file Stavba F5j větroně

Více
25. zář 2014 13:07 #13546 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Je třeba mozne blok balsy vyfrézovat do tvaru zebra, olaminovat uhlikem a rozrezat na desticky - na zebra. Dobře to muze fungovat pro konstantni hloubku kridla. Ale i tak - masiny, technologie atd.

Uhlik je vyrazne anizotropní: pokud není zatezovani orientovano PRESNE ve smeru vlaken, mechanicke vlastnosti jsou pryc. Proto je také tak skvela nova biaxialni "tkanina" která se vlastne sklada ze dvou vrstev "rovingu" na sobe. U normalni tkaniny jsou vlakna zvlnena a proto nemá tak dobre mechanicke vlastnosti.

Tesim se na vlakno o stavbe.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. zář 2014 20:12 #13552 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně

Petr Koláska napsal: Co se trupu týče - na gondolku se zrovna koukám, a začínám o ní v rámci odlehčování silně uvažovat, jen se bojím, jak to bude s konickou tenkostěnnou trubkou 28mm.... tedy s její dostupností....

Mám trn na trubku 19-16/1000mm.Pokud by se hodila můžu zapujčit.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
26. zář 2014 13:12 #13563 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Martine, díky moc za nabídku, ale na tu gondolu potřebuju trubku o průměru 30mm. Tomáš Hlavinka sem taky psal, že potřebný trn má a je i ochoten udělat trubku - každopádně nechci nikoho otravovat předčasně - Karel Svoboda říkal, že trubka by se měla do 3-4 týdnů dostat i do jeho nabídky, takže až tam budu objednávat gondolu, vezmu to i s trubkou. Teprve kdyby nebyla, budu shánět jinde ;) Tak jako tak moc díky za tipy a nabídky (nejen na trubku), je fajn vědět, že modeláři si umí pomáhat ;)

Jinak, druhý díl seriálu už se chystá do finální podoby, v brzké době se objeví tady na Stoupáku ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. zář 2014 09:33 #13588 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. zář 2014 18:18 #13589 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Ahoj Petře,

držím palce a se zájmem sleduji. Prosím dej těch pásnic, pokud je ještě čas a příležitost, víc. Osobně bych dal nahoru ještě jeden pás tak půl metru na každou stranu a třetí 200 mm na každou stranu a dolů ještě druhou vrstvu na oněch 200 mm. Pro inspiraci se podívej třeba na Bubble Dancera ( www.charlesriverrc.org/articles/bubbleda...-bubbledancer-3m.htm ), zejména na nosník ( www.charlesriverrc.org/articles/bubbledancer/PDFs/spar_V2.pdf )

Už dlouho používám takový excelový prográmek pro výpočet nosníků (a už dlouho o něm píšu článek - možná 7 let ;-)) a násobek s Tvým nosníkem mi vychází tak 3, což mi přijde málo. Ale možná se pletu, ono těch materiálových konstant na uhlíky je moc a taky se hodně liší.

Pro případné následovníky (co umí anglicky) ještě jeden tip. Na www.dg-flugzeugbau.de/flugzeug-bauen-e.html je popisována stavba velkého kompozitového větroně. Zaujalo mě, že lepší je přilepit pásnici nejprve k hornímu potahu (stojině, dodal bych) a až potom k dolní, protože spodní pásnice je namáhána tahem, takže případné nedostatky v kontaktu a rovinnosti vadí méně než u horní, tlakem namáhané, pásnice. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. zář 2014 06:16 - 30. zář 2014 06:47 #13591 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Honzo, díky ;) Budu to potřebovat :)

S tím lepením nejprve horní pásnice pásnice mě to napadlo taky, ale ono se křídlo dost blbě ustavuje do roviny vzhůru nohama :) jedině tak v polystyrenové šabloně - a tu je zase potřeba někde nechat přesně vyrobit :unsure:

Co se týče těch posílení pásnic - ono to nebude problém, otázka je, jestli je to opravdu nutné. Nerad bych z toho udělal sice extrémně pevné křídlo, které ale bude vážit kilo... :dry:

(Jedno takové 2,6m křídlo s pásnicemi 0,5x10mm+smrk 2x8, jednoduchá stojina balsa 4mm s kolmými vlákny + tuhý potah balsou 1,5mm mám na jiném větroni a je to konstrukce, o kterou se můžu při čekání na letišti opřít jako o čakan :) Ve vzduchu to zvládá v klidu akrobatit, ovšem to letadlo bylo tvořeno jako warmliner a váží skoro 2,5 kg, prostě se hledělo na pevnost a ne na váhu....)

Tady rvu váhu dolů co to jde, takže se zeptám jinak (a budu moc rád za každou radu):
Tak, jak je to teď - je to MÁLO a MUSÍ se to pro F5J styl létání posílit (což aktuálně není problém)? Nebo je to tak nějak na hraně a to posílení bys tam dal jen tak pro sichr? Po sejmutí z desky se to křídlo tak jak je - ještě bez D-boxu - tváří na svou váhu docela bytelně, ale dojmy jsou jedna věc a matika druhá, že.... Ovšem zásadní podle mě pro tyhle výpočty bude, jaké hodnoty mají kupované pásnice 0,4x10 :whistle: Aktuálně nepotažený centroplán bez klapek, D-boxu a náběžky váží 113g, což není špatné, posílení by se asi vlezlo, ale nerad bych na konci zjistil, že jsem s váhou ustřelil.... ačkoliv- budu muser hodit na váhu metr té pásnice, protože jestli tady střečkuju kvůli 10-15 gramům.....

Pokud to posílení není vyloženě nutnost, bez které to klapne v první zatáčce, viděl bych to takhle: nebudu teď uzavírat D-box ani omotávat pásnice nití, uděláme uši, winglety, kormidla, nařežeme pásy na D-box, celé to hodíme váhu a pak se uvidí. Přeci jen s celým křídlem už se bude lépe dále počítat. Jestli to ovšem je už teď na první výpočet slabota, nedá se nic dělat a zejména horní pásnice bude muset přibrat...

Každopádně, rád si nechám poradit, nejsem žádný odborník na pevnostní výpočty a přeci jen jsou lidé s mnohem bohatší praxí v modelařině.

Bubble Dancer, jak tak koukám, postrádá vrtuli. Takže se nahoru dostává pravděpodobně vlekem, resp. gumicukem.... takže silnější nosník chápu.
Poslední změna: 30. zář 2014 06:47 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. zář 2014 06:56 #13593 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Petře,

konstruktér jsi Ty, já to jen obdivuju :-). Takže já nevím, jestli je to posílení nutné, já jen vím, že kdybych ten model stavěl já, tak bych je tam dal, ale Ty můžeš mít na mysli úplně jiné cíle a styl létání než já.

Určitě můžeš ušetřit hmotnost na stojině (on stačí i tvrdý polystyrén), určitě se dá nosník směrem ke koncům výrazně zúžit, na koncích střední části křídla stačí tak třetinová šířka nosníku co uprostřed. Ale moc si s tím hlavu nelámej, ono to poletí tak jako tak.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. zář 2014 07:13 #13594 od Milan Macinga
Odpověděl Milan Macinga pro téma Stavba F5j větroně
Krasa. Drzim palce. Presne ako Ty som postupoval aj ja. Dost detailov som riesil priamo pri stavbe.
;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. zář 2014 10:32 - 30. zář 2014 11:46 #13600 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně

Petr Koláska napsal: Co se týče těch posílení pásnic - ono to nebude problém, otázka je, jestli je to opravdu nutné....

Trocha jednoduché teorie snad neuškodí. Na přiloženém obrázku je průběh ohybového momentu křídla s přibližně eliptickým půdorysem (modrá křivka). Je vidět, že moment klesne na polovinu již ve čtvrtině rozpětí. Pokud bychom chtěli, aby se křídlo prohýbalo rovnoměrně, měla by tuhost křídla-nosníku přibližně kopírovat křivku momentu, tzn. tloušťka pásnic u kořene by měla být 4x větší než v místě napojení uší (zjednodušeno...).
Naopak, pokud má nosník (pásnice) stejnou tuhost po celé délce, křídlo se bude ohýbat podle červené křivky, tzn. hodně u sředu a dál už minimálně.



Dimenzování nosníku pro F3J a F5J se samozřejmě výrazně liší, protože tam není to extrémní namáhání při vleku, ale pořád by mělo dimenzování nosníku odpovídat tomu rozložení ohybového momentu. Vyztužení nosníku u středu se nemusí řešit jen pásnicemi, ale jistě by pomohlo například trojůhelníkové podlaminování tuhého potahu od středu někam do 1/4 rozpětí.
Přílohy:
Poslední změna: 30. zář 2014 11:46 uživatelem Petr Dušek.
Poděkovali: Petr Koláska

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. zář 2014 11:57 #13603 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Hezké a výstižné. Snad jen tři poznámky:

1) Výška profilu se ke konci snižuje, takže pásnice se zužují trochu pomaleji než moment
2) Pokud nebude potah rovněž uhlíkový, k pevnosti křídla moc nepřispěje, právě kvůli rozdílné pružnosti materiálů. Pokud má křídlo dřevěný nosník, tuhý potah křídla přispívá hodně (typicky více než 60%), pokud má křídlo uhlíkový nosník, dřevěné díly moc nepřispívají. Lze si to představit třeba jako gumu nalepenou na ocelové tyčce, kdy guma tam "jenom je", na pevnost nemá vliv. Takže pokud podlaminovat, tak uhlíkem, ne sklem.
3) Uhlík jinde než v nosníku má menší účinek a taky se mohou objevit problémy se stabilitou, takže v dané části bych přidal položebra.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.425 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám