file FAI - F5J

Více
18. kvě 2012 17:41 #7136 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Za citaci stojí tento bod z propozic pro Intercup v Maďarsku - lze to asi brát jako seznam výškoměrů a firmware, které na akcích v našem okolí nikdo nebude rozporovat. Přirozeně tím není striktně vyloučeno ani něco jiného, ale to už může vést k dotazům či dohadování...

Vo výškomeroch je nutné použiť firmware:

RC-ALTI2 basic, FW FAI v0.06 www.rc-electronics.org
RC-ALTI2 pro FW FAI v0.06 (direct from www.rc-electronics.org )
RC-MULTI 2 FW FAI v0.06 www.rc-electronics.org
MultiLog 2.0 FW FAI v 4.7 (by e-mail from palo@rivamodels.sk )
MultiLog 2.1 FW FAI v 4.7 (by e-mail from palo@rivamodels.sk )
Altis V3 FW FAI v 5.1 (direct from www.aerobtec.com )

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. kvě 2012 06:47 #7137 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: ...lze to asi brát jako seznam výškoměrů a firmware, které na akcích v našem okolí nikdo nebude rozporovat.

Pre súťaže F5J Inter Tour 2012 je to tak.

Možno ešte pred súťažou Korona Cup pribudne SKY LIMIT od Wingedshadow vo verzii s novým FW pre FAI-F5J.
Problém je len v tom, že ani vo FAI verzii nemá tento spínač blokovanú možnosť automatického vypínania
pohonu v predvolenej výške. Tým sa jeho výrobca vedome vystavuje riziku, že toto zariadenie nebude zaradené do zoznamu FAI oficiálne povolených ;) .

(Verzia pre neoficiálne súťaže F5J-FAI je označená ako SKY LIMIT 1.2 )

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. kvě 2012 11:32 #7138 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

Palo Lišhák napsal: Problém je len v tom, že ani vo FAI verzii nemá tento spínač blokovanú možnosť automatického vypínania
pohonu v predvolenej výške. Tým sa jeho výrobca vedome vystavuje riziku, že toto zariadenie nebude zaradené do zoznamu FAI oficiálne povolených ;) .

Myslím, že není potřeba strašit, pokud takový požadavek v pravidlech zůstane, výrobce určitě zareaguje a v novém FW to napraví :idea: .
Zatím je to v pravidlech trochu nejednotně, v základní části pravidel to je (5.5.11.1.3.l), ale v příloze A - požadavcích na výškoměr to specifikováno není.

EDIT: Abych zas tvůrcům pravidel nekřivdil, ono je to takhle vlastně docela správně, neboť to zároveň brání použití dalšího neschváleného spínače, který by doplňoval tuto nepovolenou funkci k tomu oficiálnímu...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. kvě 2012 13:01 #7139 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Petr Dušek napsal: Myslím, že není potřeba strašit, pokud takový požadavek v pravidlech zůstane, výrobce určitě zareaguje...

Zatiaľ to pre výrobcu nie je tak komerčne zaujímavé, aby to urobil. On sám upozorňuje na to, že pri prísnom posudzovaní zhody s pravidlami by Sky Limit na oficiálnej súťaži neprešiel.

Nemám záujem strašiť (sám už mám po dohode s Dave-om na ceste set s novým FW). Ale moja skúsenosť hovorí, že pre niektorých notorických vyrývačov v blízkom aj vzdialenejšom okolí je vítaná každá zámienka na spochybnenie regulérnosti súťaže, resp. regulérnosti použitej výbavy ;) .

Aj preto sa veľmi teším, že o pár dní bude v našej BARO/ALTI-komore pre súťaže FAI-F5J dvojica výškomerov s certifikátom ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. kvě 2012 15:23 #7141 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Co si budeme říkat - specifikace výškoměrů je celkem jasná pro letošek, ale nějaké drobné (nebo i větší) upřesnění do budoucna jsou víc než pravděpodobná...

Mě by například nijak nepřekvapil návrat požadavku na záznam a například požadavek na záznam průběhu plynu - tohle je hezky vidět na záznamu z Altis V3 s aktuálním fw - prohlédnutí záznamu prostě prakticky úplně vylučuje nějaký podvod s přimotorováním atd., to zase z druhé strany ruší jeden z důvodů proti povolení restartu atd. Takže kdoví, co bude dále... Na druhé straně je ale zrovna Altis docela pozitivním příkladem toho, jak lze doplnit s úpravou firmware řadu funkcí, u slovinského Altimeter je to ostatně podobné, takže je tu nemalá naděje, že minimálně část dnešních F5J výškoměrů bude v pohodě použitelná i v budoucnu...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. čec 2012 21:22 - 30. čec 2012 06:17 #7730 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Dvě poznámky k pravidlům plynoucí ze zkušeností z Bořetické soutěže.

1) Při jednom startu Mirek Kotula překročil pásku vymezující vzletový koridor, za což ho Juraj Bačiak napomínal se slovy, že by to měla být nula za let. Domnívám se, že neměl pravdu. V pravidlech je omezena vzdálenost od vzletového bodu na 4m, což bylo dodrženo, ale není tam uvedeno, že by musel soutěžící, či pomocník, být při startu uvnitř koridoru (toto je v pravidlech F3J, odst. 5.6.8.1.).
Na druhou stranu, bylo by samozřejmě logické, když už koridor v pravidlech je, a je nazvaný jako vzletový, tak by vzlet měl být prováděn z něj?

2) V pravidlech není stanoven "motorový klid" před začátkem pracovního času, tzn. že soutěžící může zapnout motor před signálem a odhodit model "do výstřelu". Někteří soutěžící to taky praktikovali a často to zavánělo předčasným startem. Potíž je v tom, že pokud vedle někdo zapne motor dřív, je potom špatně slyšet vlastní signál (siréna-klakson). Nevím jestli je to záměr tvůrců pravidel, či jenom opomenutí?
Poslední změna: 30. čec 2012 06:17 uživatelem Petr Dušek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 06:13 #7731 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
V pravidlech je opravdu 6 metrů široký pás, v jehož středu je vzletová značka, a povoleno je 4 m od značky. Podle mě je to přehlédnutí, ale je to tam, takže vykročení pásu o méně než jeden metr je OK. Ono je na těch pravidlech místy znát, že jsou psaná od stolu :-)

Časoměřiči měli papír s "návodem k obsluze" (viz též diskuse na f5jfun.com), kde je jednou z povinností časoměřiče se ve 30. sekundě zeptat, zda má pilot vypnutý motor! Teprve až dneska mi došlo, že je to kvůli Y-kabelu. V této souvislosti mě taky napadá, co všechno by se muselo v pravidlech změnit, pokud by jiné než sériové zapojení mělo být povoleno. Zdá se mi, že při paralelním zapojení spínače jsou/budou podvody velmi jednoduché, právě proto asi pravidlotvůrci předepsali zapojení sériové (zde připomínám, že točící se vrtule je možná ve 200 m vidět, pokud je model nad hlavou, kilometr daleko už ne). Možnost zapnutí motoru by musela být ošetřena pouze FW. Jinak řečeno, pokud se komunita domnívá, že restart motoru ano, potom ale vždy při sériovém zapojení výškoměru mezi přijímačem a regulátorem.

Poslední (zatím) věcí, co mě napadá, je to, kolik klubů v Česku je schopno soutěž podle pravidel F5J uspořádat. Podle mě jich moc nebude. F5J je kategorií FAI, tj. špičková, takže je v pořádku, že klade na pořadatele hodně vysoké nároky, na druhou stranu si myslím, že pokud chceme, aby se koncepce výškoměrů rozvíjela rychleji, stálo by za to definovat jednodušší národní pravidla, aby šla soutěž s výškoměry uspořádat s tužkou a papírem, bez počítačů, sirén, vytyčování zón apod.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 06:31 #7732 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
dneska pouziva kazdy NTB na letisti. pocitat ty vyskove body z hlavy je "vyhra"

opruz je to s tema zonama atd... proste RCEK, prc tam vyskomer a jedu.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 07:48 #7734 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Jan Kubica napsal: ... co všechno by se muselo v pravidlech změnit, pokud by jiné než sériové zapojení mělo být povoleno. H.

"Cieľová stanica" sú čisté FAI-F5J pravidlá...
Paralelné zapojenie je len provizórny spôsob, ako umožniť záchranu modelu reštartom pre všetkých - nezávisle od toho, s akým výškomerom lietajú.
Keď bude možnosť záchrany modelu reštartom včlenená do pravidiel, bude podporovaná aj príslušným FW. Potom bude možné vrátiť sa k štadardnému sériovému zapojeniu, kde si dobu chodu motora ustráži samotný výškomer.

Mimochodom - možnosť záchrany modelu reštartom aj pri sériovom zapojení majú už vyriešenú všetci mne známi výrobcovia s tým, že AUTO OFF po 30 sekundách funguje a reštart je spojený s prepísaním FAI-výšky NULOU. Takže odpadá aj povinnosť časomerača sledovať, či si pilot neprimotorováva...
A to všetko v rámci pravidiel bez ďalších vyvolaných zmien - teda pokiaľ budú záchranu modelu akceptovať ;)

Má to akurát jednu tieniestú stránku - z "timekeeper desatero" vypadnú dve povinnosti pre časomerača... A budeme mať osembodové "desatero" :-(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 07:56 #7735 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Palo, v desateru (bod 2/) je také uvedeno zapnutí motoru po signálu, což ovšem dle pravidel nemusí být pravda, jak se o tom zmiňuji o kousek výše??

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.611 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám