file FAI - F5J

Více
31. srp 2011 11:59 #5119 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J

Tomas Hruby napsal: Tak zrovna tohle je pro změnu jedna z věcí, kde pochybnosti nemám - podle mě je tohle prakticky jisté. Jen je otázkou, zda to budou "normální F3J" o rozpětí 3,5-3,7m (příklad Aspire či Pike Perfect) anebo zda někdo zkusí něco na povoleném limitu 4m s "rachitičtější" konstrukcí.
Poznámka - tím "prakticky jisté" myslím modely pro normální taktické létání. Že si špičkoví závodníci třeba pořídí vedle toho ještě nějakého "konstrukčního lehouše" se zatížením třeba 16g/dm2 pro létání v naprostém klidu s tím není nijak v rozporu.


Tomáši, podle mě to vůbec jisté není. Někde jsem četl a v podstatě s tím souhlasím, že způsob startu definuje model. Právě u F3J je to hezky vidět, ale i u RCEK a jiných kategorií. V F5J odpadnou značná startovací zatížení a ani minimální hmotnost nebude prvořadým požadavkem (pro vlek je důležitá). Nevím, uvidíme. Jen to mé přesvědčení už není tak pevné :D . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 12:09 #5121 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Honzo, jen abychom si rozumněli - já mám na mysli model v F3J koncepci, tedy hladké kompozitové křídlo atd. Naproti tomu není důvod ho neodlehčit - viz ta elektro Supra, kde je start na navijáku výslovně zakázán (dokonce i tím nápisem na křídle, jak jsio viděl), v tomto ohledu se samozřejmě elektrospeciály objeví. Zrovna tak sem patří ta moje poznámka o možném růstu velikosti na maximum 4m - pro F3J je každý nárůst rozpětí také nárůst požadavků na pevnost při vleku, tady by to problém nebyl.

Takže podobné odlišnosti nijak nerozporuji, naopak jsou pravděpodobné ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 12:28 #5123 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Nějaký růst velikosti proti F3J je celkem bezvýznamný, Pike má dnes ve verzi ET rozpětí 3,8m, Xplorer se také dělá s rozpětím 3,8 i 4m, takže už není kam zvětšovat...

Na mezinárodní úrovni bude jistě "F3J" koncepce ve velké většině, v našich domácích poměrech (už jsem to psal, možná né jednou...) bych dával velkou šanci i skromnějším konstrukcím ala LS, ArtHobby nebo trochu zvětšené "vakuovky". Vždyť i ta slavná Supra byla v první verzi pouze vakuovaná s rozpětím 3,4m.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2011 12:31 #5124 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma FAI - F5J
Myslím, že dnes je pre úspech postačujúci tradičný F5J kompozit s ekopohonom namiesto "zváračky". ;)
Po prípadnom odľahčení aj v konštrukcii možno príde z tých istých foriem ľahší "FAI špeciál" s podobným nápisom ako mala v auguste Patrikova Supra ;) .
Perspektívne sa možno k odľahčeným ušiam urobí ľahký zväčšený stred, ktorý to natiahne na takmer 4 metre...
A keď si niekto pre totálny ranný alebo podvečerný kľud privezie ako rezervu aj konštručný fóliovník na hrane 14-15 g/dm2, tiež bude mať šancu...
Ale bez kompozitov to v bežných podmienkach určite fungovať nebude (ako sme sa presvedčili na súťaži v Dubnici :oops: ).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. zář 2011 17:19 #5291 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Na RCG se rozjela docela zajímavá diskuse k F5B, která ale není bez souvislosti s F5J - http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... hlight=f5j .
V podstatě se tam debatují zkušenosti z použití energy limiterů a není to bez rozpaků - zjevně se v praxi problémy s přesností a "hodnověrností" projevují. Jako návrh se debatuje využití záznamníku místo limiteru a následně kalkulace výsledné hodnoty do bodování (tedy něco jako s F5J výškoměrem). Důvodem je ale mimo jiné možnost snáze použít měřáky dodané pořadatelem a pak rozlosované, proto je žádoucí jen měřit a nemuset složitě zapojovat k přijímači atd.
Docela poučné čtení, které je podnětné i pro F5J - tam by bylo alternativou opravdu jen připojit výškoměr na V-kabel k motoru, což zase neovlivní instalaci a lze "losovat" (je to zas o důvod víc, proč netrvat na nemožnosti zapnout znovu motor), to, že se skutečná výška počítá do výsledku už v pravidlech je...
Na druhé straně to ale bohužel naznačuje, že různé "elektronické krabičky" při ověření delší praxi (což v F5B/D/F už proběhlo) zas až tak bezproblémové být nemusí :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. zář 2011 19:43 #5292 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma FAI - F5J
Poučné, dík za link.

Řekl bych, že chlapci řeší většinou své vlastní problémy, mě napadají dvě poučení:
a) limitéry a výškoměry jsou důsledkem nemožnosti omezit elektropohon jinak, problémy s "krabičkami" je podle mě třeba proto posuzovat s ohledem na problémy "bez omezení"
b) vždycky se najde někdo, komu "to blbě měří", tomu by se dalo předejít jedině tak, že model povede sondy dvě; podle mě ale už tím, že člověk na soutěž přijede, akceptuje pravidla a tím pádem i možnost, že se mu bude zdát, že "prohrál nespravedlivě".

Taky mám radost, že diskutují záznamníky energie (nějak to považuji za svůj nápad :lol: ).

Dále, je těžké předvídat, kterým směrem se výškoměry (teď zůstanu u nich) vyvinou. Objevily se nápady, že model poveze na křídle aerodynamické pouzdro, do kterého se vloží výškoměr s vlastním napájením - asi dodaný pořadatelem (ostatně viz výškové rakety). Teď je ale v pravidlech vazba na vypnutí motoru, tak to asi tak jednoduše nepůjde. Probleskují zprávy o telemetrickém přenosu výšky na zem, těch možností dalšího vývoje je moc. A to je dobře :-) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. zář 2011 20:39 #5293 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma FAI - F5J
Já si taky myslím, že minimálně některé kategorie (zrovna ty F5B/D/F) jsou dnes už bez limiteru nerealizovatelné a situace bez nich by byla daleko horší, v tomto ohledu je nasazení EL úspěch. Jen zkrátka při vrcholovém létání "na hraně" začínají problémy, tak se hledají různá řešení...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. zář 2011 15:42 #5417 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
kluci dneska jsem cetl pravidla FAI na F5J.SK a docela me tam zarazilo nasledujici :

startovat se musi po vetru , 4 metry od pristavaciho bodu a vsichni stejnym smerem ???
jak se resi cas kdyz nekdo stoupa do 200 metru 3 vteriny a nekdo 27 ??

mozna jsem slepy, mozna neumim slovensky,ale nejak jsem se nad tim proste pozastavil no

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. zář 2011 16:43 #5418 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma FAI - F5J
Podle mě to "po větru" je nepřesný překlad, v originále "launched into wind" je doslova přeloženo "odstartovat do větru (nebo na vítr)"?? Snad nás nějaký angličtinář poučí. Startovat po větru je samozřejmě blbost...
Jinak některé ty odstavce pod 5.5.10.10 jsou takový pozůstatek původních protizoomovacích opatření, a podle mě v současných pravidlech postrádají význam.

Letový čas se měří od vypuštění modelu z ruky, je jedno jak dlouho motoruješ, jen to nesmí být víc než 30 sekund.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. zář 2011 16:50 #5419 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma FAI - F5J
ad motor : ach so ... jakmile hodim ero,tim padem uz to dava smysl.

ad vetr / po vetru : jo to bude asi nejaky prekladatelsky bazmek snad
kazdopadne tam je porad to vsichni musi vystartovat stejnym smerem ? v pripade bezvetri smer urci rozhodce

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.477 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám