FAI - F5J
- Palo Lišhák
- Offline
- Pokročilý
Petr Dušek napsal: Palo, v desateru (bod 2/) je také uvedeno zapnutí motoru po signálu, což ovšem dle pravidel nemusí být pravda, jak se o tom zmiňuji o kousek výše??
Myslím, že 20 sekundový motorový kľud pred gongom - ako sa praktizuje v F5-euro - by sme mali prevziať aj do F5J-FAI... Oficiálny odpočet posledných sekúnd pred štartom zvádza k predčasnému zapínaniu pohonu... Keď budú posledných 20 sekúnd ticho aj oficiálne repráky, bude predčasný štart menej častý. A riskovať nulu... to si každý radšej počká na ten oficiálny reprákový gong.
Je to tak, ako som písal pred časom a ako to dnes komentoval aj Honzo... Niektoré body sa do pravidiel dostali "od stola"... Neviem, či sa s tým pracovná skupina FAI stotožní, ale ja mám pocit, že v prvom roku je našou úlohou na tieto chybné alebo nejasné body pravidiel poukázať, prípadne aj navrhnúť ako ich vylúčiť alebo nahradiť.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Co mě spíš v Bořeticích i Hořicích zarazilo a jde o věc, která může pořadatele otrávit, je dost laxní přístup některých soutěžících k přípravě výškoměrů. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale o tom, že Altis má mít firmware 5.x pro FAI a případně 2.1 pro restart se toho napsala spousta. Jenže i lidi, kteří stoupák a další zdroje prokazatelně čtou se pak děsně diví, že se jim historický "jedničkový" fw chová jinak než by čekali, nebo klidně létají s indikací maximální výšky atd. To je fakt tak složité si to zkusit v klidu v tréningu?
Věřím, že jde o "porodní bolesti" a že velká většina lidí, kterým to bylo nastaveno na soutěži, už to příště bude mít dobře, tak snad budu optimista. Pokud bych se ale mýlil a tyto chyby se opakovaly pořád dokola, tak pak by to bylo nepříjemné
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Palo Lišhák napsal: Mimochodom - možnosť záchrany modelu reštartom aj pri sériovom zapojení majú už vyriešenú všetci mne známi výrobcovia s tým, že AUTO OFF po 30 sekundách funguje a reštart je spojený s prepísaním FAI-výšky NULOU. Takže odpadá aj povinnosť časomerača sledovať, či si pilot neprimotorováva...
A to všetko v rámci pravidiel bez ďalších vyvolaných zmien - teda pokiaľ budú záchranu modelu akceptovať
Palo, prosím, nemáš do RC-Alti2 Basic firmware, které to umí?
A jak to funguje?
a) odstartuji s plným plynem, po 30 s Auto off, ovladač plynu zůstane na 100% po celou dobu letu - OK?
b) odstartuji s plným plynem, po 30 s Auto off, kdykoliv v průběhu letu stáhnu plyn na 0% - OK?
c) odstartuji s plným plynem, po 10 s vypnu motor, potom si to rychle rozmyslím a ještě ho pustím. Vypne se sám po 30 s od prvního spuštění, po 30 s od druhého spuštění, je to už nula za start i když druhé spuštění bylo v rámci 30 s vyhrazených pro stoupání?
d) Druhé spuštění motoru od 31. sekundy je jasné.
Ještě mě napadá, jak reagují současné FW na stažení plynu třeba na 20%?
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
- Offline
- Pokročilý
Jan Kubica napsal: ... Zdá se mi, že při paralelním zapojení spínače jsou/budou podvody velmi jednoduché, právě proto asi pravidlotvůrci předepsali zapojení sériové (zde připomínám, že točící se vrtule je možná ve 200 m vidět, pokud je model nad hlavou, kilometr daleko už ne). Možnost zapnutí motoru by musela být ošetřena pouze FW. Jinak řečeno, pokud se komunita domnívá, že restart motoru ano, potom ale vždy při sériovém zapojení výškoměru mezi přijímačem a regulátorem. H.
Honzo, aj pri paralelnom zapojení je reštart na záchranu možný len za cenu NULA BODOV. Paralelné zapojenie je provizórium a rieši jeden problém na úkor iného... Umožňuje reštart, ale berie Ti možnosť AUTO OFF po 30 s.
Nie je to riešenie pre budúcnosť. Zaviedlo sa preto, aby sme nemuseli chodiť do kukurice, repky, do stromoradí a sadov...
Dnes je už problém s FW pre reštart vyriešený u všetkých výškomerov a návrat k sériovému zapojeniu je podľa mňa viac ako istý... Keď "trénerská konferencia" alebo usporiadateľ rozhodne a dá príslušný FW k dispozícii pre všeobecné použitie, nebude Y/V kábel potrebný.
Ešte poznámky k Tvojim otázkam z ďalšieho príspevku:
FW pre reštart a zároveň auto off pri sériovom zapojení urobí to, čo treba urobiť na palube... Ale po auto OFF Ti nechá len 10 sekúnd aby si sa spamätal a hodil na plyn nulu
Keď zaspíš, sekne Ti to tam 10 s po auto off plný plyn a prepíše FAI-výšku nulou... A rovnakú nulu dostaneš aj keď si budeš chcieť "dočerpať" nevyužité sekundy po skoršom vypnutí
Je to "virtuálna šnúra". Keď si sa raz "odopol", už si ju naspäť nezahákneš
Stažení plynu na 20% je to isté, ako keď Tvoj vlekár na F3J zakopne... budeš stúpať pomalšie, ale sekundy pre motor pobežia normálne
K FW pre RC-alti2 - mám aj taký, ktorý všetko to popisované dokáže. Ale pre uvoľnenie na všeobecné použitie je potrebná dohoda F5J bossov SR a ČR... Ja som už len technická podpora a nemám (ani nechcem mať) žiadne rozhodovacie právomoci v uvedenom smere.
A ešte na záver - oceňujem, že sa v tomto vlákne nevybíjajú nízke pudy, že sa tu diskutuje vecne a so snahou hľadať rozumné východiská. Myslím, že to je jediná správna cesta, keď nám na rozvoji FAI-F5J kategórie aspoň trochu záleží.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Tomas Hruby napsal: Osobně si myslím, že argumentovat tím, že je pro pořadatele problém mít notebook je v dnešní době spíš směšné, tohle je při organizaci to naprosto poslední, co bude komplikovat život.
Co mě spíš v Bořeticích i Hořicích zarazilo a jde o věc, která může pořadatele otrávit, je dost laxní přístup některých soutěžících k přípravě výškoměrů. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale o tom, že Altis má mít firmware 5.x pro FAI a případně 2.1 pro restart se toho napsala spousta. Jenže i lidi, kteří stoupák a další zdroje prokazatelně čtou se pak děsně diví, že se jim historický "jedničkový" fw chová jinak než by čekali, nebo klidně létají s indikací maximální výšky atd. To je fakt tak složité si to zkusit v klidu v tréningu?
Věřím, že jde o "porodní bolesti" a že velká většina lidí, kterým to bylo nastaveno na soutěži, už to příště bude mít dobře, tak snad budu optimista. Pokud bych se ale mýlil a tyto chyby se opakovaly pořád dokola, tak pak by to bylo nepříjemné
Tomáši, vím o klubech, kde RCEK létat nebudou, protože se nechtějí tahat s počítači, tlampači apod. A s tím souvisí i Tvá druhá poznámka, pro většinu lidí jsou hrátky s FW a počítači otrava nebo spíše obava. Ne všichni umí nebo vůbec pracují s počítači, osobně se domnívám, že většina lidí používá e-mail a internet, lidí, co používají office apod. už je mnohem méně. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že většina populace neví, co je firmware, takže já bych to nikomu nevyčítal . Myslím si, že za rozmachem ALESu v USA je právě jednoduchost CAM spínačů, kde se v podstatě nic nastavovat nedá. Až se pravidla "usadí", určitě se něco podobně jednoduchého objeví i pro F5J, a to potom nastane "rozmach" H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Palo Lišhák napsal: Honzo, aj pri paralelnom zapojení je reštart na záchranu možný len za cenu NULA BODOV. Paralelné zapojenie je provizórium a rieši jeden problém na úkor iného... Umožňuje reštart, ale berie Ti možnosť AUTO OFF po 30 s.
Nie je to riešenie pre budúcnosť. Zaviedlo sa preto, aby sme nemuseli chodiť do kukurice, repky, do stromoradí a sadov...
Dnes je už problém s FW pre reštart vyriešený u všetkých výškomerov a návrat k sériovému zapojeniu je podľa mňa viac ako istý... Keď "trénerská konferencia" alebo usporiadateľ rozhodne a dá príslušný FW k dispozícii pre všeobecné použitie, nebude Y/V kábel potrebný.
Ešte poznámka pre Honza: FW pre reštart a zároveň auto off pri sériovom zapojení urobí to, čo treba urobiť na palube... Ale po auto OFF Ti nechá len 10 sekúnd aby si sa spamätal a hodil na plyn nulu
Keď zaspíš, sekne Ti to tam 10 s po auto off plný plyn a prepíše FAI-výšku nulou... A rovnakú nulu dostaneš aj keď si budeš chcieť "dočerpať" nevyužité sekundy po skoršom vypnutí
Je to "virtuálna šnúra". Keď si sa raz "odopol", už si ju naspäť nezahákneš
Stažení plynu na 20% je to isté, ako keď Tvoj vlekár na F3J zakopne... budeš stúpať pomalšie, ale sekundy pre motor pobežia normálne
Palo, dík za vysvětlení - takže 10 sekund ... Prosím, jaká verze FW to umí?
A co paralelní zapojení do jiného kanálu přijímače, kam si přimixuji motor, ale jen ve startovní fázi. Případně jiné odpojení signálu do výškoměru po oněch 30 sekundách. Já vím, že tu budu za podvodníka, ale když jsme viděl tu vypjatou atmosféru "mezi chrty" v Bořeticích, nepřipadá mi to vůbec nereálné Podle mě paralelní zapojení jednoduše uhlídat nejde (už jsem jak ten náš kazašskej friend, co ). H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Naopak s těmi firmwary, které leckomu nic neříkají, kus pravdy máš, na druhé straně ale některá nastavení byla prostě natolik chybná, že mi spíš přišlo, že si to dotyčný opravdu nijak nezkusil a to už jeho problém je.
Sám jsem si dal závazek, že brzy (s trochou štěstí již dnes) napíšu trochu blbuvzdornější návod pro Altis V3 a dám na web, snad to trochu pomůže.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Aleš Krátký napsal: RCEK usporadas jen s papirem , ikdyz to je opruz, ale F5J ? nemozne ... sorry
Nemáš pravdu - body za výšku ti spočtu kdykoli z hlavy, nic na tom není - dělit dvěma z hlavy umím, násobit třema a příčíst sto taky. Na to ani nemusím mít kalkulačku, pokud někdo ano, tak pak docela chápu, proč se tolik lidí dokáže zadlužit atd
Kalkulačku budu asi potřebovat až na přepočet výsledku skupiny, ale to je stejné jak u RCEK.
Počítač u F5J potřebuješ jen pro případ nějakých sporů kolem funkce výškoměru, ale na hodnocení to fakt tak kritické není.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- 20. lis 2024 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.