkej vybavy (nepotrebujem hv serva, kludne odveziem aj 4clanok) A to ani nevravim o tom ze sa ako model da pouzit aj stary kompozit aj polystyren dyha aj klasika rebra a folia. Ak bolo spravne poznamenane nestaci totiz len odlahcit model, potom to chce ine profily, inu geometriu, to sa rovna vyvoj, nove formy, do ceny sa potom premierne naklady na vyvoj.
A teraz katastroficky scenar, teraz padame na zadok z letovky 1100g pri 3,5m. OK je to krasa nove profily, je to prenikave a dynamicke aj pri lahkej vahe. Idem do toho. O rok je tu ale letovka pod 1000g, atd. A kolobeh sa opakuje a kupujeme nove modely. Je to taka spirala, pokial tu bude moznost ist s hmotnostou dole (12gdm2), vzdy sa najde dost ludi ochotnych investovat kazdy rok ak chcu byt na spici a konkurencie schopny.
Co tak zastabilizovat to? No alebo to nechat ako vykladnu skrinu technologii a sledovat kam az to zajde.

Ľuboslav Nagy

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. dub 2016 09:42 #16531 od Petr Dušek
Nevidím v současných ani budoucích hmotnostech velký problém, ve volných modelech F1A je už dlouhá desetiletí limit 410g na 34dm plochy (tj. právě těch minimálních 12g/dm) a takový model se dal postavit i klasicky ze dřeva při slušné pevnosti. Že je dneska honba za ultra hyper materiály je částečně i marketingová záležitost. Má to konkurence, my to musíme nabízet taky, zákazník to chce, zákazník to zaplatí...

Snad by se dala najít shoda na konstatování, že přeci jen RC nejsou volné a tak by se ten minimální limit mohl posunout třeba na 15g/dm2. Zakonzervoval by se přibližně současný stav a níž už by to nešlo.

Přiklad: RCEV 42dm2 = min. 630g; F5J 80dm2 = min. 1200g
Poděkovali: Pavel Svoboda

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. dub 2016 10:32 #16533 od Tomas Hruby
Podle mě by nebyl žádný velký problém udělat konstrukční F5J na hranici 12g/dm2 s použitím celkem běžné konstrukce. Spíš se do toho nikomu moc nechce, protože přínos je sporný atd.
A poznámka k té ceně - ono to vypadá, že pro řešení ultralehkého F5J jsou domácí kutilové dokonce ve výhodě, vakuovkový styl "ala Leskošek" vychází váhově lépe než tovární kompozity. Jenže pro sériovou výrobu to pracností vychází spíš hůře a tak se do toho nikdo nehrne, úplně by mne ale nepřekvapilo, kdyby začali být ve výhodě právě šikovní domácí stavitelé. Ono se to nezdá, ale to odpadnutí namáhání křídla při vleku tu konstrukci proti F3J docela mění a někdy i zlevňuje. Vezměte si třeba toho mého loňského Storka z levné skelné tkaniny, který za letu neustále měnil vzepětí atd. - to je pro F3J nemyslitelné, ale v F5J je to křídlo po sezóně v podstatě nedotčené a funkční (taky ho budu vozit jao náhradní střed).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. dub 2016 19:47 #16560 od Martin Veleba
Pavle, jak to vidíš s nedělní testovací soutěží? Předpověď počasí pro Náměšť je deštivá.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.401 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám