- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
FAI - F5J
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Mirek Kotula napsal: V případě, že není určená sankce za překročení koridoru, tak nevím proč mně dotyčný vyhrožoval nulou za celý let. Docela mě to v tomto letu rozhodilo. Ani nevím, kdo to byl. Normální by bylo, kdyby po skončení letu, mně upozornil, ať si na to příště dávám pozor. To by bylo fér.
Já si myslím, že s tou neurčenou sankcí to tu byla mylná informace... Je totiž definovaný způsob startu a pokud odstartuješ v rozporu s definicí, tak jsi prostě oficiálně neodstartoval a z toho plyne nula - v tomhle měl ten Slovák pravdu.
Ten zmatek v pravidlech se opravdu točí jen kolem té chybné definice metrů, do které by ses asi při mírném vyšlápnutí vešel, jinak je celkem jasno. Mimochodem pokud bys z té zóny odkráčel někam dále, tak bys asi tu nulu dostal opravdu, nešlo by už jen o "držkování" lidí kolem.
Opravdu všem doporučuji nespekulovat a příště si na to dát pozor - piloti létající jen v ČR na tohle nejsou moc zvyklí, protože v RCEK se safetyzone vytyčuje jen výjimečně a obvykle se hází od bodu, ve všech mezinárodně létaných kategoriích (včetně outrunnerů třeba v Holíči) je to ale naprostá samozřejmost!! Tak to prosím respektujte, díky

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Juraj Dudáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 75
- Obdržená poděkování 0
Na podbné debatyna fórach obyčajne nereagujem preto že sú naprosto neproduktívne. Na váš prispevok ale reagovať musim preto že som bol riadteľom súťaže v Bořeticích, ktoru ste označil pomaly ako jedne veľký podvod.
Odpovedzte prosim priamo na moju jasnú otázku: Prečo ste tieto údajné porušenia pravidiel nereklamoval priamo na súťaži kde na to bol priestor (JURY, riaditeľ) ale ste si na to spomenuly až dva týždne po skončeni pretekov keď údajne porušenia pravidiel sú takmer neriešitelné?!!!
Zhodily ste celý usporiadateľský tým nekorektným sposobom a preto žiadam vysvetlenie.
Juraj Dudáš
Letový riaditeľ.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
já jsem nepsal, že to jeden velký podvod, to jste napsal Vy, já jsem napsal jen, že pravidla musí dodržovat všichni , to že opětovné spuštění motoru je proti pravidlům FAI, a že na startovišti bývalo více lidí a nikdo z vedení soutěže na to nereagoval, to je pravda, na tom nic nezměníte. Víc k tomu nemám co dodat.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Juraj Dudáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 75
- Obdržená poděkování 0
Juraj Dudáš
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Napriek tomu sa opýtam: Kde ste boli - pán Kotula - počas poučenia pilotov pred štartom súťaže ? Pretože tam boli jasne formulované dôvody, prečo sa v Bořeticiach uplatňovala výnimka z pravidiel v bode "opätovné spustenie motora v prípade potreby eliminovať bezpečnostné riziká". Možnosť zachrániť model je až ten posledný dôvod pre povolenie reštartu... Prioritným dôvodom je prevencia následkov prípadnej havárie na okolie ! Alebo je Vám nedotknuteľnosť pravidiel (naviac dočasných) prednejšia ako bezpečnosť okolia ?
Okrem toho zdieľam názor riaditeľa súťaže v tom, že na riešenie nezrovnalostí, nejasnosti vo výklade pravidiel, prípadne na riešenie ich porušenia bol v Bořeticiach primeraný priestor. Niekoľko - dokonca aj kurióznych problémov (napr. s časomierou vo finále) alebo s reštartom motora po dotyku modelu s plochou a pod. vyriešila jury tak, že dotknutí piloti ani nemuseli podávať oficiálny protest. Niektoré skutočnosti jury overovala dokonca preventívne, teda bez podnetu od súťažiacich (napríklad Ľubošov neuveriteľne nízky štart do šiesteho kola)...
Pýtam sa ešte raz: Kde ste boli - pán Kotula - keď vyhlásil riaditeľ súťaže 15 minútovú pauzu na podanie protestov ? Alebo ste ešte dohľadávali model, ktorého pádom mimo letovú plochu ste mohli spôsobiť nepredvídateľné škody na cudzom majetku ?
Domnievam sa, že zo strany niektorých českých súťažiacich sa vyskytlo viacero ďalších neférových vyjadrení... Ale nemyslím si, že to spôsobil ich národnostný pôvod. Skôr to pripisujem veľmi povrchnej znalosti zatiaľ pomerne čerstvých a zatiaľ nie úplne dokonalých pravidiel v českej F5 komunite. Keď však mám zostať úprimný, niektoré námietky k súťaži v Bořeticiach dosť silne zaváňajú aj nedostatkom etiky na strane ich pôvodcov.
Nezávidím českému "splnomocnencovi pre F5J" Tomášovi


Želám si, aby poznatky a poučenia získané na súťaži v Bořeticiach prispeli k ďalšiemu rozvoju F5J-FAI na oboch brehoch rieky Moravy. A pozývam Vás do ďalšej férovej F5J súťaže koncom tohoto týždňa do Holíča

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75




Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Rozumím tomu, že se nikomu nechce chodit do kukuřice ani rozbíjet o stromy eroplány za tisíce EUR, ale nevydávejte porušování pravidel za ctnost. Nepovolení restartu je v pravidlech záměrně a navíc je i tvůrci vysvětlili, právě s ohledem na větší bezpečnost. Takže povolení restartu je zase akorát česko-slovenské specifikum (kdy to konečně světu dojde, že jsme nejchytřejší).
Možná nebude bez zajímavosti zmínit, že jsem chtěl proti restartům protestovat, ale nechtělo se mi bořit (v Bořeticích) přátelskou atmosféru a navíc - soutěž se má rozhodovat ve vzduchu, ne u zeleného stolu. Soutěž byla nádherná, výborně zorganizovaná a těch pár pih na kráse? Kdo je nemá, ať hodí kamenem. A že jich tu lítá,co? H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
V případě, že soutěž v Bořeticích byla pořádána Svazem modelářů ČR, tak se taky tato soutěž musí řídit pravidly SMČR i když jsou prozatímní. Mám takový dojem, že pořadatelé tyto naše pravidla ani nečetli. Proto jim poskytuji citaci z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012, podle kterých sem se měl prohřešit tím, že let můžu mít za nula bodů.. Dále si pozorně prohlédněte video ze soutěže v Bořeticích, kde je zřetelně vidět, že několik soutěžících, že při startu vystoupilo z koridoru a ptám se kde je ten borec co tak dokonale zná ty pravidla a upozorňuje je, že jejich let bude hodnocen nulou? Nikde!? Docela mě překvapilo, že tuto citaci pravidel nezná ani Tomáš Hrubý.
Z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012
5.5.11.3. Letiště
5.5.11.3.1. Soutěž se musí konat na místě, které je dostatečně rovné, a minimalizuje možnost svahového nebo vlnového létání.
a) Na letišti musí být vyznačen vzletový koridor široký 6 m, se středovou vzletovou čárou. Vzletový koridor musí být orientován kolmo ke směru větru a musí mít na středové čáře vzletové značky, vzdálené od sebe minimálně 10 m, jednu pro každého soutěžícího ve skupině.
b) Na letišti musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod odpovídá jedné vzletové značce a je nejméně 15 metrů po větru od vzletového koridoru.
5.5.11.3.2 Přistávací body a vzletová čára musí být vyznačeny vždy. Je na uvážení ředitele soutěže, určit prostředky, kterými se bude měřit vzdálenost od místa přistání, například pásku. Ředitel může také stanovit velikost přistávací plochy, aby byl co nejlépe využit prostoru, který je k dispozici.
5.5.11.10. Vzlet
a) Modely musí vždy vzlétat proti větru a do čtyř (4) metrů od vzletové značky soutěžícího. Pokus se ruší a zaznamená s nulovým výsledkem, není-li model vypuštěn do vzdálenosti výše stanovené. Vzlet musí být přímý, s běžícím motorem. Jiný způsob vzletu je zakázán.
Tak je to napsáno a tak to má pro letošní rok být, pro příští rok to třeba bude troch jinak.
A neberte to osobně.
Zdraví Mirek Kotula
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Dnes 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.