file Stavba F5j větroně

Více
01. říj 2014 12:10 #13623 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Ivane, já u Storka jednou vyrobil flutter přímo brutální, ale řekl bych, že to bylo vyvoláno spíš většími vůlemi na servech (trochu odfláklé). Jinak ale bez problémů, prostě si člověk musí navyknout klesat na brzdách atd.
Mimochodem, zrovna Stork je ukázkovým příkladem toho, kolik u F5J odpadá problémů - je skleněný, nateriálu v tom pořád ubývá, hmotnost klesá, ale přesto nevím o žádném rozpadlém. Stojina je mimochodem jen balsa podélně (my "šikovní" známe křídlo i zevnitř), pásnice spíš symbolické. Kdyby se takto udělalo F3J, tak by se děly věci :-)
Tvarová stálost je zajímavější, ale to se tohoto threadu asi netýká, u klasické stavby z žeber to nebude problém.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2014 12:13 #13624 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Ivan Horejsi napsal: No ... mne jednou Supra zavibrovala na brzdach.


No jo, ale Supra, to je trošku jiná pevnostní kategorie :lol: :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2014 12:18 #13625 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Petře, děláš smajlíky, ale přesně tohle je rozdíl mezi F3J a elektrou... Ivan má Supru podle mě hnusně těžkou, ale ani ta by neměla šanci podobný pokus přežít, dnešní extrémy pak tuplem ne. Ale při létání to nijak zvlášť nevadí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2014 12:28 - 01. říj 2014 12:37 #13626 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
No, smajlíci jsou tam proto, že jsem si na tenhle obrázek vzpoměl v souvislosti s tím, jak řešíme tu pevnost - protože tenhle obrázek ze stránek http://www.hyperflight.co.uk/ mě fakt pobavil (doprovází totiž text o tom, že jsou křídla počítačově navrhována a vědecky testována, ale ty starší metody testování jsou mnohem víc "zajímavé" :) ) takže to bylo jen na odlehčení ;)

Nevím, pořád uvažuju, jak ten box nakonec udělám..... jestli to zůstane čistá balsa, nebo tam nějaký ten uhlík půjde.... sklo určitě ne. Buď uhlí, nebo nic. Ono je totiž ještě jeden "problém" - mám takové nejasné tušení, že by se o něco měly aspoň trochu "chytit" pásky na žebrech... :whistle: Ale možná to bude stačit jen o prosycenou balsu na hraně d-boxu.....

P.S. - Já říkal, že to bude hybrid :whistle: ..... Ale o to je to zajímavější ;) Tohle konstrukční vymýšlení mě baví mnohem víc, než to letadlo prostě koupit ;)
Poslední změna: 01. říj 2014 12:37 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2014 12:37 #13627 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Když jsem si kupoval Supru, výškoměry byly teprve předmětem debat v anarchistických krouzcich.
Existuje spousta verzi, ta moje byla tehdy "light".
Je tam prostor na odlehceni, serva musí hlavne z ocasu pryc. To az v zime.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2014 21:02 #13633 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně

Petr Koláska napsal: Tohle konstrukční vymýšlení mě baví mnohem víc, než to letadlo prostě koupit ;)


Přesně tak. A taky stavění... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 07:49 #13634 od Milan Macinga

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 10:07 #13635 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Dvě poznámky přímo nesouvisející s Petrovou stavbou:

1) Už tu několikrát zaznělo, že elektry jsou méně namáhané než větroně a že tudíž není nutno nosník provádět tak pečlivě (jiná stojina, bez omotání kevlarem, atd.). Podle mě by bylo lepší udělat nosník pečlivě a tenčí, vyjde totiž lehčí :-)

2) Taky už jsme tu mockrát diskutovali, že taková AVA je asi na výrobu náročnější než "kompozit z formy" (třeba Supra, aby to bylo ze stejné stáje ). S ohledem na poslední vývoj "lehoušů" F5J, lze opravdu postavit z "uhlíkových žbrdlinek" model lehčí a výkonnější než z formy? Já o tom trochu pochybuji, z toho, co výše píšou experti, "žbrdlinkový" model stavěný jen tak "v ruce", bez přípravků, asi není schopen využít všech možností, které nové technologie poskytují.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 10:51 #13637 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Bod 2 je Honzo moc dobrá otázka :-) Problém je ale v tom, že chybí "porovnání porovnatelného" - zatímco u modelů z formy na tom výrobci intenzivně makají a odlehčují, tak "konstrukční" v podobném stylu neexistuje. Debatovaná AVA má křídlo dimenzované na větroň, odlehčená verze se nedělá (a určitě by to šlo). No a jelikož je dostupnost "formových letadel" lepší, tak létá konstrukčních málo a není srovnání.

Já si sám za sebe stále více říkám, že pokud by se to bralo jen s cílem "lepší výkony", tak má smysl spíš "brutální klidovka", dělaná bez křidélek a klapek (jen RES), to totiž křídlo v dost ohledech zjednoduší a odlehčí. U modelu pro taktické létání s plnou mechanizací ale v dosažení lepších výsledků při konstrukční stavbě moc nevěřím.

Pokud se to ale bude brát spíš kvůli úspoře, pocitu z vlastní stavby (či kombinaci), tak pak tomu naopak věřím dost a myslím si, že postavit model výkonnostně velmi podobný celokompozitu možné je.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 10:52 #13638 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Podle mě se "kouzlo" žbrdlinek ala AVA ztrácí ve chvíli, kdy se tam začne dodělávat mechanizace odtokovky, pak je veškerá výhoda lehké stavby s tenkou uhlíkovou odtokovkou pryč...
Dobře je to vidět na fotkách co sem dal Milan, nevím jestli je to křídlo F1A, B nebo C, ale ve chvíli kdy se tam dodělá široká klapka tak už je to složitější než "jednoduchý" kompozit z formy nebo vakuovka.
Upřímně stále přemýšlím, jestli u stavěného F5J mám vůbec dělat křidélka? Na kroužení nejsou potřeba, stačí mírně kontrovat směrovku vnitřní klapkou, krouží to pak jako á-dvojka ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.507 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám