FAI - F5J
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Tomas Hruby napsal: Tak zrovna tohle je pro změnu jedna z věcí, kde pochybnosti nemám - podle mě je tohle prakticky jisté. Jen je otázkou, zda to budou "normální F3J" o rozpětí 3,5-3,7m (příklad Aspire či Pike Perfect) anebo zda někdo zkusí něco na povoleném limitu 4m s "rachitičtější" konstrukcí.
Poznámka - tím "prakticky jisté" myslím modely pro normální taktické létání. Že si špičkoví závodníci třeba pořídí vedle toho ještě nějakého "konstrukčního lehouše" se zatížením třeba 16g/dm2 pro létání v naprostém klidu s tím není nijak v rozporu.
Tomáši, podle mě to vůbec jisté není. Někde jsem četl a v podstatě s tím souhlasím, že způsob startu definuje model. Právě u F3J je to hezky vidět, ale i u RCEK a jiných kategorií. V F5J odpadnou značná startovací zatížení a ani minimální hmotnost nebude prvořadým požadavkem (pro vlek je důležitá). Nevím, uvidíme. Jen to mé přesvědčení už není tak pevné . H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Takže podobné odlišnosti nijak nerozporuji, naopak jsou pravděpodobné
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Na mezinárodní úrovni bude jistě "F3J" koncepce ve velké většině, v našich domácích poměrech (už jsem to psal, možná né jednou...) bych dával velkou šanci i skromnějším konstrukcím ala LS, ArtHobby nebo trochu zvětšené "vakuovky". Vždyť i ta slavná Supra byla v první verzi pouze vakuovaná s rozpětím 3,4m.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
- Offline
- Pokročilý
Po prípadnom odľahčení aj v konštrukcii možno príde z tých istých foriem ľahší "FAI špeciál" s podobným nápisom ako mala v auguste Patrikova Supra .
Perspektívne sa možno k odľahčeným ušiam urobí ľahký zväčšený stred, ktorý to natiahne na takmer 4 metre...
A keď si niekto pre totálny ranný alebo podvečerný kľud privezie ako rezervu aj konštručný fóliovník na hrane 14-15 g/dm2, tiež bude mať šancu...
Ale bez kompozitov to v bežných podmienkach určite fungovať nebude (ako sme sa presvedčili na súťaži v Dubnici ).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
V podstatě se tam debatují zkušenosti z použití energy limiterů a není to bez rozpaků - zjevně se v praxi problémy s přesností a "hodnověrností" projevují. Jako návrh se debatuje využití záznamníku místo limiteru a následně kalkulace výsledné hodnoty do bodování (tedy něco jako s F5J výškoměrem). Důvodem je ale mimo jiné možnost snáze použít měřáky dodané pořadatelem a pak rozlosované, proto je žádoucí jen měřit a nemuset složitě zapojovat k přijímači atd.
Docela poučné čtení, které je podnětné i pro F5J - tam by bylo alternativou opravdu jen připojit výškoměr na V-kabel k motoru, což zase neovlivní instalaci a lze "losovat" (je to zas o důvod víc, proč netrvat na nemožnosti zapnout znovu motor), to, že se skutečná výška počítá do výsledku už v pravidlech je...
Na druhé straně to ale bohužel naznačuje, že různé "elektronické krabičky" při ověření delší praxi (což v F5B/D/F už proběhlo) zas až tak bezproblémové být nemusí
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Řekl bych, že chlapci řeší většinou své vlastní problémy, mě napadají dvě poučení:
a) limitéry a výškoměry jsou důsledkem nemožnosti omezit elektropohon jinak, problémy s "krabičkami" je podle mě třeba proto posuzovat s ohledem na problémy "bez omezení"
b) vždycky se najde někdo, komu "to blbě měří", tomu by se dalo předejít jedině tak, že model povede sondy dvě; podle mě ale už tím, že člověk na soutěž přijede, akceptuje pravidla a tím pádem i možnost, že se mu bude zdát, že "prohrál nespravedlivě".
Taky mám radost, že diskutují záznamníky energie (nějak to považuji za svůj nápad ).
Dále, je těžké předvídat, kterým směrem se výškoměry (teď zůstanu u nich) vyvinou. Objevily se nápady, že model poveze na křídle aerodynamické pouzdro, do kterého se vloží výškoměr s vlastním napájením - asi dodaný pořadatelem (ostatně viz výškové rakety). Teď je ale v pravidlech vazba na vypnutí motoru, tak to asi tak jednoduše nepůjde. Probleskují zprávy o telemetrickém přenosu výšky na zem, těch možností dalšího vývoje je moc. A to je dobře . H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
startovat se musi po vetru , 4 metry od pristavaciho bodu a vsichni stejnym smerem ???
jak se resi cas kdyz nekdo stoupa do 200 metru 3 vteriny a nekdo 27 ??
mozna jsem slepy, mozna neumim slovensky,ale nejak jsem se nad tim proste pozastavil no
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Jinak některé ty odstavce pod 5.5.10.10 jsou takový pozůstatek původních protizoomovacích opatření, a podle mě v současných pravidlech postrádají význam.
Letový čas se měří od vypuštění modelu z ruky, je jedno jak dlouho motoruješ, jen to nesmí být víc než 30 sekund.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
ad vetr / po vetru : jo to bude asi nejaky prekladatelsky bazmek snad
kazdopadne tam je porad to vsichni musi vystartovat stejnym smerem ? v pripade bezvetri smer urci rozhodce
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.