file Stavba F5j větroně

Více
20. říj 2014 09:08 #13757 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Odtokovka z těch 30mm pásku je dobré řešení!! Myslím, že to vyřeší největší problém konstrukčního křídla a to
zkroucenou, měkkou a nepřesnou odtokovku. I zde by však mohla být mezi ještě balzová stojina.
Tloušťka 0,3mm je jako kompozitového křídla (od dobrého výrobce)
Na poslední ucho bych dal menší servo, klidně Dymond D60. Dnes se dávají i do klapek 9g serva a tenčí kabeláž...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. říj 2014 09:12 - 20. říj 2014 09:45 #13758 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Jojo, stojina do toho prostoru mezi oběma pásnicemi odtokovky ještě přijde ;) Bez ní je to 100% odolné vůči ohybu, ovšem aby to bylo odolné i na krut, musí se ten prostor doplnit i z té třetí strany. Zatím to mám hotové jen na jedné klapce, na fotkách to ještě není - stačí tenké pásky z 1,5 balsy, a v ten moment je ta klapka naprosto betonová ;)

Na klapkách jsou ty pásnice 30x0,3, na křidélkách 15x0,3. Jediná nevýhoda tohohle řešení je tak trochu cena.... jen ta odtokovka přišla na 800,- :S

Co se serv týče, sice mám objednané už ty Savoxy, ale ty dvě 256ky můžou jít klidně i do trupu, že jo..... spočítám ještě přesně plochu křidélka, potřebný tah serva a možná tam ty D60 šoupnu. Tah 3,6 kg/cm je na křidélka asi opravdu zbytečně moc...
Poslední změna: 20. říj 2014 09:45 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. říj 2014 09:29 #13759 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
přesně tak, 100% funkční to bude až po uzavření. Jo cena je děsná, ale zrovna tyto široké pásnice by asi nebyl problém vyrobit z více vrstev jednosměrky. Když si spočítáš plochu klapky na nějakém 100" éru kde se normálně D60 dávají, tak nebudeš daleko od plochy toho posledního křidélka na tvém F5J.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. říj 2014 13:39 #13762 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Nádhera. Jenom se chci zeptat, všechny serva budou zapojené každé somostatně do přijímače?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. říj 2014 14:08 - 20. říj 2014 14:24 #13763 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Ano, každé servo bude mít vlastní kanál, takže budou naprosto nezávislá. Jaká kouzla se s tím dají dělat pomocí vysílače FrSky Taranis není potřeba znalcům softwaru OpenTX vysvětlovat. Pro ty, co to neznají - stručně a jednoduše - nastavíte co chcete, jak chcete a kam chcete :lol:

Co se týče mechanického provedení tohoto spojení, tak rozvody v křídle budou krouceným servokabelem 0,14mm, propojení uší a centroplánu pomocí 4-pinových konektorů Micro-Deans a spojení křídlo-trup 8-pinovým konektorem MPX (takový ten klasický zelený, co má normálně 6 pinů, ale dá se sehnat i v 8-pinové variantě ).

Taková trošku specialita bude v tomhle letadle fakt, že bude mít, alespoň ze začátku, dva přijímače :) Z jednoho prostého důvodu - 6 serv křídlo, S+V+ motor je celkem 9 kanálů - a FrSky dělá max. 8 kanálové telemetrické přijímače, sice X série umí díky S-bus portu i dvojnásobek, tedy 16 kanálů, ale jde to vyřešit i více přijímači v jednom letadle.... a protože mám zrovna dva volné 6-kanály..... jeden váží 7g, takže žádná katastrofa ;) Větší prča bude, kam vytahám ty 4 antény :)
Poslední změna: 20. říj 2014 14:24 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. říj 2014 19:34 #13764 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
+- bych dal společné, silnější dvojlinkou + signály ke každému servu tj 5 pinů na každou stranu.
Kabeláž udělá taky dost!!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. říj 2014 13:08 #13765 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Jo, dobrý nápad - na co tahat napájení trojmo tenkým, když to jde jednou silnějším - nejvíc pravda váží na kabelu ta izolace. Stejně jde přes konektory + a - společně...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. říj 2014 06:18 - 22. říj 2014 06:31 #13766 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Tak na okraj - jako zajímavá cesta k odlehčení kabeláže se jeví použití serv SBUS (primárně Futaba, ale klon mají i některé čínské RXy). Pak vám totiž stačí jediný kablík od konektoru křídla k přijíímači místo čtyř či šesti, v křídle pak bude na každou stranu jeden kabel a odpadne paralelní vedení dvou v úseku od středu ke klapkám atd.
Zatím nejlehčí SBUS servo je 3270 - www.robbe.de/servo-s3270svi.html , které váží 16,2g a odhaduji, že na kabelech se ušetří dost na to, aby se celková hmotnost příliš nelišila od osazení 9g servy. Pokud by časem Futaba udělala SBUS modifikaci něčeho jako je 3156, tak pak by bylo použití SBUS pro F5J optimálním řešením absolutně bez diskuse - velmi komfortní a přitom nejlehčí. Při současném stavu je to také optimum z hlediska komfortu, hmotnost je ale "jen" cca stejná jako u "klasiky". Bohužel to není nejlevnější varianta, ale za pozornost to stojí... Podotýkám, že cena je vyšší, ale ne zas nějak extrémní, třeba proti MKS6100 je 3270 dražší o cca 10EUR, žádné "násobky".

Popravdě mi to docela vrtá hlavou zejména pro další kus Storka - u něj jsou klapky extrémně velké a tak bych se asi neodhodlal na ně dát 9g serva (i když už to pár lidí zkusilo), tím by hmotnostní nevýhoda 3270 omezila jen na křidélka, což by úspora v kabeláži plně vykompenzovala.

Mimochodem další úsporu může přinést i přijímač - čistě SBUS RX www.jino.cz/prijimac-r6303sb-2-4-ghz-f1014-9390.html# váží díky zmenšení a odpadnutí konektorů jen 7g, ale tady už vidím i diskutabilní věci (například bych asi preferoval zapojit na SB jen křídlo a serva v trupu mít samostatně)...
Poslední změna: 22. říj 2014 06:31 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. říj 2014 07:46 - 22. říj 2014 07:50 #13767 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
No, ono to vypadá tak, že na konec se nevyhnu novému S-bus přijímači a čtyřkanálovému dekodéru , protože tak, jak jsem si to představoval já (dva přijímače D6FR a každý na jinou část kanálů), to bohužel nepůjde... Šlo by to s novějšími X6R, ale ty starší tohle nepodporujou, neumí FrSky protokol D16. Takže když už budu nakupovat, tak to uděláme osmikanálem + dekodér. Serva tam zatím půjdou klasické (už jsou doma na stole), ale kdykoliv se dají za ty S-bus varianty vyměnit. Kabeláž bude v křídle uložená v "trubicích" z pásky, takže i ta půjde dodatečně prohodit. Ovšem to až nebudu vědět co s prachama - současná nálož serv do celého letadla vyjde na nějaké 4 tisíce, kdyby tam šly ty Robbe, tak jsme na 10 litrech jen to hvízdne :whistle: :pinch:

Jinak, pro Tomáše Hlavinku - poslal jsem mail ohledně ocasní trubky ;)
Poslední změna: 22. říj 2014 07:50 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. říj 2014 08:16 #13768 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Cena hraje roli vždy, to souhlas... U tebe je otrava 6 serv v křídle, já bych to tam prostě nedával, přidá to dvě serva, 3 metry kabelu, zkomplikuje konektor na středu, přijímač je už jen třešnička na dortu.
Mimochodem ale nedá se u FrSky kombinovat z jednoho RX SB a klasika? Na klapky (a možná i křidélka) bys totiž mohl dát rovnou SBUS serva od FR - www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5819...2_6kg_12sec_22g.html , to není drahé a přidělaly by se jediným konektorem. U Futaby by tohle šlo určitě, jak je to ale s kombinacemi SB-PWM u FrSky kopie netuším.
Na "druhá křidélka" se nějakým malým PWM (a tedy samostatnému drátu) nevyhneš, v SBUS se tak malá nedělají.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.410 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám