file FAI - F5J

Více
22. srp 2012 14:39 #8079 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: "Prostě když budete mezi lajnami a ne moc daleko do strany od vzletového bodu, tak máte naprostou jistotu, že nikdo ani nepípne a vše bude v pohodě." - tohle doporučení přece nikdo nemůže zpochybnit.

Toto klidně podepíšu a nijak jsem to nerozporoval.

Na ostatním nemám důvod cokoli měnit, vyjádřil jsem se myslím dost jasně.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2012 15:05 #8080 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Pro Mirka - já to nikdy nehrotil osobně, naopak pořád opakuji, že je dobře, že jsi nulu nedostal, zato jeden tvůj příspěvek byl hodně za hranicí :( Teď v té opakované výměně názorů jsem se dohadoval s Petrem, tebe jsem do toho opravdu nechtěl znovu tahat, za to se ti omlouvám, ale nějak to vyplynulo z té diskuse.


Jinak v Dubnici jsme procházeli oficiální pravidla FAI v angličtině, následně jsem si jen ověřil, že v češtině se v těchto bodech neliší a žádné zmatky překladem nenastaly. Musím konstatovat, že ten výklad opravdu nechápou zdaleka všichni tak jednoznačně jako Petr, naopak dost lidí to chápe přesně naopak, tedy že vyšlápnutí je jednoznačná nula. Já v tomto tak vyhraněný nejsem a beru to spíš jako nešťastný bod, který může dělat zmatky. Proto jsem to, co jsem psal odpoledne, formuloval jako výzvu a doporučení, kterak létat bez nejmenšího rizika sporů. Ostatně si myslím, že toto spadá i do činnosti trenéra - beru za svou povinnost všem doporučovat létat tak, aby neměli problém při žádném možném výkladu pravidel a spory na soutěžích omezovat, rozhodně nebudu nikomu radit věci, které může někdo rozporovat. Proto jsem napsal to doporučení k výkladu startu - ten můj rozbor opravdu nemůže nikdo zpochybnit ve smyslu, že bych doporučil něco "nelegálního", je to průnik všech možných výkladů... Že třeba při jiném výkladu jde startovat i o kus dále je možné, pro mě je ale podstatné, že by prakticky jistě neměla nastat opačná situace, tedy že by někdo ještě ubíral a rozporoval ;)

Ze stejného důvodu jsem i napsal ten dokument o výškoměrech na http://modelweb.fotozona.cz/2012/08/nas ... 3-pro.html - když nastavíte výškoměr podle něj, tak jste v pohodě . Pokud pořadatel vyhlásí "striktně FAI", tak vůbec není co řešit, když se rozhodne pravidla porušit a restart povolit, tak při postupu podle návodu budete zase v pohodě a porušení pravidel je problém organizátora... Přitom je to ale zase to samé - někdo by mi za ten dokument mohl vynadat, že pravidla seznam firmwarů neobsahují (což je pravda) a že tedy klidně může létat s jiným. V principu to i může být pravda, ale zase - připadá mi rozumné postupovat tak, aby spor nastat nemohl...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2012 16:08 #8081 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: ...naopak dost lidí to chápe přesně naopak, tedy že vyšlápnutí je jednoznačná nula...

V pravidlech je jednoznačně uvedeno několik důvodů k anulování letu, vykročení z koridoru mezi nimi není. Je na této větě něco nejasného???
Těch "dost lidí" pravidla evidentně nezná, a řídí se zkušenostmi z F3J.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2012 16:31 #8082 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Petře nechme to plavat...
Celý spor je jen a pouze o tom, zda je pojem "Vzletový koridor" v definici letové plochy opravdu jen označení, které nemá přímý význam, jak píšeš ty anebo to opravdu znamená vyhrazený prostor pro vzlety, odkud se musí vzlétat, i když to pak v popisu vzletu není striktně uvedeno a maximální vzdálenost může v jistých směrech jít mimo koridor.. Mě tedy logika pojmu vede spíš k druhému výkladu a u leckoho se setkáš dokonce s jednoznačným příklonem k druhému výkladu.
V tomhle se zjevně neshodneme, ale naštěstí to v praxi na soutěžích není tak kritické, valná většina lidí létá z prostoru, kde žádný spor nehrozí, vliv na výsledky je také nepodstatný.

Já jen upozorňuji, že se na některé akci můžeš setkat s tím jasným příklonem k druhé variantě a pak se nediv, že budou námitky a případně i dusno. Osobně nemám potřebu toto rozporovat a raději vzlétám vždy v prostoru, kde diskuse nejsou...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2012 18:03 #8083 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
Tome Tomáši. To co jsem napsal, můžu rozvinout ještě víc. Ale o to, tu nejde. Pro tebe ještě jednou otiskuji citaci ustanovení podle kterého jsem byl vyrušován ze soutěžního letu. A od tebe chci slyšet, že ani jedno z níže uvedených ustanovení není nadřazeno druhému a já jsem se v Bořeticích žádného přestupku nedopustil. Nic víc ani nic míň. A NESNAŽ SE TO ZASE NĚJAKÝM TVÝM ZPŮSOBEM PŘEKROUTIT NEBO OHÝBAT.

Z platných pravidel SMČR kat. F5J pro rok 2012
5.5.11.3. Letiště
5.5.11.3.1. Soutěž se musí konat na místě, které je dostatečně rovné, a minimalizuje možnost svahového nebo vlnového létání.
a) Na letišti musí být vyznačen vzletový koridor široký 6 m, se středovou vzletovou čárou. Vzletový koridor musí být orientován kolmo ke směru větru a musí mít na středové čáře vzletové značky, vzdálené od sebe minimálně 10 m, jednu pro každého soutěžícího ve skupině.
b) Na letišti musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod odpovídá jedné vzletové značce a je nejméně 15 metrů po větru od vzletového koridoru.
5.5.11.3.2 Přistávací body a vzletová čára musí být vyznačeny vždy. Je na uvážení ředitele soutěže, určit prostředky, kterými se bude měřit vzdálenost od místa přistání, například pásku. Ředitel může také stanovit velikost přistávací plochy, aby byl co nejlépe využit prostoru, který je k dispozici.

5.5.11.10. Vzlet
a) Modely musí vždy vzlétat proti větru a do čtyř (4) metrů od vzletové značky soutěžícího. Pokus se ruší a zaznamená s nulovým výsledkem, není-li model vypuštěn do vzdálenosti výše stanovené. Vzlet musí být přímý, s běžícím motorem. Jiný způsob vzletu je zakázán

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2012 19:58 #8084 od Jaroslav Nezhyba
Odpověděl Jaroslav Nezhyba pro téma FAI - F5J
Mirku,podal jsi výborný výklad znění pravidel !
Pro Tomáše: Ze stejného důvodu jsem i napsal ten dokument o výškoměrech na http://modelweb.fotozona.cz/2012/08/nas ... 3-pro.html - když nastavíte výškoměr podle něj, tak jste v pohodě . Pokud pořadatel vyhlásí "striktně FAI", tak vůbec není co řešit, když se rozhodne pravidla porušit a restart povolit, tak při postupu podle návodu budete zase v pohodě a porušení pravidel je problém organizátora... Přitom je to ale zase to samé - někdo by mi za ten dokument mohl vynadat, že pravidla seznam firmwarů neobsahují (což je pravda) a že tedy klidně může létat s jiným. V principu to i může být pravda, ale zase - připadá mi rozumné postupovat tak, aby spor nastat nemohl...Tomas Hruby

Tenhle Tvůj příspěvek zavání alibismem....pořadatel soutěže musí vždy dodržovat znění pravidel platných pro daný rok ! Nemůže si sám o sobě určovat zda povolit restart ,či ne.Pravidla restart jednoznačně zakazují !!!
To ,že se restart povolil v jiné zemi na nátlak některých jednotlivců,ještě neznamená ,že tohle se bude praktikovat i CZ.Ty ,jako trenér se nemůžeš vymlouvat na pořadatele,že restart povolil ! Naopak,musíš tvrdě oponovat a prosadit zákaz restartu z titulu své funkce trenéra,doufám,že je to jasně řečeno !

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2012 05:19 #8085 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Podívej Jardo, tvé tvrzení sice chápu, jenže při tomto přístupu bychom po první sezóně věděli jen málo. Mohu říct, že nám těch pár soutěží s restartem motoru právě ve srovnání s akcemi bez restartu dalo nesmírně mnoho informací, na které se prostě od stolu nebo při nějaké "simulované soutěži" přijít nedá. Krásně se ukázaly jak výhody, tak nevýhody (a to často i dost nečekané) obou koncepcí a případné další debaty v tomto bodě budou daleko smysluplnější.
A mysli si o mě co chceš, ale v první sezóně kategorie je to z mého pohledu daleko cennější přínos než striktní dodržení pravidel.

Je naprosto bez diskuse, že v další sezóně bude postoj k podobným "úpravám" muset být daleko přísnější, v tom se jistě shodneme. Ale nejprve je zkrátka potřeba kategorii "zaběhnout" a najít případná slabá místa. A jsem přesvědčen, že se to docela daří a že (i když to při některých diskusích může vypadat jinak) F5J vypadá na velmi slušný úspěch, v reálu je velká většina létání na soutěžích bezproblémová a převládá spokojenost. V mnoha věcech jsme se poučili, jiné se vyřešily víceméně samy, další pak zřejmě půjdou do FAI k doladění pravidel, což v případě schválení počet nejasností pro 2013 dále omezí (ale ani když změny nebudou to nebude nijak fatální).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2012 06:41 #8086 od Jaroslav Nezhyba
Odpověděl Jaroslav Nezhyba pro téma FAI - F5J
Tomáši,Tvá odpověď je vskutku velmi zajímavá a měl by jsi se zamyslet ,zda pokračovat dále ve funkci ,kterou jsi přijal ,dle Tvého vyjádření jen na krátkou dobu a pak se rozhodneš jak dál.
Jinak -F5J je termickou kategorií,filozofie této kategorie tedy spočívá v tom,že se pomocí motoru dostanu do nějaké výšky a dále používám především hlavu k tomu,abych se udržel po určitý čas ve vzduchu.
Pokud se mi to nepodaří,přistávám.Tohle je správné termické létání-konečně jasně to dokumentují F3J a F3B-úloha termika.
V F5J se určitá skupina lidí snaží vytvořit nějaký hybrid,který od základu mění filozofii termického létání-což někdy zdůvodňuje vysokou cenou modelu.Tvůrci pravidel F5J tedy vycházeli správně s pojmu termické kategorie a proto dali do znění pravidel zákaz restartu motoru-což je správné !
Závěrem bych zdůraznil a upozornil pořadatele soutěží F5J v České republice na důsledné dodržování pravidel a nepřipouštět žádné t.zv.ověřovací vyjímky,pokud by k tomu došlo,soutěž by musela být prohlášena za neplatnou.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2012 07:00 #8087 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Jenže Jardo zrovna to tvoje tvrzení o změně strategie a charakteru létání je jedna z věcí, která tak moc v souladu s realitou není a i praxe ji poměrně jednoznačně vyvrací... V reálu je taktika létání na soutěžích F5J dána jen a pouze charakterem letiště a počasím - když je vhodné letět někam do dáli, tak se tam letí i když zrovna restart není. Naopak bych neřekl, že když se povolí restart motoru, tak se létá nějak dramaticky dále.Pád do pole znamená nulu úplně stejně jako znovuzapnutí motoru a z hlediska výsledku je tedy v obou případech strategie naprosto neúspěšná... Pokud se bude někdo na záchranné zapnutí příliš spoléhat a létat nad své možnosti návratu, tak prakticky jistě neuspěje, úplně stejně jako by neuspěl v F3J.
Přijde mi, že ti trochu uniká podstata toho debatovaného restartu - tady přeci nejdo o žádné opakované zapínání jako znáš v F5B, ale je to okamžitý konec bodovaného letu a nekompromisní nula. To, co nenalétáš v kluzu, prostě nemáš, nic se na tom nemění. Celý rozdíl je v tom, že u F3J je pád modelu kdovíkam při nevydařeném hledání termiky "kdesi daleko" nezbytný důsledek (a nikdo z toho nemá radost), ovšem u F5J se právem poukazuje na to, že to v řadě případů bude naprosto zbytečné jen na základě rozhodnutí od stolu...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2012 07:03 #8088 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
no ja nevim,ale je skutecne vedomi ze muzu zapnout motor takovy problem pro termicke letani ?
zni to jako by se s tim termika nedala letat.

pro me je uplne jedno jestli vypnu v 47metrech s pocitem ze muzu zapnout nebo nemuzu. ANO asi budu nepatrne opatrnejsi, ale "na funknci rostlinare to nema vliv"

navic jak pise tom, nulu dostanu TAK JAKO TAK, akorat mi zustane model v jednom kuse a nezabiju nejakou babu nekde v nejake vesnici.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.442 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám