- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Stavba F5j větroně
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Nesouhlasíš s něčím co jsem nenapsal... proti moderní a lehké konstrukční stavbě nemám vůbec nic, ale smrkové nosníky, topolová žebra, tlustá odtokovka, potah folií... to bych všechno vynechal .Tomas Hruby napsal: ...Nicméně s tou druhou větou tak docela nesouhlasím. Ona se technologie "V-dvojek" dá po celkem mírném vylepšení moderními materiály posunout hodně nahoru a přitom může být pro řadu lidí podstatně jednodušší než vakuovka. Proro bych to zas tak neodepisoval...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Co se trupu týče - na gondolku se zrovna koukám, a začínám o ní v rámci odlehčování silně uvažovat, jen se bojím, jak to bude s konickou tenkostěnnou trubkou 28mm.... tedy s její dostupností....
Hl. nosník dozná změn zcela určitě, jakých přesně, to ještě uvidíme podle toho, čím se bude "vylepšovat" d-box - ono totiž ani ariamid-uhlíková tkanina 71g, byť je drahá jak čert, není vyloučena Jen musím vše řádně promyslet, něco málo spočítat a uvidíme.... Ale stoprocentně bude nosník jinak než v původním plánu - nasadili jste mi s tím razantním odlehčením brouka do hlavy....
Páskování žeber - taktéž nad ním uvažuju a začínám se k tomu přiklánět - s tím, že by se žebra ještě nadále odlehčily odfrézováním přebytečných výplní.
Uhlíková odtokovka - tak ta bude 100%, už ji mám zapracovanou do plánů
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Petr Dušek napsal:
Nesouhlasíš s něčím co jsem nenapsal... proti moderní a lehké konstrukční stavbě nemám vůbec nic, ale smrkové nosníky, topolová žebra, tlustá odtokovka, potah folií... to bych všechno vynechal .Tomas Hruby napsal: ...Nicméně s tou druhou větou tak docela nesouhlasím. Ona se technologie "V-dvojek" dá po celkem mírném vylepšení moderními materiály posunout hodně nahoru a přitom může být pro řadu lidí podstatně jednodušší než vakuovka. Proro bych to zas tak neodepisoval...
Proč to nepotáhnout fólií? Přiznám se, že já jsem se naopak dobral postupně k lehkým výhradám k různým moderním potahům a do jisté míry kvalitní fólii odprosil...
Ad tlustá odtokovka - mě celkem vyhovuje ve výsledku tlustá, ale složená ze dvou pásků, to bych tu a tam dokonce preferoval před uhlíkovou (ne vždy). Naopak už bych dnes určitě nešel do "hoblování tlusté balsy do klínu"...
Ve smrkových lištách jsme evidentně ve shodě
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Rozměry jsou 30-15-1080. Klidně bych to potáhl i Vliesem - zde ale záleží na použitých profilech. Nebo je možná kombinace vliesu nahoře a folie dole - jak to dělají volňáskáři. Jestli, je použita uhlíková odtokovka - tak musí být žebra páskovaná!! Jinak to fungovat nebude. Páskování se provádí tak, že se na pásek přilepí průhledná izolepa o cca 2cm delší než je pásek a s ní se to přenáší na kostru. U odtokovky se zahne dolů přes odtokovku a u D-Boxu se nalepí až na D-Box. Zajistí se tím pěkně pozice a i samotné prohnutí podle žebra.
Z mandarina bych nic nepoužíval....
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ta nová gondola a trubka Mandarin je pojetím právě docela dobrá na "AVA styl" - hodně lehké s těžištěm výše. Pro tento účel mi přijde téměř ideální...Tomáš Hlavinka napsal: Z mandarina bych nic nepoužíval....
Pro model s plnou mechanizací určený na taktičtější létání v širším rozsahu větru bych také asi sáhl jinam.
Ad páskování - no vždyť říkám, že to je děsný oser Buď vteřiňákem lepíš přímo v rukavici - rychlé, ale patlavé a nesmíš udělat chybu. Anebo metody jako popisuješ ty - asi "klidnější", ale upřímně otrava je to snad ještě větší... Zkusil jsem si, model se docela povedl a pevnost super, ale k srdci mi tato část stavby opravdu nepřirostla.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Tomáš Hlavinka napsal: Jestli, je použita uhlíková odtokovka - tak musí být žebra páskovaná!! Jinak to fungovat nebude. Páskování se provádí tak, že se na pásek přilepí průhledná izolepa o cca 2cm delší než je pásek a s ní se to přenáší na kostru. U odtokovky se zahne dolů přes odtokovku a u D-Boxu se nalepí až na D-Box. Zajistí se tím pěkně pozice a i samotné prohnutí podle žebra.
Tady to pravda bude poněkud odlišné, protože téměř po delé délce odtokovky jsou kormidla - takže pásek bude od D-boxu k zadní stojině, tam bude zahnut, ukončen (resp. bude na něj navazovat spodní pásek) a další část bude pokračovat od druhé části zadní stojiny po odtokovku (resp. páskování kormidel bude provedeno dalším páskem v průběhu stojina- spodek žebra - odtokovka - vrch žebra - stojina). Ale ten fígl s tou lepící páskou je dobrý
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Macinga
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 18
- Obdržená poděkování 1
v prvom rade som ohromeny poctom prispevkov aj smerovanim, kam sa diskusia ubera.
Suhlasim s Tomasovym nazorom, ze s modelom vlastnej stavby sa da pekne sutazne zalietat, aj ked na vrcholove vykony to nie je, no ako sa hovori, tazko na cvicisku, lahko na bojisku
Vsetky Vase prispevky boli zasadne k veci, ako inak, ved kto iny by sa k tomu mal vyjadrit ak nie ti, ktori s tym robia.
Uplne suhlasim s komplikovanostou zvoleneho nosnika, no v ten moment to bolo mensie zlo, ked prichadzali napady z viacerych stran a toto bol vysledok.
Dalsiu verziu by som robil viac-menej s Vami spomenutymi upravami, na ktore som pocas stavby a nasledneho lietania natrafil.
No prvou vecou, ktoru by som v dalsej verzii upravil by boli spojky kridla a to ako v priereze, tak aj v pouzitom materiali. Urcite by som isiel do obdlznikoveho prierezu a uhliku. Pevnostne neporovnatelne lepsie, hmotnostne zhruba na rovnakej urovni. Dalsia vec by bola pouzitie uhlikovej trubky do miesta nosniky s balzovymi pasmi s nalaminovanym uhlikovym rovingom s na centroplane navakuovanym Dboxom potiahnutym sklom. usi by som robil bez Dboxu s otvorenou konstrukciou. Kazdopadne dakujem za nazory.
Drzte sa a zelam Vam mnoho dlhych letov s minimom spotrebovanych elektronov
PS: @Ales, dakujem vyrobu pasiem na sutaze pre nas klub a prajem vela chuti pri pisani clankov o akciach. Velmi dobre sa to v pondelky v praci cita
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Hmotnost bych se snažil tlačit někde k 1400-1500g hranice 2kg jak popisuješ v úvodním článku je hodně skromná a bez problémů dosažitelná...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Macinga
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 18
- Obdržená poděkování 1
Napriek tomu pre pomalsie modely doporucujem.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- 20. lis 2024 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.