FAI - F5J
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Tak zrovna tohle je pro změnu jedna z věcí, kde pochybnosti nemám - podle mě je tohle prakticky jisté. Jen je otázkou, zda to budou "normální F3J" o rozpětí 3,5-3,7m (příklad Aspire či Pike Perfect) anebo zda někdo zkusí něco na povoleném limitu 4m s "rachitičtější" konstrukcí.
Poznámka - tím "prakticky jisté" myslím modely pro normální taktické létání. Že si špičkoví závodníci třeba pořídí vedle toho ještě nějakého "konstrukčního lehouše" se zatížením třeba 16g/dm2 pro létání v naprostém klidu s tím není nijak v rozporu.
Tomáši, podle mě to vůbec jisté není. Někde jsem četl a v podstatě s tím souhlasím, že způsob startu definuje model. Právě u F3J je to hezky vidět, ale i u RCEK a jiných kategorií. V F5J odpadnou značná startovací zatížení a ani minimální hmotnost nebude prvořadým požadavkem (pro vlek je důležitá). Nevím, uvidíme. Jen to mé přesvědčení už není tak pevné

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Takže podobné odlišnosti nijak nerozporuji, naopak jsou pravděpodobné

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Na mezinárodní úrovni bude jistě "F3J" koncepce ve velké většině, v našich domácích poměrech (už jsem to psal, možná né jednou...) bych dával velkou šanci i skromnějším konstrukcím ala LS, ArtHobby nebo trochu zvětšené "vakuovky". Vždyť i ta slavná Supra byla v první verzi pouze vakuovaná s rozpětím 3,4m.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-

Po prípadnom odľahčení aj v konštrukcii možno príde z tých istých foriem ľahší "FAI špeciál" s podobným nápisom ako mala v auguste Patrikova Supra

Perspektívne sa možno k odľahčeným ušiam urobí ľahký zväčšený stred, ktorý to natiahne na takmer 4 metre...
A keď si niekto pre totálny ranný alebo podvečerný kľud privezie ako rezervu aj konštručný fóliovník na hrane 14-15 g/dm2, tiež bude mať šancu...
Ale bez kompozitov to v bežných podmienkach určite fungovať nebude (ako sme sa presvedčili na súťaži v Dubnici

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
V podstatě se tam debatují zkušenosti z použití energy limiterů a není to bez rozpaků - zjevně se v praxi problémy s přesností a "hodnověrností" projevují. Jako návrh se debatuje využití záznamníku místo limiteru a následně kalkulace výsledné hodnoty do bodování (tedy něco jako s F5J výškoměrem). Důvodem je ale mimo jiné možnost snáze použít měřáky dodané pořadatelem a pak rozlosované, proto je žádoucí jen měřit a nemuset složitě zapojovat k přijímači atd.
Docela poučné čtení, které je podnětné i pro F5J - tam by bylo alternativou opravdu jen připojit výškoměr na V-kabel k motoru, což zase neovlivní instalaci a lze "losovat" (je to zas o důvod víc, proč netrvat na nemožnosti zapnout znovu motor), to, že se skutečná výška počítá do výsledku už v pravidlech je...
Na druhé straně to ale bohužel naznačuje, že různé "elektronické krabičky" při ověření delší praxi (což v F5B/D/F už proběhlo) zas až tak bezproblémové být nemusí

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Řekl bych, že chlapci řeší většinou své vlastní problémy, mě napadají dvě poučení:
a) limitéry a výškoměry jsou důsledkem nemožnosti omezit elektropohon jinak, problémy s "krabičkami" je podle mě třeba proto posuzovat s ohledem na problémy "bez omezení"
b) vždycky se najde někdo, komu "to blbě měří", tomu by se dalo předejít jedině tak, že model povede sondy dvě; podle mě ale už tím, že člověk na soutěž přijede, akceptuje pravidla a tím pádem i možnost, že se mu bude zdát, že "prohrál nespravedlivě".
Taky mám radost, že diskutují záznamníky energie (nějak to považuji za svůj nápad

Dále, je těžké předvídat, kterým směrem se výškoměry (teď zůstanu u nich) vyvinou. Objevily se nápady, že model poveze na křídle aerodynamické pouzdro, do kterého se vloží výškoměr s vlastním napájením - asi dodaný pořadatelem (ostatně viz výškové rakety). Teď je ale v pravidlech vazba na vypnutí motoru, tak to asi tak jednoduše nepůjde. Probleskují zprávy o telemetrickém přenosu výšky na zem, těch možností dalšího vývoje je moc. A to je dobře

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
startovat se musi po vetru , 4 metry od pristavaciho bodu a vsichni stejnym smerem ???
jak se resi cas kdyz nekdo stoupa do 200 metru 3 vteriny a nekdo 27 ??
mozna jsem slepy, mozna neumim slovensky,ale nejak jsem se nad tim proste pozastavil no
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Jinak některé ty odstavce pod 5.5.10.10 jsou takový pozůstatek původních protizoomovacích opatření, a podle mě v současných pravidlech postrádají význam.
Letový čas se měří od vypuštění modelu z ruky, je jedno jak dlouho motoruješ, jen to nesmí být víc než 30 sekund.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
ad vetr / po vetru : jo to bude asi nejaky prekladatelsky bazmek snad
kazdopadne tam je porad to vsichni musi vystartovat stejnym smerem ? v pripade bezvetri smer urci rozhodce
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- xxx
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- Včera 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Včera 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.