file FAI - F5J

Více
23. srp 2012 07:43 #8089 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Jinak ještě poznámka - aby bylo jasno, tak ty letošní soutěže "s restartem" ukázaly i některé problémy, ne že ne!!!! Nikdy jsem nebyl nějaký nekritický zastánce této věci a problémy vnímám, ovšem pokud by se to nezkusilo, tak se jaksi o těch skutečných problémech nedozvíme.

Hlavní malér je aktuálně v tom, že soutěž s restartem nutně vyžaduje, aby uživatelé měli ve výškoměrech aktuální firmwary a správné nastavení, pak jsou podvody prakticky nemožné a převládnou klady.
Bohužel ale současná pravidla neobsahují žádnou páku, jak toto striktně vynutit, všechny seznamy schválených zařízení jsou zatím prázdné a chybí i nějaká věta ve smyslu "pořadatel může v propozicích stanovit požadované verze firmwaru pro známá zařízení". Jak jsem psal před pár dny, tohle je do určité míry problém i pro soutěže přesně podle FAI, tam se nicméně lze opřít aspoň o obecné specifikace a je to tedy méně závažné.
Tohle je mimochodem hlavní důvod, proč v Dubnici nebyl restart povolen a důvod je to závažný - bez diskuse. I proto si myslím, že zbylé letošní soutěže v ČR je správné létat "bez restartu" - praktické poznatky potřebné pro další diskuse byly už nasbírány na předchozích akcích u nás a na Slovensku, momentálně už tedy podstatný důvod k porušování pravidel není a je to jednodušší i pro pořadatele.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. říj 2012 19:25 #8378 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
Viz http://www.rivamodels.sk/RMK/RMK_01.html
a doufám, že mi Palo a Juro prominou, že to otevřu tady. V Dubnici odlétali soutěž F5J-Lite dle pravidel F5J s následujícími úpravami (překopírováno z linku nahoře):

1/ v charakteristike modelu sme upravili povolené rozpätie zo 4000 na 2540 mm (teda 100")
2/ povolená doba chodu motora sa predĺžila na 40 s
3/ presnosť pristátia sa nehodnotí páskou F5J-FAI, ale len bonusom 25 b za pristátie do kruhu s r=2,5 m
4/ zapojenie výškomera len ako registračnej jednotky (teda paralelné) je povolené
5/ reštart motora je prípustný, ale hodnotí sa nulou za let a odpočtom 25 b zo súčtu započítaných letov


1) se mi líbí, 2) nechápu, 3) OK, proč ne, 4) a 5) - to je snad posedlost :) H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. říj 2012 19:29 #8379 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
jo dneska jsem to zrovna cetl ... rikal jsem si "pane boze, co to je za silenost?"
pritom stacilo JEN dat max rozmer letadla 100''. nic jineho nedelat (ok mozna povolit restart motoru)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2012 18:10 #8401 od Jaroslav Nezhyba
Odpověděl Jaroslav Nezhyba pro téma FAI - F5J
Musíme doufat,že tahle šílenost-řečeno Petrem -neinfikuje některé ambiciozní soutěživé elementy směrem na západ od břehu Moravy.....jako klubovou soutěž na pobavení snad .....ale jako národní pravidla pro začátečníky a mládež ? to snad autor nemyslí vážně...ještě,že máme poměrně dostatečný počet národních pravidel elektroletů-nemusíme vymýšlet další :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2012 18:31 #8402 od Jaroslav Nezhyba
Odpověděl Jaroslav Nezhyba pro téma FAI - F5J
Aleši-přejmenoval jsem Tě na Petra-omlouvám se. :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2012 19:37 #8403 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
stane se :)
uvidime co se bude letat.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2012 09:00 #8405 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Jaroslav Nezhyba napsal: Musíme doufat,že tahle šílenost-řečeno Petrem -neinfikuje některé ambiciozní soutěživé elementy směrem na západ od břehu Moravy.....jako klubovou soutěž na pobavení snad .....ale jako národní pravidla pro začátečníky a mládež ? to snad autor nemyslí vážně...ještě,že máme poměrně dostatečný počet národních pravidel elektroletů-nemusíme vymýšlet další :lol:


Jardo, kategorie F5J 100 (Life, či jakkoli) šílenost není, naopak se dá čekat, že se příští rok na dost soutěžích u nás bude sice létat podle F5J a všechny modely poletí společně, ale z celkového výsledku bude samostatně vyhodnoceno i pořadí "lidí s malými ptáky", něco jako na poslední soutěži v Hořicích. Zatím samozřejmě neoficiálně bez nároku na žebříček atd., ale kdyby se ukazoval zájem, tak by asi návrh na podobná pravidla příští rok na podzim do SMČR poslal a mělo by to asi velkou podporu.

Slova "šílenost" patří spíš těm poměrně zbytečným úpravám, kdy místo aby se pravidla buď nechala totožná jako u F5J, jen s úpravou rozpětí anebo se opravdu zjednodušila, tak je ten návrh spíš další zamotání, které situaci komplikuje...

Jinak k té penalizaci v bodu 5 bych řekl asi toto - ano, klidně ji tam dejme, ale ať není jen za zapnutí motoru, ale i za přistání dále než 75 metrů od bodu. Je to klasická bezpečnostní otázka - pilot má prostě letět tak, aby neohrožoval své okolí pády někam do pole. A přijde mi jako hovadina penalizovat záchranu modelu motorem v podobné situaci zápornými body a přitom za nekontrolovaný pád do pole, kterým mohl pilot někoho či něco ohrozit dát "jen nulu". Ono by upřímně řečeno bylo při povolení restartu vůbec nejsprávnější dát penalizaci třeba 25b za restart motoru a za pád do pole více, třeba 50b, protože pokud někdo bude hrotit let bez ohledu na bezpečnost tak, že už nebude schopen ani rozumně pustit motor, tak je to dost na pováženou...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2012 09:40 #8406 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Tomáši, myslím že otázka případné penalizace za zapnutí motoru je celkem zbytečná, protože jak se zdá, na úrovni FAI zatím žádná vůle pro povolení restartu není...
Pokud jde o pád do pole (nebo spíš do obydlené oblasti), to je v pravidlech ošetřeno dost jasně. Pořadatel může určit bezpečnostní zóny, kde nízký let, nebo dokonce přistání (pád) je za -100b. Naopak pád do pole či louky, které mezi těmito zónami nejsou, je zbytečné dále penalizovat. Tam hrozí víc poškození modelu, než nějaká újma na majetku či zdraví.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2012 09:59 #8407 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Petře, ta reakce bylo přímo cílená pouze na tu logiku penalizace u "malé kategorie" ze Slovenska, velká F5J je kapitola sama pro sebe.

Obecně s těmi bezpečnostními zónami je to jak kde - někde stačí něco vymezit a je to tak, jak píšeš, ale najdou se i případy, kdy to tak jednoznačné není. Na okraj ke škodám na majetku - on ani ten pád do pole není zcela zanedbatelný, když dojde ve vegetačním období k nějakému hledání "v rojnici" (což se občas děje), tak by škoda na úrodě asi měřitelná byla celkem reálně. Navíc jsem v reálu naživo viděl, jak po pádu modelu chytly LiPOL (ne na F5J, tohle bylo při rekreačním létání a kupodivu to ani nebyla nějak extra velká rána), pokud by takto někdo zahučel při soutěži v srpnu do obilí, tak se rozhodně moc bavit nebudeme :(
Jsem prostě přesvědčen, že bychom měli dělat maximum pro omezení těch přistání mimo, možná i za cenu diskuse nad "povolenou odchylkou" pro domácí soutěže - ono to není moc příjemné ani v F3J, ale tam je to zkrátka dáno podstatou věci, v F5J je to ale zdůvodnitelné dost těžko :-(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2012 10:07 #8408 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
Tomáši, podle mě lze pokutovat jen za daný let, penalizace za chybu v jednom letu vztažená na celou soutěž mi přijde nesystémová. Za jeden let míň než nulu dostat nelze, si myslím.

Mě pořád zaráží ta snaha o zavedení možnosti opakovaného zapnutí motoru. Mimo to, že to umožňuje "e-termiku", je tu ještě navíc otázka třeba kontroly vypnutí motoru po 30 vteřinách, bezpečnost lidí při přistávání (viz Petrův případ v Bořeticích) nebo i při měření výšky už na zemi. Možná to jde ošetřit softwarem, ale paralelní zapojení spínače prostě být nesmí.

Pro případné programátory: dovedu si představit, že FW vypne motor po prvním spuštění po 30 sekundách a poté umožní spustit motor ve výšce menší než 20 m a větší než třeba 5 m, samozřejmě s vynulovanou výškou.

Mně by se líbilo i to (ne)hodnocení přistání. Viděl jsem někde na RCGroups návrh, že přistáním se stvrzuje výsledek letu - buď se trefíš do 10 m (nebo i většího) kola, potom se výsledek počítá, když ne, je za let nula - nevrátil ses na letiště.

Nicméně naprosto souhlasím s tím, abychom i malé létali podle pravidel tak jak jsou, je to nejjednodušší. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.443 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám