- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
FAI - F5J
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Toto klidně podepíšu a nijak jsem to nerozporoval.Tomas Hruby napsal: "Prostě když budete mezi lajnami a ne moc daleko do strany od vzletového bodu, tak máte naprostou jistotu, že nikdo ani nepípne a vše bude v pohodě." - tohle doporučení přece nikdo nemůže zpochybnit.
Na ostatním nemám důvod cokoli měnit, vyjádřil jsem se myslím dost jasně.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jinak v Dubnici jsme procházeli oficiální pravidla FAI v angličtině, následně jsem si jen ověřil, že v češtině se v těchto bodech neliší a žádné zmatky překladem nenastaly. Musím konstatovat, že ten výklad opravdu nechápou zdaleka všichni tak jednoznačně jako Petr, naopak dost lidí to chápe přesně naopak, tedy že vyšlápnutí je jednoznačná nula. Já v tomto tak vyhraněný nejsem a beru to spíš jako nešťastný bod, který může dělat zmatky. Proto jsem to, co jsem psal odpoledne, formuloval jako výzvu a doporučení, kterak létat bez nejmenšího rizika sporů. Ostatně si myslím, že toto spadá i do činnosti trenéra - beru za svou povinnost všem doporučovat létat tak, aby neměli problém při žádném možném výkladu pravidel a spory na soutěžích omezovat, rozhodně nebudu nikomu radit věci, které může někdo rozporovat. Proto jsem napsal to doporučení k výkladu startu - ten můj rozbor opravdu nemůže nikdo zpochybnit ve smyslu, že bych doporučil něco "nelegálního", je to průnik všech možných výkladů... Že třeba při jiném výkladu jde startovat i o kus dále je možné, pro mě je ale podstatné, že by prakticky jistě neměla nastat opačná situace, tedy že by někdo ještě ubíral a rozporoval
Ze stejného důvodu jsem i napsal ten dokument o výškoměrech na http://modelweb.fotozona.cz/2012/08/nas ... 3-pro.html - když nastavíte výškoměr podle něj, tak jste v pohodě . Pokud pořadatel vyhlásí "striktně FAI", tak vůbec není co řešit, když se rozhodne pravidla porušit a restart povolit, tak při postupu podle návodu budete zase v pohodě a porušení pravidel je problém organizátora... Přitom je to ale zase to samé - někdo by mi za ten dokument mohl vynadat, že pravidla seznam firmwarů neobsahují (což je pravda) a že tedy klidně může létat s jiným. V principu to i může být pravda, ale zase - připadá mi rozumné postupovat tak, aby spor nastat nemohl...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
V pravidlech je jednoznačně uvedeno několik důvodů k anulování letu, vykročení z koridoru mezi nimi není. Je na této větě něco nejasného???Tomas Hruby napsal: ...naopak dost lidí to chápe přesně naopak, tedy že vyšlápnutí je jednoznačná nula...
Těch "dost lidí" pravidla evidentně nezná, a řídí se zkušenostmi z F3J.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Celý spor je jen a pouze o tom, zda je pojem "Vzletový koridor" v definici letové plochy opravdu jen označení, které nemá přímý význam, jak píšeš ty anebo to opravdu znamená vyhrazený prostor pro vzlety, odkud se musí vzlétat, i když to pak v popisu vzletu není striktně uvedeno a maximální vzdálenost může v jistých směrech jít mimo koridor.. Mě tedy logika pojmu vede spíš k druhému výkladu a u leckoho se setkáš dokonce s jednoznačným příklonem k druhému výkladu.
V tomhle se zjevně neshodneme, ale naštěstí to v praxi na soutěžích není tak kritické, valná většina lidí létá z prostoru, kde žádný spor nehrozí, vliv na výsledky je také nepodstatný.
Já jen upozorňuji, že se na některé akci můžeš setkat s tím jasným příklonem k druhé variantě a pak se nediv, že budou námitky a případně i dusno. Osobně nemám potřebu toto rozporovat a raději vzlétám vždy v prostoru, kde diskuse nejsou...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012
5.5.11.3. Letiště
5.5.11.3.1. Soutěž se musí konat na místě, které je dostatečně rovné, a minimalizuje možnost svahového nebo vlnového létání.
a) Na letišti musí být vyznačen vzletový koridor široký 6 m, se středovou vzletovou čárou. Vzletový koridor musí být orientován kolmo ke směru větru a musí mít na středové čáře vzletové značky, vzdálené od sebe minimálně 10 m, jednu pro každého soutěžícího ve skupině.
b) Na letišti musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod odpovídá jedné vzletové značce a je nejméně 15 metrů po větru od vzletového koridoru.
5.5.11.3.2 Přistávací body a vzletová čára musí být vyznačeny vždy. Je na uvážení ředitele soutěže, určit prostředky, kterými se bude měřit vzdálenost od místa přistání, například pásku. Ředitel může také stanovit velikost přistávací plochy, aby byl co nejlépe využit prostoru, který je k dispozici.
5.5.11.10. Vzlet
a) Modely musí vždy vzlétat proti větru a do čtyř (4) metrů od vzletové značky soutěžícího. Pokus se ruší a zaznamená s nulovým výsledkem, není-li model vypuštěn do vzdálenosti výše stanovené. Vzlet musí být přímý, s běžícím motorem. Jiný způsob vzletu je zakázán
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jaroslav Nezhyba
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 182
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 1
Pro Tomáše: Ze stejného důvodu jsem i napsal ten dokument o výškoměrech na http://modelweb.fotozona.cz/2012/08/nas ... 3-pro.html - když nastavíte výškoměr podle něj, tak jste v pohodě . Pokud pořadatel vyhlásí "striktně FAI", tak vůbec není co řešit, když se rozhodne pravidla porušit a restart povolit, tak při postupu podle návodu budete zase v pohodě a porušení pravidel je problém organizátora... Přitom je to ale zase to samé - někdo by mi za ten dokument mohl vynadat, že pravidla seznam firmwarů neobsahují (což je pravda) a že tedy klidně může létat s jiným. V principu to i může být pravda, ale zase - připadá mi rozumné postupovat tak, aby spor nastat nemohl...Tomas Hruby
Tenhle Tvůj příspěvek zavání alibismem....pořadatel soutěže musí vždy dodržovat znění pravidel platných pro daný rok ! Nemůže si sám o sobě určovat zda povolit restart ,či ne.Pravidla restart jednoznačně zakazují !!!
To ,že se restart povolil v jiné zemi na nátlak některých jednotlivců,ještě neznamená ,že tohle se bude praktikovat i CZ.Ty ,jako trenér se nemůžeš vymlouvat na pořadatele,že restart povolil ! Naopak,musíš tvrdě oponovat a prosadit zákaz restartu z titulu své funkce trenéra,doufám,že je to jasně řečeno !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
A mysli si o mě co chceš, ale v první sezóně kategorie je to z mého pohledu daleko cennější přínos než striktní dodržení pravidel.
Je naprosto bez diskuse, že v další sezóně bude postoj k podobným "úpravám" muset být daleko přísnější, v tom se jistě shodneme. Ale nejprve je zkrátka potřeba kategorii "zaběhnout" a najít případná slabá místa. A jsem přesvědčen, že se to docela daří a že (i když to při některých diskusích může vypadat jinak) F5J vypadá na velmi slušný úspěch, v reálu je velká většina létání na soutěžích bezproblémová a převládá spokojenost. V mnoha věcech jsme se poučili, jiné se vyřešily víceméně samy, další pak zřejmě půjdou do FAI k doladění pravidel, což v případě schválení počet nejasností pro 2013 dále omezí (ale ani když změny nebudou to nebude nijak fatální).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jaroslav Nezhyba
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 182
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 1
Jinak -F5J je termickou kategorií,filozofie této kategorie tedy spočívá v tom,že se pomocí motoru dostanu do nějaké výšky a dále používám především hlavu k tomu,abych se udržel po určitý čas ve vzduchu.
Pokud se mi to nepodaří,přistávám.Tohle je správné termické létání-konečně jasně to dokumentují F3J a F3B-úloha termika.
V F5J se určitá skupina lidí snaží vytvořit nějaký hybrid,který od základu mění filozofii termického létání-což někdy zdůvodňuje vysokou cenou modelu.Tvůrci pravidel F5J tedy vycházeli správně s pojmu termické kategorie a proto dali do znění pravidel zákaz restartu motoru-což je správné !
Závěrem bych zdůraznil a upozornil pořadatele soutěží F5J v České republice na důsledné dodržování pravidel a nepřipouštět žádné t.zv.ověřovací vyjímky,pokud by k tomu došlo,soutěž by musela být prohlášena za neplatnou.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Přijde mi, že ti trochu uniká podstata toho debatovaného restartu - tady přeci nejdo o žádné opakované zapínání jako znáš v F5B, ale je to okamžitý konec bodovaného letu a nekompromisní nula. To, co nenalétáš v kluzu, prostě nemáš, nic se na tom nemění. Celý rozdíl je v tom, že u F3J je pád modelu kdovíkam při nevydařeném hledání termiky "kdesi daleko" nezbytný důsledek (a nikdo z toho nemá radost), ovšem u F5J se právem poukazuje na to, že to v řadě případů bude naprosto zbytečné jen na základě rozhodnutí od stolu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
zni to jako by se s tim termika nedala letat.
pro me je uplne jedno jestli vypnu v 47metrech s pocitem ze muzu zapnout nebo nemuzu. ANO asi budu nepatrne opatrnejsi, ale "na funknci rostlinare to nema vliv"
navic jak pise tom, nulu dostanu TAK JAKO TAK, akorat mi zustane model v jednom kuse a nezabiju nejakou babu nekde v nejake vesnici.
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- 20. lis 2024 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.