file FAI - F5J

Více
22. srp 2011 17:17 #4967 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
No a nejsem sám - v pravidlech F5J restart povolen není.

Prostě neberu interpretaci, že chudáček pilot si pod tíhou okolností, které nezavinil a do kterých byl okolím dotlačen, naboural eroplán a způsobil škodu - on za to vlastně nemůže, to ono samo.

A aby bylo jasno - mně je úplně fuk, co bude nakonec v pravidlech, přizpůsobím se čemukoliv a nebo kategorii létat nebudu. Jen mi vadí to ohánění se bezpečností, když jde o přesný opak - létat ještě dále a ještě riskantněji.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2011 17:37 #4968 od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma FAI - F5J
Tomáši, 100% s Tebou ve všem souhlasím a podporuju Tvůj názor. Akorát nemám sílu se téhle diskuze zúčastnit...

Asi už teď chápeš proč... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2011 20:16 #4972 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: ... A je docela rozdíl, když se to stane u F3J, kde se už nedá nic dělat a mezi tím, způsobit podobnou nehodu v F5J jen proto, že si někdo v pravidlech postavil hlavu :(

Už jsem to jednou napsal, kloním se spíš na tu stranu, aby motor nebyl spínačem blokován, ale v podstatě mi je jedno jak to dopadne.
Tohle vaše ohánění bezpečností je ale taky pěkná magořina, jaký je rozdíl když F3J zahučí v dálce do vesnice, a nebo když tam zahučí F5J, jehož pilot ještě v zoufalé snaze o záchranu těsně před tím zapnul motor. Raději bych v tom případě měl na zahrádce to éro bez motoru.
Tu nebezpečnou situaci přeci nezpůsobí věta v pravidlech, ale pilot, který přecenil schopnosti svoje, nebo modelu. Souhlasím s názorem, že když v pravidlech bude ta možnost úniku na motoru, to přeceňování (riskování), bude pravděpodobně častější.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 19:53 #5095 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Jeden docela zajímavý (a nepříjemný) komentář k F5J výškoměrům od Romana Vojtěcha, podotýkám, že Roman prodává uznávané výškoměry LOLO, takže o věci ví dost, nejde o žádného "teoretického plkala":

Objasnění “pousmání”. Hrajete si na metry (F5J) a nějak jsem se pořád nedozvěděl co používáte za výškoměry, jak jsou kalibrované, pokud vůbec jsou kalibrované, kdo a kde zveřejnil kalibrační protokoly atd. Chování výškoměru se mění v čase, s teplotou, s počasím, se zrychlením, nemluvě o modelech poháněných vrtulí, tam se dějí věci. Výškoměry se zabývám hodně dlouho a vím zhruba co od nich očekávat. Viděl jsem “super” výškoměr z USA, který na 200m hladině klidně kecal o 15-20m.

Když je výška měřena těmito “výškoměry” jako pouze doplňková informace pro pilota, případně pro relativní srovnání, o nic vlastně nejde. Prostě teď jsem byl asi výš než před půl hodinou, to je vše. Pokud ale chcete měřit naprosto přesně, a to zde nejspíš musíte, když chcete lidem podle toho přidělovat FAI vavříny, tak to je jiné kafe. A ještě navíc 5-10-12(?) kusů a nejlépe každý od jiného výrobce(?!)

Asi by z toho mohlo plynout, že moje výškoměry (dělal jsem je s Petrem Sysalou, Radkem Václavíkem a dnes s Tomášem Humpolcem) jsou jediné ty správné. Vůbec ne! Než bych totiž pro tento účel něco dodal, tak bych si musel hodně precizně a dlouho ověřovat, zda na to zadání vůbec mám. Tomáše jsem dusil více jak rok a vysvětloval, že takto to fungovat prostě nemůže a nebude, jinak to prodávat nebudu. Zeptej se ho. Každý jeden kus musel kalibrovat, přesouval z lednice do světnice (jé to se rýmuje), dělal kompenzační křivky, každý kus LOLO5 má sériové číslo s archivovaným protokolem o kalibraci. Mluvím o kalibraci amatérské(!), pokud bys to chtěl kalibrovat na protokolárně ověřených zařízeních, tak jedno LOLO bude stát 15.000,-CZK a ještě ti toho moc nezaručím.

A potom jsem vyrazil (a nikoliv poprvé) na zmiňované pracoviště ČSA a zveřejnil co a jak s LOLO5 měřím. (Pozn. TH- to měření je na http://lomcovak.cz/wp_cze/ostatni/2010/ ... ve-komore/ ). Pozor, toto byl jeden jediný kus! To nic neříká o tom, jaké byly ty ostatní, pochopitelně. Tu odvahu nikdo jiný z výrobců modelářských výškoměrů neměl, resp. o nikom nevím. To se už ale bavíme o něčem jiném.

Zkrátím to. Máš přinejmenším kalibrační protokol daného výškoměru, když chceš rozdělovat FAI metály po metru výšky?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 20:11 #5096 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
No sláva, další člověk co ví, že to nejde. Podobnou námitku jsem vznesl na RCGroups možná před rokem a půl (bude to někde v "této hromadě hnoje" věnované F5J FAI, hledat se mi to nechce - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1137247 ), od té doby se přípravků na vyzkoušení (kalibrací bych to nenazýval) výškoměrů objevilo několik, v podstatě by je měl mít každý pořadatel soutěže a zdá se, že to problém není (možná zatím?).

Mimochodem, vážně přemýšlím o průletech z výšky omezené právě výškoměrem ;)
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 21:02 #5098 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
K výškoměrům - nepochybuji o tom, že Roman Vojtěch tomu rozumí a určitě vidí víc možných úskalí měření výšky než laická veřejnost, ale... nač stahovat kalhoty, když... atd.

Než se budou rozdělovat světové metály FAI v kategorii F5J, uplynou nejméně tři roky. Stejně tak jako letos se na MS F3B stěhuje technika a lidé (R.V. je jedním z nich, snad i tím hlavním...) z Evropy, dovedu si představit, že na MS F5J v roce 2015 bude mít pořadatel v kufříku 15 kalibrovaných výškoměrů... a v naší podkrkonošské kotlině při národní soutěži budeme prostě důvěřovat tomu co nám někdo prodá...

Ještě jedna poznámka, na soutěžích F3J rozhodují sekundy a desetiny sekund a časoměřiči mají v ruce nekalibrované a necertifikované stopky "z Číny" za tři dolary, taky bych chtěl vidět ty protokoly k těmhle stopkám z certifikované laboratoře. Jde pouze o měření jiné fyzikální veličiny. :lol: :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 05:36 #5100 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Petr Dušek napsal: Než se budou rozdělovat světové metály FAI v kategorii F5J, uplynou nejméně tři roky. Stejně tak jako letos se na MS F3B stěhuje technika a lidé (R.V. je jedním z nich, snad i tím hlavním...) z Evropy, dovedu si představit, že na MS F5J v roce 2015 bude mít pořadatel v kufříku 15 kalibrovaných výškoměrů... a v naší podkrkonošské kotlině při národní soutěži budeme prostě důvěřovat tomu co nám někdo prodá...


Tohle je ale přesně to, co jsem psal před časem - já si vybavení F5J pořizuji proto, že jsem si poměrně jistý s tím, že na "národní úrovni" budou výsledky minimálně rok, spíš dokonce dva roky přijatelné. Rozdíly budou natolik velké, že lze problémy zanedbat - pohoda a na nějakou dobu zábavy dost. Ovšem na druhé straně nevěřím, že nenastanou vážné problémy v případě, že se kategorie rozvine a objeví se dost pilotů. kteří budou létat fakt na hraně (můj odhad je už za 2-3roky). A blbé je, že mě moc nenapadá, jak to pak řešit (hlavně na řekněme "střední úrovni" nějakého světového poháru, na MS už lze uvažovat o tom, že vše zajistí pořadatel)...

Jinak k té tvé poznámce o stopkách - trochu jsi ulétl, velikost problému je totiž řádové odlišná. Vezmi si to Romanovo měření Lolo - 3m na 200m ti udělá až 9 bodů (a ono to bude spíš +-3m, tedy v extrému až 18b) - digitální stopky s odchylkou 10s na 10minut bych fakt chtěl vidět... Na 150m to dejme tomu udělá jen 1,5bodu (resp. 3body), ale to je pořád o dost víc, než je reálná odchylka měření a stopek. Problém se stopkami v F3J je v tom, že se měří na desetiny i na setiny, což už je opravdu z hlediska přesnosti a reakčních dob problém, kdyby šlo o rozdíly 1,5 či dokonce 3s, tak nikdo nic neřeší a všichni jsou happy :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 05:59 #5102 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
Já se omlouvám, neměl jsem asi reagovat tak prudce. Nicméně je zajímavé, že větroňáři o výškoměrech (nebo na nich založených kategoriích), o kterých se mluví už minimálně tři roky, nic neví (až na výjimky). Přitom lomcovák čtou skoro všichni elektroletci, co znám.

Jinak k problému měření a přesnosti a ovlivnění rychlostí letu se toho napsalo už hodně s jediným závěrem, že se to musí zkusit a potom se uvidí. Tady bych rád uvedl, že pokud to stačím sledovat, tak se zatím žádný vážný problém v zemích, kde to létají již déle (UK, Itálie, USA, Slovensko), nevyskytl. Bylo pár příkladů, kdy spolu elektronika nekomunikovala, přesnost výškoměrů ověřovaná kontrolním zařízením pořadatele byla vždy "vyhovující" (ať už to znamená cokoliv, prostě neměla vliv na sportovní úroveň soutěže).

A ještě jednou: výškoměry jsou jediný smysluplný návrh, jak definovat soutěž elektrovětroňů s jediným stoupáním. Jo, mě trvalo asi 2 roky, než jsem k tomuto závěru došel, ale jak říkali cimrmani: "Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak asi všechno, co se proti tomu dá dělat." H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 06:01 #5103 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
a to ja si dovolim oponovat.
nejak me porad nic nepresvedcilo ze prave vyskomery je to jedine a prave.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 06:33 #5104 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J

Jan Kubica napsal: Jinak k problému měření a přesnosti a ovlivnění rychlostí letu se toho napsalo už hodně s jediným závěrem, že se to musí zkusit a potom se uvidí. Tady bych rád uvedl, že pokud to stačím sledovat, tak se zatím žádný vážný problém v zemích, kde to létají již déle (UK, Itálie, USA, Slovensko), nevyskytl. Bylo pár příkladů, kdy spolu elektronika nekomunikovala, přesnost výškoměrů ověřovaná kontrolním zařízením pořadatele byla vždy "vyhovující" (ať už to znamená cokoliv, prostě neměla vliv na sportovní úroveň soutěže).


No mě by Honzo právě docela zajímalo, zda nějaký výrobce výškoměru pro F5J udělal opravdu podobně seriózní měření jako popisuje Roman. Mám o tom jisté pochybnosti a spíš mi to přijde tak nějak ve stylu "věřme tomu a nevrtejme se v tom" :(

Naopak napíšu něco pozitivního - podle mě by v F5J nemusel být tak závažný problém s ovlivněním výškoměru vrtulí a trupem - 10s kluzu po vypnutí už je dost dlouhá doba na to, aby se "tlaky vyrovnaly", pro podstatné ovlivnění tímto způsobem by už musel soutěžící vyloženě "optimalizovat" umístění výškoměru či přímo řešení trupu a toho by si už asi ostatní všimli.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.449 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám