file FAI - F5J

Více
02. srp 2012 07:14 #7779 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
V případě, že není určená sankce za překročení koridoru, tak nevím proč mně dotyčný vyhrožoval nulou za celý let. Docela mě to v tomto letu rozhodilo. Ani nevím, kdo to byl. Normální by bylo, kdyby po skončení letu, mně upozornil, ať si na to příště dávám pozor. To by bylo fér.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 08:19 #7780 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Mirek Kotula napsal: V případě, že není určená sankce za překročení koridoru, tak nevím proč mně dotyčný vyhrožoval nulou za celý let. Docela mě to v tomto letu rozhodilo. Ani nevím, kdo to byl. Normální by bylo, kdyby po skončení letu, mně upozornil, ať si na to příště dávám pozor. To by bylo fér.


Já si myslím, že s tou neurčenou sankcí to tu byla mylná informace... Je totiž definovaný způsob startu a pokud odstartuješ v rozporu s definicí, tak jsi prostě oficiálně neodstartoval a z toho plyne nula - v tomhle měl ten Slovák pravdu.
Ten zmatek v pravidlech se opravdu točí jen kolem té chybné definice metrů, do které by ses asi při mírném vyšlápnutí vešel, jinak je celkem jasno. Mimochodem pokud bys z té zóny odkráčel někam dále, tak bys asi tu nulu dostal opravdu, nešlo by už jen o "držkování" lidí kolem.

Opravdu všem doporučuji nespekulovat a příště si na to dát pozor - piloti létající jen v ČR na tohle nejsou moc zvyklí, protože v RCEK se safetyzone vytyčuje jen výjimečně a obvykle se hází od bodu, ve všech mezinárodně létaných kategoriích (včetně outrunnerů třeba v Holíči) je to ale naprostá samozřejmost!! Tak to prosím respektujte, díky ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 09:02 #7781 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
Souhlasím, pravidla se musí dodržovat, ale musí to platit pro všechny STEJNĚ a ne jen na někoho!!! I při soutěži v Bořeticích byly pravidla v několika případech porušována!!!! Například opětovné zpuštění motoru!!!! Větší počet lidí na startovišti apod.!!!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 12:27 #7782 od Juraj Dudáš
Odpověděl Juraj Dudáš pro téma FAI - F5J
Važeny pana Kotula

Na podbné debatyna fórach obyčajne nereagujem preto že sú naprosto neproduktívne. Na váš prispevok ale reagovať musim preto že som bol riadteľom súťaže v Bořeticích, ktoru ste označil pomaly ako jedne veľký podvod.
Odpovedzte prosim priamo na moju jasnú otázku: Prečo ste tieto údajné porušenia pravidiel nereklamoval priamo na súťaži kde na to bol priestor (JURY, riaditeľ) ale ste si na to spomenuly až dva týždne po skončeni pretekov keď údajne porušenia pravidiel sú takmer neriešitelné?!!!
Zhodily ste celý usporiadateľský tým nekorektným sposobom a preto žiadam vysvetlenie.

Juraj Dudáš
Letový riaditeľ.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 13:06 #7783 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
Vážený pane Dud,
já jsem nepsal, že to jeden velký podvod, to jste napsal Vy, já jsem napsal jen, že pravidla musí dodržovat všichni , to že opětovné spuštění motoru je proti pravidlům FAI, a že na startovišti bývalo více lidí a nikdo z vedení soutěže na to nereagoval, to je pravda, na tom nic nezměníte. Víc k tomu nemám co dodat.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 15:50 #7784 od Juraj Dudáš
Odpověděl Juraj Dudáš pro téma FAI - F5J
Kto spustil motor? Je to závažné porušenie pravidiel, ktoré vážne ovplivnín výsledok. Ešte raz. Prečo ste to nereklamovali na súťaži? Určite by som bol prvý za to aby sa zjednala náprava.


Juraj Dudáš

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 16:57 #7785 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J
Na neodôvodnené, vo viacerých prípadoch nekonrétne a vo väčšine prípadov aj neférové námietky sa reaguje veľmi ťažko...
Napriek tomu sa opýtam: Kde ste boli - pán Kotula - počas poučenia pilotov pred štartom súťaže ? Pretože tam boli jasne formulované dôvody, prečo sa v Bořeticiach uplatňovala výnimka z pravidiel v bode "opätovné spustenie motora v prípade potreby eliminovať bezpečnostné riziká". Možnosť zachrániť model je až ten posledný dôvod pre povolenie reštartu... Prioritným dôvodom je prevencia následkov prípadnej havárie na okolie ! Alebo je Vám nedotknuteľnosť pravidiel (naviac dočasných) prednejšia ako bezpečnosť okolia ?

Okrem toho zdieľam názor riaditeľa súťaže v tom, že na riešenie nezrovnalostí, nejasnosti vo výklade pravidiel, prípadne na riešenie ich porušenia bol v Bořeticiach primeraný priestor. Niekoľko - dokonca aj kurióznych problémov (napr. s časomierou vo finále) alebo s reštartom motora po dotyku modelu s plochou a pod. vyriešila jury tak, že dotknutí piloti ani nemuseli podávať oficiálny protest. Niektoré skutočnosti jury overovala dokonca preventívne, teda bez podnetu od súťažiacich (napríklad Ľubošov neuveriteľne nízky štart do šiesteho kola)...

Pýtam sa ešte raz: Kde ste boli - pán Kotula - keď vyhlásil riaditeľ súťaže 15 minútovú pauzu na podanie protestov ? Alebo ste ešte dohľadávali model, ktorého pádom mimo letovú plochu ste mohli spôsobiť nepredvídateľné škody na cudzom majetku ?

Domnievam sa, že zo strany niektorých českých súťažiacich sa vyskytlo viacero ďalších neférových vyjadrení... Ale nemyslím si, že to spôsobil ich národnostný pôvod. Skôr to pripisujem veľmi povrchnej znalosti zatiaľ pomerne čerstvých a zatiaľ nie úplne dokonalých pravidiel v českej F5 komunite. Keď však mám zostať úprimný, niektoré námietky k súťaži v Bořeticiach dosť silne zaváňajú aj nedostatkom etiky na strane ich pôvodcov.

Nezávidím českému "splnomocnencovi pre F5J" Tomášovi :-) Musí sa cez tieto a im podobné problémy prehrýzť rovnako, ako sme sa museli v začiatkoch lietania s výškomermi prehrýzť aj u nás na Slovensku... Ako poznám jeho publikované názory, určite sa mu to podarí :-)

Želám si, aby poznatky a poučenia získané na súťaži v Bořeticiach prispeli k ďalšiemu rozvoju F5J-FAI na oboch brehoch rieky Moravy. A pozývam Vás do ďalšej férovej F5J súťaže koncom tohoto týždňa do Holíča :-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 18:26 #7787 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
:o :( :( :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. srp 2012 20:03 #7789 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
Povolení restartu motoru je naprosto proti duchu pravidel. Mnohokrát tu bylo zmíněno, že pravidla jsou v jednotlivostech nedokonalá (od toho jsou provizorní), ale při pozornějším přečtení je zřejmé, že jsou logická a promyšlená. Pokud někdo navrhne povolení restartu, musí pravidla překopat celá, čehož si musí každý, kdo si pravidla prostuduje, všimnout. Ale je zřejmé, že se je málokdo namáhal i jen přečíst, natož pochopit (viz Petrova "nula" nebo napomínání za vykročení z pásu, o počtu finálových letů ani nemluvě).

Rozumím tomu, že se nikomu nechce chodit do kukuřice ani rozbíjet o stromy eroplány za tisíce EUR, ale nevydávejte porušování pravidel za ctnost. Nepovolení restartu je v pravidlech záměrně a navíc je i tvůrci vysvětlili, právě s ohledem na větší bezpečnost. Takže povolení restartu je zase akorát česko-slovenské specifikum (kdy to konečně světu dojde, že jsme nejchytřejší).

Možná nebude bez zajímavosti zmínit, že jsem chtěl proti restartům protestovat, ale nechtělo se mi bořit (v Bořeticích) přátelskou atmosféru a navíc - soutěž se má rozhodovat ve vzduchu, ne u zeleného stolu. Soutěž byla nádherná, výborně zorganizovaná a těch pár pih na kráse? Kdo je nemá, ať hodí kamenem. A že jich tu lítá,co? H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. srp 2012 12:44 #7791 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
Pánové si pravděpodobně pletou pravidla z několika kategorií a několika států dohromady.
V případě, že soutěž v Bořeticích byla pořádána Svazem modelářů ČR, tak se taky tato soutěž musí řídit pravidly SMČR i když jsou prozatímní. Mám takový dojem, že pořadatelé tyto naše pravidla ani nečetli. Proto jim poskytuji citaci z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012, podle kterých sem se měl prohřešit tím, že let můžu mít za nula bodů.. Dále si pozorně prohlédněte video ze soutěže v Bořeticích, kde je zřetelně vidět, že několik soutěžících, že při startu vystoupilo z koridoru a ptám se kde je ten borec co tak dokonale zná ty pravidla a upozorňuje je, že jejich let bude hodnocen nulou? Nikde!? Docela mě překvapilo, že tuto citaci pravidel nezná ani Tomáš Hrubý.

Z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012
5.5.11.3. Letiště
5.5.11.3.1. Soutěž se musí konat na místě, které je dostatečně rovné, a minimalizuje možnost svahového nebo vlnového létání.
a) Na letišti musí být vyznačen vzletový koridor široký 6 m, se středovou vzletovou čárou. Vzletový koridor musí být orientován kolmo ke směru větru a musí mít na středové čáře vzletové značky, vzdálené od sebe minimálně 10 m, jednu pro každého soutěžícího ve skupině.
b) Na letišti musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod odpovídá jedné vzletové značce a je nejméně 15 metrů po větru od vzletového koridoru.
5.5.11.3.2 Přistávací body a vzletová čára musí být vyznačeny vždy. Je na uvážení ředitele soutěže, určit prostředky, kterými se bude měřit vzdálenost od místa přistání, například pásku. Ředitel může také stanovit velikost přistávací plochy, aby byl co nejlépe využit prostoru, který je k dispozici.

5.5.11.10. Vzlet
a) Modely musí vždy vzlétat proti větru a do čtyř (4) metrů od vzletové značky soutěžícího. Pokus se ruší a zaznamená s nulovým výsledkem, není-li model vypuštěn do vzdálenosti výše stanovené. Vzlet musí být přímý, s běžícím motorem. Jiný způsob vzletu je zakázán.
Tak je to napsáno a tak to má pro letošní rok být, pro příští rok to třeba bude troch jinak.
A neberte to osobně.
Zdraví Mirek Kotula

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.487 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám