file Stavba F5j větroně

Více
02. říj 2014 11:56 #13640 od Milan Macinga
Odpověděl Milan Macinga pro téma Stavba F5j větroně
Suhlasim so vsetkymi. Naskyta sa ale jedna otazka. Ide tu o modelarcinu ako taku, nieco navrhnut, vyvinut, tesit sa z vysledku a byt "konkurencieschopnym" superom komercnym letcom, alebo z toho urobit business? Urobit vakuovku uz momentalne takym problemom nieje. Napriek tomu vzniklo toto vlakno, tato tema a to je to, na com podla mna zalezi. Nie zbytocne sa hovori zlate ceske rucicky, alebo pomoz si sam ;) Robime to, lebo chceme, lebo nas to bavi a to je to nacom zalezi. Ci? ;)
Btw. AVA je nadherna, Avalon tiez, na druhej strane aj Supra a Maxa a ich odnoze, urcite nezaostava ani Samo Leskosek so svojimi modelmi.
Majoritnym problemom konstrukcnych kridel je ich krehkost a narocnost stavby. Akokolvek by sa stavba predpripravila (sablony pre konstrukciu) nebolo by mozne vyrobenym mnozstvom konkurovat sypaniu modelov z foriem. Na druhej strane je zasa kvoli narocnosti vyvoja situacia naklonena prave konstrukcnym kridlam, kde je jednoduchsie upravovat ako samotnu konstrukciu tak aj riesenie kridla. Napriek tomu ostane vyroba kridel klasickou cestou hlavne vasnou a vyzvou ako planom pre obchod.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 12:20 #13641 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Milane, souhlas, a já bych nechtěl, aby si někdo mé příspěvky vykládal jako "nemá to cenu, nedělejte to". Na druhou stranu jeden nejmenovaný přispěvatel :-) vždy tvrdí, že pilot nesmí mít svůj model rád, jinak by nemohl létat soutěže. A já s ním v podstatě souhlasím (je překvapený?), soutěžní modely jsou "spotřební zboží" a už teď je mi Petra K. líto, až se po něm bude chtít, aby s vymazleným vlastnoručně postaveným eroplánem třískal o přistávací bod nebo riskoval, že pro něj poleze na strom.

Petře D, já měl kdysi (vlastnoručně postaveného ;-)) Birda of Time (3.2, asi 1450 g) jen s brzdicími štíty. Létal výborně, ale nedalo se s ním přistát. Pokud to nešlo přesně proti větru, jak se dotkl čumákem země, stoupl úhel náběhu na křídle a kvůli dost velkému vzepětí skoro vždy skončil na zádech. Potom mě přestalo bavit opravovat oblouky křídla a šel pryč. Myslím si, že velký větroň si křidélka zaslouží.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 12:27 #13643 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně

Jan Kubica napsal: ...a kvůli dost velkému vzepětí skoro vždy skončil na zádech...

Tak na tom asi něco bude :unsure: , na soutěžích RCVS je otočení na záda vidět každou chvíli...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 13:47 #13644 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Jan Kubica napsal: ...až se po něm bude chtít, aby s vymazleným vlastnoručně postaveným eroplánem třískal o přistávací bod nebo riskoval, že pro něj poleze na strom.


To mi povídej :) Mám z toho hrůzu už teď :S :pinch: No, je potřeba mocné lobby za restart a molitanové přistávací body síly aspoń 10cm :D :D :silly: Ovšem je pravda, že po zkušenostech s chováním křídel při soutěžních přistáních už vymýšlím, kam do centroplánu zabuduju výztužné "véčko", resp. uhlíkovou posilu zadní stojiny, které tyhle rázy pochytají ;) bez toho to nepůjde.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 13:55 #13645 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně

Jan Kubica napsal: Petře D, já měl kdysi (vlastnoručně postaveného ;-)) Birda of Time (3.2, asi 1450 g) jen s brzdicími štíty. Létal výborně, ale nedalo se s ním přistát. Pokud to nešlo přesně proti větru, jak se dotkl čumákem země, stoupl úhel náběhu na křídle a kvůli dost velkému vzepětí skoro vždy skončil na zádech. Potom mě přestalo bavit opravovat oblouky křídla a šel pryč. Myslím si, že velký větroň si křidélka zaslouží.


Jak řekl soudruh Lenin - "Píchat,píchat, píchat" :lol:

A seriózněji - co jsem občas viděl, tak Avy RES sedaly jak do peřin, ono při jejich plošném zatížení to není zas takový problém zpomalit. A naopak když se rozpočet zpacká a "improvizuje se" (eufemismus týdne), tak ti nepomůže ani plná mechanizace (mnozí svědci dobře vědí, že já tohle vím FAKT MOC DOBŘE :dry: :blink: :woohoo: )

Ono je to spíš o času na vyzkoušení, mám aktuálně nakreslenou RES verzi RCEV, aby se to zkusilo v menším, ale jestli se k tomu dokopu fakt netuším...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2014 18:09 #13646 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Má taky pravdu, předsedo... :)

Je fakt, že ta problematická přistání v RCVS ve značné míře pramení z absence brzd, takže to bývá dost divoké a ve snaze model na rychlosti přišpendlit stačí málo, a je z toho kotrmelec.

Větší problém při absenci křidélek vidím v nemožnosti ovládat nastavení odtokovky, ale zas pro model do klidnějších podmínek by to nemuselo vadit, pokud by už v základu byl použit profil s patřičným prohnutím.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2014 07:30 #13648 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Ja mam porad dva home made 100" historiky RES: Aquilu a Sagittu. A jednou za rok si zalitam u Petrboka v Mejte. Funguje to, ale z dnešního pohledu mají era obrovske vzepeti.
Když jsem vyvijel Q11, tak první verze mela jen brzdy (bez kridelek). Litat se s tim jakz takz dalo, ale nad zemi to byl pocit naproste bezmoci. Eroplan utekl na stranu a i s plnou směrovkou kontra setomu dalo jen bezmocne prihlizet.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2014 07:55 #13649 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Stavba F5j větroně
Já si teda myslím, že na F5J se bez křidýlek moc létat nedá. Přeci jen je kladen větší důraz na čistotu pilotáže, rychlé rozhodování, přesnost. Při představě, že na otočení do protisměru při kroužení ve stoupáku potřebuju směrovkou tak 10* více času a prostoru, tak to potěš koště.
Nehledě na ploché zatáčky, kdy kontruješ křidélkama atp.

Každopádně Petrovi teda respekt!

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2014 08:07 #13650 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně

Ivan Horejsi napsal: Ja mam porad dva home made 100" historiky RES: Aquilu a Sagittu. A jednou za rok si zalitam u Petrboka v Mejte. Funguje to, ale z dnešního pohledu mají era obrovske vzepeti.


Ehm - viděl jsi Ivane v reálu, jaké vzepětí létá na svém Jantaru Tomasz Frak? Koneckonců i Xplorer či třeba Stork mají dneska o hodně (ale fakt o hodně!) větší vzepětí než před pár lety - vedle toho Aquilla ani Sagitta zas tak moc nevybočuje...
Reálně se pak většina letu točí směrovkou a výškovkou, křidélka spíše do "kontra". Přímo za letu se použijí jen pro rychlou změnu směru . Tohle správně napsal Aleš, jen bych s ním polemizoval jednak s tím "nedá", to je nadsázka a do jisté míry i s čistotou pilotáže, ta je právě do jisté míry o odnaučení se točit primárně křidélky a pak o tom, aby se při práci se směrovkou nechtěně nehrabalo do výškovky.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2014 06:06 #13696 od Miroslav Mrklovský
Tady je několik odkazů k modelu Genoma² F5J, které by se třeba mohly hodit:
www.rcsoaring.com/rcsd/RCSD-2012-11.pdf
www.xerivision.com/Application_HUD_Xerus_Max_transducers.html

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.506 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám