file FAI - F5J

Více
30. čec 2012 10:42 #7759 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Radek Novotny napsal:

Tomas Hruby napsal: Prostě do 200m dělíš dvěma, nad 200 píšeš 100b za těch 200 plus 3xmetry nad 200. Tedy 221 je 100+(21x3), tedy 163b - vše v rovině trojčlenky...

No jasně, jenže většina lidí v si myslí, že trojčlenka je pilot+manželka+sousedovo manželka... :lol:


Moc hezky řečeno :D


A jinak vážně - já si fakt myslím, že se Aleš zase úplně zbytečně chytl jediné prkotiny, která vůbec není podstatná. Pokud někdo neumí počítat, tak bude bez počítače v pytli úplně stejně s RCEK, proti výpočtu bodů za výšku je správný přepočet na 1000b už vyloženě vysoká matematika :lol: Takže ta potřeba počítače se mezi těmito kategoriemi skutečně moc lišit nebude. Zase si můžeme dá příklad s RCEN - ty jednodušší jsou doopravdy, protože pořadatel úplně vystačí se sčítáním a občas odčítáním - žádné přepočty, žádné dělení a násobení - tohle je bez PC opravdu jednodušší. Ale už RCEK je v tomto ohledu o level výše a kdo "Káčka" pořádat zvládne, tak zvládne i F5J, nepodceňujme pojetí RCEK, na nich se pořadatelé 90% věcí nutných pro F5J naučili...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 11:01 #7760 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
ja se toho nechyt, jen rikam ze na pc udelas mene chyb a je to rychlejsi. nepochybuju o tom,ze to jde i bez nej ! vzdyt se to tak delalo roky a litalo se kde co

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 11:13 #7761 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
K pořadatelské náročnosti. Já osobně bych preferoval kvalitu nad kvantitou, tzn. raději méně "velkých" soutěží, třeba i dvoudenních, aby se dalo finále odlétat druhý den v termickém čase a ne v sobotu večer. Když zalovím v paměti, vidím minimálně šest pořadatelů (v CZ), kteří takovouto soutěž bez problému zvládnou, a pokud by udělali dvě za rok (alespoň někteří), máme okolo 10 pěkných domácích soutěží.
Soutěž se dá opravdu udělat i bez elektrické výbavy pořadatele (i když NB už má asi dnes každý pořadatel). Přistávací body a vzletový koridor problém není, ostatně by to mělo být dle pravidel i na soutěžích RCEK, zvuková aparatura potřeba není, stačí megafon pro vyhlášení přípravného času a klakson (klidně auto), pro tři předepsané časové signály. Samozřejmě NB s vhodným SW a tiskárnou vše výrazně usnadní.
Honza už navrhoval, stejně jako je tomu např. u FAI volných modelů, zařadit do našeho sportovního řádu nějaké povolené výjimky z FAI pravidel pro domácí soutěže. Namátkou mě napadá - zmírnit předpis letiště bez svahového proudění atd... protože takových ploch je u nás málo, menší počet finalistů než 10, případně možnost létat bez finále, možnost vzájemného měření pomocníkem... Další pořadatelské "úlevy" by se asi ještě našly.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 11:14 #7762 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Petr Dušek napsal: Palo, v Bořeticích jsem použil FW 0.06a ... po mém nechtěném restartu (při přistání) ve druhém startu výškoměr blikal původní výšku z prvního stoupání, přestože potom na počítači to druhé zapnutí na grafu bylo??


Je to taká "vychytávka" ktorá súvisí s čiernou bodkou na výške 20 m... Ale vidím, že nebola domyslená do konca. Lebo keby Tvoj "reštart" nikto nevidel, tak by si mal let započítaný s tou výškou ktorá zostala v pamäti...
Pri podletení výšky 20 m zostáva FAI-alt v pamäti a výškomer sa prestavuje do módu "READY for new FLT"... Bude to potrebné, keď pravidlá povolia opakovanie letu. Ušetrí to vypínanie a zapínanie palubnej výbavy po nepodarenom lete pred jeho opakovaním. Z režimu "ready..." sa pôjde priamo do ďalšieho letu v ktorom výškomer zapíše novú FAI-výšku pre opravný let...
No a Ty si bol v tomto režime - v jeho prvej fáze. Po podletení 20 m si už bol READY, ale FAI výška sa nepremazala, lebo si bol stále pod 20 m... NULA za reštart bola teda oprávnená, len to svišť ešte nevedel :-)
Je to vo FW zatiaľ nedomyslené, hoci sa teda tento Tvoj prípad asi často vyskytovať nebude :-) Je to len ďalší dôkaz, že všetky reálne možné situácie si človek za stolom predstaviť nedokáže.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. čec 2012 11:35 #7763 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

Palo Lišhák napsal: ...hoci sa teda tento Tvoj prípad asi často vyskytovať nebude :-)

Tak to doufám... pro jistotu si ještě zapojím druhý přepínač jako zámek motoru :oops: .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2012 12:13 #7769 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma FAI - F5J
Může mně prosím někdo fundovaně zodpovědět a upřesnit tuto situaci? V Bořeticích se statovalo ze startovního koridoru, který byl údajně 6m široký, tj. 3m na každou stranu od startovacího bodu.
Já jsem při jednom startu hranu koridoru cca o ½ m přešlápl a ihned jsem byl upozorněn, že za tento prohřešek můžu dostat 0 bodů za toto kolo. Trochu jsem se nad tím podivoval, protože takovýto prohřešek nemůže ovlivnit výsledek letu a ihned jsem byl ze sousedního startoviště od jednoho chalana upozorněn, že oni to znají, protože hodně dlouho lítají F3J ano F3J. A přitom, sami porušovali pravidla, když soutěžící měl dva i více pomocníků, což může daleko více ovlivnit let soutěžícího. Honza Kubice se díval do pravidel a tam našel, že se může startovat maximálně 4 metry od startovacího bodu. Co platí?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2012 13:04 #7770 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Mirku, on to krásně shrnul tuším Palo - pravidla F5J jsou ve statusu "prozatimní" a bohužel místy je vidět, že tato první verze byla místy napsaná od stolu...
Prostě se píše vzlet 4 metry od startovacího bodu, což je jaksi blbost, protože žádný startovací bod v pravidlech není, je tam jen definována startovací zóna jako v F3J či F5J Euro. Můj názor je, že to tvůrce pravidel asi myslel tak, že jde o "stranovou odchylku", neboli že máš stát ve startovací zóně před svým bodem a ne aby tě napadlo se postavit hned vedle "souseda", ale blbě to naformuloval (i v angličtině to je blbě).

Takže doporučuji moc nepřemýšlet a příště startovat radši ze zóny tak, jak to je správně naspáno v F3J či F5J Euro ať máš klid. S ohledem na blbé znění pravidel bychom tě při malém vyšlápnutí o půl metru určitě nediskvalifikovali, nicméně záměr je jasný a tak není důvod provokovat a pak argumentovat blbou formulací v pravidlech.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2012 15:36 #7772 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Tomáši, teď jsi trochu rychleji psal než přemýšlel... Startovní značky v pravidlech definovány jsou dost jasně (odst. 5.5.11.3.1.). To, že 4m vzdálenost přesahuje koridor je sice nelogické, sám jsem to tady už uváděl, ale znění pravidel je jasné a jiný výklad v tomhle bodě neumožňuje. Chápu ovšem, že slovenští přátelé mají díky F5J-Euro a F3J zažité jiné znění, a bylo by tedy asi rozumné to do budoucna sjednotit.
Ad počet pomocníků, sice s některými závodníky chodil širší doprovod, ale u závodníka vždy stál snad pouze jeden, další se zdržovali spíš v blízkosti časoměřiček, což je celkem pochopitelné :D . Přimhouřil bych oko, ale na nějaké soutěži vyššího kalibru by se to asi ve vypjaté chvíli dalo použít pro celkem úspěšný protest.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2012 17:08 #7773 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Hm, akorát že tu středovou vzletovou čáru jsem ještě nikde neviděl - pak si má člověk tohoto bodu všimnout :-(

NIcméně to ale znamená, že jsem se v popisu záměru přesně trefil - jde opravdu o tu "stranovou odchylku", aby se startovalo jakoby v ose svého bodu a ne někde namáčknutě na souseda - do stran je to jasné, jediný kix v pravidlech je metr navíc dopředu a dozadu přes safetyzone, která má mít 6m, ale 2x4 je 8m, to se určitě upraví.
Plyne z toho nicméně to, že by se opravdu mělo radši startovat mezi páskami - jeden celý krok mimo už by byo na hraně i při striktním výkladu pravidel, tak proč to komplikovat?

Ad pomocníci - tohle je naopak mimo diskusi a lidi by si na to měli dávat pozor, přesně jak píšeš - při nějaké vyhrocené situaci by se dalo protestovat docela účinně.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2012 18:18 #7774 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: ... jsem se v popisu záměru přesně trefil - jde opravdu o tu "stranovou odchylku", aby se startovalo jakoby v ose svého bodu a ne někde namáčknutě na souseda - do stran je to jasné

Prikláňam sa k Tomášovmu výkladu. Keď si dobre spomínam, v pôvodnom návrhu (už neviem od koho a prelistovať cca 180 e-mailov z WG nemám v úmysle :-) ) bol pre štart vyčlenený pás v bezpečnostnej zóne, ktorého šírka bola 4 metre... Nie +/- 4 metre !
Teda od Tomášom zmieňovanej osi 2 metre vľavo a dva metre vpravo. Vychádzalo sa z toho, že pri takto vymedzenom priestore pre štart budú modely na susedných bodoch (s krokom 15 m) aj v najhoršom prípade vzdialené viac ako 10 metrov.
Pretože jednotlivé body bezpečnostných dodatkov formulovali aj neangličania, došlo pravdepodobne aj v tomto prípade k nepresnému pretlmočeniu pôvodného znenia návrhu.
Mne osobne sa stranová tolerancia +/- 2 metre (teda šírka štartovacieho pásu 4 metre) zdá postačujúca.
Ale ako je už v "stolových častiach" F5J pravidiel tradíciou, aj tu chýba sankcia za porušenie tohoto príkazu :-(

Čo sa týka pomocníkov, myslím, že na žiadnom štartovisku by nemali byť viacerí ako traja ľudia: časomerač, pilot a prípadne pilotov pomocník. Nekompromisne by to mal riešiť riadiaci lietania - ako porušenie bezpečnostných pravidiel. Tam je sankcia jasná - mínus 100 bodov z celkového súčtu v kvalifikačných letoch.
Možno rovnako by sa malo trestať aj vybočenie zo štartovacieho pásu (?)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.481 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám