file FAI - F5J

Více
06. pro 2011 08:18 #6152 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Milan Chalupník napsal: Unilog2 je oproti svému předchůdci přesnější v měření. Předpokládám správně, že Altis i Unilog2 jsou dnes na stejném technologickém "vrcholu", který nabízí dnešní trh čidel tlaku, včetně té "součástkové drtě" kolem nich a umu vývojářů ? A zkusil někdo vyletět s několika mnoho výškoměry (určitě ano) v jednom éru, a zveřejnit rozdíly mezi těmito kusy od jednoho výrobce, nebo ještě lépe, od několika výrobců ? Nejsem odpůrce, právě naopak.


Já jsem nějaké pokusy dělal, Palo Lishak toho testoval ještě víc. Prozatím byly výsledky vesměs "vyhovující" - do té odchylky plusminus 2,5m zmíněné v definici výškoměru F5J se to vesměs vešlo s velkou rezervou (mohu příležitostně zkusit další test - Altis proti starému Unilogu, případně Altis proti EagleTree).
Problém by podle všeho nastal v momentu, kdyby byl striktní požadavek na odchylku v rozsahu 200m pod metr, to už by asi tak jednoduché nebylo, ale požadavek zatím zas tak přísný není - na to by stačil i "starý" Unilog (vůbec bych nevylučoval, že Stefan v tomto malinko kecal a původní Unilog nechce pro F5J upravit spíš z obchodních důvodů, ale třeba mu křivdím).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. pro 2011 08:46 #6153 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Milan Chalupník napsal: ...zkusil někdo vyletět s několika mnoho výškoměry (určitě ano) v jednom éru, a zveřejnit rozdíly mezi těmito kusy od jednoho výrobce, nebo ještě lépe, od několika výrobců ?

Skúsil som to asi pred dva a pol rokom. Referenčný bol Sysalov ALTI a k tomu jeden CAM z USA a 12 RC-A2 zo Slovinska... Všetko vonku na krídle na extra zdroj... Frekvencia vzorkovania bola 0,3 s. Rozptyl parametrov okolo strednej hodnoty bol v rozsahu do 1,5* metra, a to v rozpätí medzi 0 a asi 350 m nad povrchom (nula na mojom letisku je okolo 200 m nad morom).
Porovnával som aj výšku z tlakomerov s výškou z GPS... Je o tom spísaná nejaká diplomová práca na STU z BA. Ale z bežne dostupným GPS to za veľa nestálo. ;)
Ďalší podobný pokus chystám koncom roka so sériou CAM, ALTI (LoLo), ALTI (SLO), ALTIS (SVK) a LOG (RUS).

Na nasledujúcu sezónu by som mal mať pre domáce aj zahraničné súťaže k dispozícii testovaciu komoru pre elimináciu rekordérov s rozptylom nad rámec povolený pravidlami FAI.

Poznámka: RC-ALTI výškomery sú pred expedíciou od výrobcu testnuté aj v profi baro-komore, takže ak sa prípadne aj vyskytne nejaký s odchýlkou od štandardu, vyradí ho už výrobca ;)

*/ pre istotu som sa pozrel do výsledkov meraní spred viac ako dvoch rokov a opravil som rozptyl hodnôt výšky :oops: (na pamäť sa už zrejme veľmi spoliehať nemôžem)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. pro 2011 09:42 #6155 od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: ... navíc určitě nebude nutný ke každému výškoměru, tohle je nákup typu "jeden do klubu"...


Ohledně zmiňované čtečky výšky, nákup jedné čtečky do klubu stačí asi jen v případě, že v klubu mají všichni stejný výrobek, a klub neorganizuje soutěže. Jinak pro organizaci soutěží musí být asi čtečka na každý typ výškoměru, a nebo v regulích dáno, že každý musí přijet se svou čtečkou... Nebo ne...?

Nepředpokládám, že se výrobci domluví na stejném rozhraní pro jeden typ čtečky... :ugeek:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. pro 2011 10:43 #6156 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Radek Novotny napsal:

Tomas Hruby napsal: ... navíc určitě nebude nutný ke každému výškoměru, tohle je nákup typu "jeden do klubu"...


Ohledně zmiňované čtečky výšky, nákup jedné čtečky do klubu stačí asi jen v případě, že v klubu mají všichni stejný výrobek, a klub neorganizuje soutěže. Jinak pro organizaci soutěží musí být asi čtečka na každý typ výškoměru, a nebo v regulích dáno, že každý musí přijet se svou čtečkou... Nebo ne...?

Nepředpokládám, že se výrobci domluví na stejném rozhraní pro jeden typ čtečky... :ugeek:


Já to beru tak, že pro "normální" soutěže si musí výškoměr a čtečku zajistit soutěžící. A pak opravdu stačí jedna pro lidi z jednoho klubu (pokud budou mít stejné výškoměry), organizátora to do důsledku vzato nemusí zajímat vůbec.
V návrhu, který šel do FAI bylo doslova znění "proper readability is response of competitor", pokud to takhle prošlo, tak už vůbec není o čem mluvit.

Já si fakt myslím, že ze strany pořadatelů jsou opravdu obavy z F5J FAI naprosto zbytečné a vše pojede v pohodě. Joooo, až jednou dojde na oficiální ME/MS, tak pak se to asi pojme systematičtěji, třeba s dodávkou výškoměrů pořadatelem, ale do toho je zatím daleko... :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. led 2012 23:24 #6283 od ludek novotny
Odpověděl ludek novotny pro téma FAI - F5J
Kdo mi k tomu něco řekne?Poletím cca 20 s na motor a vypnu ho ve 200m....potom pomocník zapne stopky a já poletím skoro střemhlav dolů..po 10s, ve výšce cca 50m přitáhnu a model vystoupá do asi 100 m....jaká výška se objeví na zápisu?Jakou výšku vypnutí budu mít uvedenou na kartě? :shock:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. led 2012 05:52 #6284 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

ludek novotny napsal: ...jaká výška se objeví na zápisu?Jakou výšku vypnutí budu mít uvedenou na kartě? :shock:

Podle pravidel samozřejmě v tomto případě výškoměr jako startovní výšku ukáže 200m, tzn.zaznamenané maximum od startu do času T+10s. Nějaké potlačování, rozjíždění či "zoomování" tady nemá žádný význam ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. led 2012 07:34 #6286 od Petr Cejnar
Odpověděl Petr Cejnar pro téma FAI - F5J
Jako neznalec jakých si pravidel F5J (FAI je ještě pořád neuveřejnilo na www) bych chtěl se zeptat. na co reaguje onen výškoměr. Podle toho co zde čtu tak na vypnutí motoru a v tom okamžiku zaznamená výšku. Co ale zanamená když budu mít plyn na kanále jedna a plynule budu ovládat otáčky motoru, ve kterém okamžiku bude zaznamenávat ono vypnutí motoru. Křivka plynu jde nastavit. Nebo druhý případ nastavení zpoždění funkce přes mixer ( až 5 s), kdy vypínačem vypnu motor, ale díky zpoždění ten ještě v klidu potáhne. Vypínačem budu aktivovat - deaktivovat mix a kanál bude zpožděn. Časoměřič nemá nárok to poznat. No a za třetí - při běžcím motoru ze 180m potlačím, rozjedu model a jako by vystřelím cca třeba ve výšce 120m. V tomto okamžiku vypínám motor. Jsem přesvědčen, že to bude více jak do 200 m, díky kinetické energii. A nebo poslední varianta ( J. Nezhyba by mohl potvrdit) rozjet model nad zemí rovně třeba v 30ti metrech a při rychlosti 230km/h jej vystřelit, tak jako něco podobného v F5B. Poučte mě, kde všude jsem špatně, udělejte osvětu. Děkuji.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. led 2012 07:53 #6287 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Petr Cejnar napsal: Jako neznalec jakých si pravidel F5J (FAI je ještě pořád neuveřejnilo na www) bych chtěl se zeptat. na co reaguje onen výškoměr. Podle toho co zde čtu tak na vypnutí motoru a v tom okamžiku zaznamená výšku. Co ale zanamená když budu mít plyn na kanále jedna a plynule budu ovládat otáčky motoru, ve kterém okamžiku bude zaznamenávat ono vypnutí motoru. Křivka plynu jde nastavit. Nebo druhý případ nastavení zpoždění funkce přes mixer ( až 5 s), kdy vypínačem vypnu motor, ale díky zpoždění ten ještě v klidu potáhne. Vypínačem budu aktivovat - deaktivovat mix a kanál bude zpožděn. Časoměřič nemá nárok to poznat. No a za třetí - při běžcím motoru ze 180m potlačím, rozjedu model a jako by vystřelím cca třeba ve výšce 120m. V tomto okamžiku vypínám motor. Jsem přesvědčen, že to bude více jak do 200 m, díky kinetické energii. A nebo poslední varianta ( J. Nezhyba by mohl potvrdit) rozjet model nad zemí rovně třeba v 30ti metrech a při rychlosti 230km/h jej vystřelit, tak jako něco podobného v F5B. Poučte mě, kde všude jsem špatně, udělejte osvětu. Děkuji.


Petře od konce... Vystřelení je nesmysl kvůli té prodlevě 10s po vypnutí motoru, kdy teprve končí měření, i se Surprise 15 s "fajkovým" pohonem by bylo prakticky nemožné udržet model v dostatečné rychlosti tak dlouho, aby nad výchozí výšku "vyplaval" až po desáté sekundě. S elektro F3J je to pak absolutně nemožné, na to prostě zapomeň - nejde to!

K tomu měření - v pravidlech je uvedeno, při jaké šířce impulsu to spíná, je to poměrně málo. U normálního reglu nemáš šanci s tím nic dělat (křivka plynu na vysílači s tím nesouvisí, ta ti právě posune šířku impulsu). Teoreticky by to šlo ošidit třeba u CC reglu, kde by šla modifikovat křivka plynu přímo v reglu, nicméně bude to dost diskutabilní . Navíc ale narazíš na to, že se v F5J létá poměrně nízko - můžu ti říct, že když mi v Dubnici na soutěži zblbla v jednom startu brzda, tak jsem při vypnutí v asi 160m tu točící se vrtuli viděl docela dobře - tohle nejsou "eNka", kde jsi po startu půl kilometru vysoko ;) Sice jsem ohledně vymýšlení "ojebávek" velký skeptik, vím, že lidi vykoumají všelicos, ale pochybuji, že by nastal problém zrovna s tímhle...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. led 2012 07:59 #6288 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
co se tyka mixu a reakci na motor netusim ale,

vypnuti a zoomovani : u FAI F5J se pocita Maximalni vyska dosazena od bodu kdy vypnu motor ( TED ) az do TED + 10 vterin

neboli varianta "pod motororem to napalim k zemi,vypnu a nazoomuju" je na nic .. to bych musel vypnout motor, letet 10 vterin porad u zeme a az po 10ti vterinach se vystrelit (coz uz nemam energii k takove akci si myslim)

koneckoncu koukam ze uz to napsal tomas podemnou

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. led 2012 08:01 #6289 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Je pravda, že text pravidel ve sportovním řádu FAI stále ještě nevyšel, tudíž nemáme ani český překlad, ale pravidla platí od 1.1.2012 dle návrhu přijatého v dubnu. Originál (anglicky) je ke stažení například v dubnovém zpravodaji Ivana Hořejšího , pro ty, kterým je bližší slovenština, je zde neoficiální slovenský překlad .
Pro objasnění základních dotazů doporučuji přečíst článek Tomáše Hrubého , pokud i potom zbydou nějaké nejasnosti, tak sem s nimi ;) .

Upřesnění pro Aleše: počítá se maximální výška od startu z ruky do času 10 sec. po vypnutí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.468 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám