FAI - F5J
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Radek Novotny napsal:
No jasně, jenže většina lidí v si myslí, že trojčlenka je pilot+manželka+sousedovo manželka...Tomas Hruby napsal: Prostě do 200m dělíš dvěma, nad 200 píšeš 100b za těch 200 plus 3xmetry nad 200. Tedy 221 je 100+(21x3), tedy 163b - vše v rovině trojčlenky...
Moc hezky řečeno

A jinak vážně - já si fakt myslím, že se Aleš zase úplně zbytečně chytl jediné prkotiny, která vůbec není podstatná. Pokud někdo neumí počítat, tak bude bez počítače v pytli úplně stejně s RCEK, proti výpočtu bodů za výšku je správný přepočet na 1000b už vyloženě vysoká matematika

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Soutěž se dá opravdu udělat i bez elektrické výbavy pořadatele (i když NB už má asi dnes každý pořadatel). Přistávací body a vzletový koridor problém není, ostatně by to mělo být dle pravidel i na soutěžích RCEK, zvuková aparatura potřeba není, stačí megafon pro vyhlášení přípravného času a klakson (klidně auto), pro tři předepsané časové signály. Samozřejmě NB s vhodným SW a tiskárnou vše výrazně usnadní.
Honza už navrhoval, stejně jako je tomu např. u FAI volných modelů, zařadit do našeho sportovního řádu nějaké povolené výjimky z FAI pravidel pro domácí soutěže. Namátkou mě napadá - zmírnit předpis letiště bez svahového proudění atd... protože takových ploch je u nás málo, menší počet finalistů než 10, případně možnost létat bez finále, možnost vzájemného měření pomocníkem... Další pořadatelské "úlevy" by se asi ještě našly.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Petr Dušek napsal: Palo, v Bořeticích jsem použil FW 0.06a ... po mém nechtěném restartu (při přistání) ve druhém startu výškoměr blikal původní výšku z prvního stoupání, přestože potom na počítači to druhé zapnutí na grafu bylo??
Je to taká "vychytávka" ktorá súvisí s čiernou bodkou na výške 20 m... Ale vidím, že nebola domyslená do konca. Lebo keby Tvoj "reštart" nikto nevidel, tak by si mal let započítaný s tou výškou ktorá zostala v pamäti...
Pri podletení výšky 20 m zostáva FAI-alt v pamäti a výškomer sa prestavuje do módu "READY for new FLT"... Bude to potrebné, keď pravidlá povolia opakovanie letu. Ušetrí to vypínanie a zapínanie palubnej výbavy po nepodarenom lete pred jeho opakovaním. Z režimu "ready..." sa pôjde priamo do ďalšieho letu v ktorom výškomer zapíše novú FAI-výšku pre opravný let...
No a Ty si bol v tomto režime - v jeho prvej fáze. Po podletení 20 m si už bol READY, ale FAI výška sa nepremazala, lebo si bol stále pod 20 m... NULA za reštart bola teda oprávnená, len to svišť ešte nevedel

Je to vo FW zatiaľ nedomyslené, hoci sa teda tento Tvoj prípad asi často vyskytovať nebude

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tak to doufám... pro jistotu si ještě zapojím druhý přepínač jako zámek motoruPalo Lišhák napsal: ...hoci sa teda tento Tvoj prípad asi často vyskytovať nebude

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Já jsem při jednom startu hranu koridoru cca o ½ m přešlápl a ihned jsem byl upozorněn, že za tento prohřešek můžu dostat 0 bodů za toto kolo. Trochu jsem se nad tím podivoval, protože takovýto prohřešek nemůže ovlivnit výsledek letu a ihned jsem byl ze sousedního startoviště od jednoho chalana upozorněn, že oni to znají, protože hodně dlouho lítají F3J ano F3J. A přitom, sami porušovali pravidla, když soutěžící měl dva i více pomocníků, což může daleko více ovlivnit let soutěžícího. Honza Kubice se díval do pravidel a tam našel, že se může startovat maximálně 4 metry od startovacího bodu. Co platí?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prostě se píše vzlet 4 metry od startovacího bodu, což je jaksi blbost, protože žádný startovací bod v pravidlech není, je tam jen definována startovací zóna jako v F3J či F5J Euro. Můj názor je, že to tvůrce pravidel asi myslel tak, že jde o "stranovou odchylku", neboli že máš stát ve startovací zóně před svým bodem a ne aby tě napadlo se postavit hned vedle "souseda", ale blbě to naformuloval (i v angličtině to je blbě).
Takže doporučuji moc nepřemýšlet a příště startovat radši ze zóny tak, jak to je správně naspáno v F3J či F5J Euro ať máš klid. S ohledem na blbé znění pravidel bychom tě při malém vyšlápnutí o půl metru určitě nediskvalifikovali, nicméně záměr je jasný a tak není důvod provokovat a pak argumentovat blbou formulací v pravidlech.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Ad počet pomocníků, sice s některými závodníky chodil širší doprovod, ale u závodníka vždy stál snad pouze jeden, další se zdržovali spíš v blízkosti časoměřiček, což je celkem pochopitelné

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

NIcméně to ale znamená, že jsem se v popisu záměru přesně trefil - jde opravdu o tu "stranovou odchylku", aby se startovalo jakoby v ose svého bodu a ne někde namáčknutě na souseda - do stran je to jasné, jediný kix v pravidlech je metr navíc dopředu a dozadu přes safetyzone, která má mít 6m, ale 2x4 je 8m, to se určitě upraví.
Plyne z toho nicméně to, že by se opravdu mělo radši startovat mezi páskami - jeden celý krok mimo už by byo na hraně i při striktním výkladu pravidel, tak proč to komplikovat?
Ad pomocníci - tohle je naopak mimo diskusi a lidi by si na to měli dávat pozor, přesně jak píšeš - při nějaké vyhrocené situaci by se dalo protestovat docela účinně.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Prikláňam sa k Tomášovmu výkladu. Keď si dobre spomínam, v pôvodnom návrhu (už neviem od koho a prelistovať cca 180 e-mailov z WG nemám v úmysleTomas Hruby napsal: ... jsem se v popisu záměru přesně trefil - jde opravdu o tu "stranovou odchylku", aby se startovalo jakoby v ose svého bodu a ne někde namáčknutě na souseda - do stran je to jasné

Teda od Tomášom zmieňovanej osi 2 metre vľavo a dva metre vpravo. Vychádzalo sa z toho, že pri takto vymedzenom priestore pre štart budú modely na susedných bodoch (s krokom 15 m) aj v najhoršom prípade vzdialené viac ako 10 metrov.
Pretože jednotlivé body bezpečnostných dodatkov formulovali aj neangličania, došlo pravdepodobne aj v tomto prípade k nepresnému pretlmočeniu pôvodného znenia návrhu.
Mne osobne sa stranová tolerancia +/- 2 metre (teda šírka štartovacieho pásu 4 metre) zdá postačujúca.
Ale ako je už v "stolových častiach" F5J pravidiel tradíciou, aj tu chýba sankcia za porušenie tohoto príkazu

Čo sa týka pomocníkov, myslím, že na žiadnom štartovisku by nemali byť viacerí ako traja ľudia: časomerač, pilot a prípadne pilotov pomocník. Nekompromisne by to mal riešiť riadiaci lietania - ako porušenie bezpečnostných pravidiel. Tam je sankcia jasná - mínus 100 bodov z celkového súčtu v kvalifikačných letoch.
Možno rovnako by sa malo trestať aj vybočenie zo štartovacieho pásu (?)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Dnes 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.