file Stavba F5j větroně

Více
08. lis 2014 11:20 - 08. lis 2014 11:22 #13933 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Jo, běžně se to tak dělá (klapky pant dole a křidélka nahoře), vzhledem k tomu, jaké jsou výchylky u těchto kormidel nahoru a dolů - je-li větší výchylka dolů, je lepší pant dole, aby nemusel být v křídle tak velký výřez a naopak. Ovšem u kompozitů je to jinak - jednou jsem to taky s kýmsi probíral a tuším že z výrobních důvodů se vždy volí zavěšení po celé délce křídla na jedné straně - obvykle dole (kvůli klapkám, přeci jen mají větší výchylku než křidélka). Jaké jsou přesně ty výrobní důvody, se musí vyjádřit někdo od fochu.
Poslední změna: 08. lis 2014 11:22 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. lis 2014 11:33 #13934 od Bohumil Janák
Odpověděl Bohumil Janák pro téma Stavba F5j větroně
Já osobně bych to viděl v poloze ovládací páky vůči pantu.Na tom schématu mají klapky i křidélka páku na hoře.
Tak si myslím,že proto ty panty ve spod.Chystám si nové křídla,tak zvažuji varianty.
Bob

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. lis 2014 11:54 - 08. lis 2014 12:26 #13935 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Jistě, ovládací páka je výhodnější umístěná oproti pantu, protože pak nemusí tolik koukat nad profil při zachování stejné délky osa pantu-osa připojení táhla. Nicméně to je jen o tom, jak je veden náhon - na zvolenou polohu pantu mají vliv zejména konstrukční možnosti v souvislosti s co nejmenším narušením obtékání, zachování potřebných výchylek a co nejmenšího oslabení kostrukce křídla...

Jinak, nedávno jsem zahlédl jedno moc zajímavé řešení pantu - pomocí uhlíkové trubky o stejné síle jako je síla profilu v místě pantu. Trubka tak zároveň funguje jako osa i jako zavětrování. Sice pokud není profil stejně silný po celé délce pantu, je potřeba vyrobit speciálně konickou trubku na míru (což je důvod, proč jsem to nepoužil), ale líbilo se mi to - žádná škvíra, tuhý pant a osa otáčení pěkně uprostřed... Zkusím to někde najít na fotce.

Edit: přibližně nejak takhle to bylo řešeno - trubka se točí spolu s klapkou a v místě pantů směrem ke křídlu je prořezaná tak, aby se pant mohl pohybovat:


Poslední změna: 08. lis 2014 12:26 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. lis 2014 18:47 #13942 od Michal Cink
Odpověděl Michal Cink pro téma Stavba F5j větroně
Ahojte,
já zase slyšel, že se panty dávají dospod kvůli obtékání. Štěrbina nahoře, je udajně menší zlo než dole. Z výrobního hlediska je to určitě taky trochu jednodušší.
Mechanicky, třeba při použití náhonu RDS je uplně jedno, jestli nahoře či dole. Při použití táhel bych se držel systému pantů - balančky nahoře, klapky dole.
Ten "pant s trubkou" je fajn. V principu to ale není nic jiného než vybrošená "náběžka" na klapce. Nejvíc se to používá u maket na klapce sop. Na křídlech spíš vyjmečně je to docela pracné. Měl to takhle kamarád na duodiscusovi a vypadalo to super.
M.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2014 10:11 #13973 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Příspěvky ohledně vakuovky malého házedla jsem přesunul do samostatného tématu . Myslím, že si zaslouží více rozvést (a že se taky časem rozvede) a tady by se pletly dvě poněkud rozdílné techniky i velikosti letadel.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2014 10:38 #13974 od Michal Cink
Odpověděl Michal Cink pro téma Stavba F5j větroně
Jasně, sám jsem o to chtěl poprosit. Díky. M.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2014 10:59 #13975 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Stavba F5j větroně
Petře ty jsi nejlepší

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. lis 2014 08:11 #14052 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
V galerii je pár nových fotek ;) Trošku mě štve, že jsem nedokázal dodržet stanovený limit 800g pro křídlo a o 44 g jsem ho přešvihnul :angry: Tak hold je budu muset nahnat jinde.... ono zase 844g váhy na šestiservové křídlo o rozpětí 3,64m není až taková katastrofa.

Gondola včera vyrazila na cestu z Havlíčkova Brodu ke mě, takže v nejbližší době se opět posuneme o kousek dále - a konečně snad rozseknu to dilema táhla vs. lanka.... oboje mám připraveno - táhla jsou z dutých CF trubiček 2x1mm (jednak jsou lehčí než plné 2mm kulatiny a jednak se na nich dá udělat spoj vlepením 1mm tyčky dovnitř). Dva kusy táhel v bovdenové trubičce o délce 1,5m váží 24g.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. lis 2014 14:38 #14055 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Petře neboj, další křídlo uděláš o 100g lehčí, ale i tak to má pořád našlápnuto pod 1500 g :)

Jen si nejsem jist viditelností těch černých konců... proti obloze možná, ale v malé výšce proti horizontu nebo stromům?? Jak jsem to letos okukoval, tak bílé nebo žluté konce křídel byly jednoznačně nejlíp vidět.

Máš už změřeno jaká je délka gondoly - od náběžky po motorovou přepážku?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. lis 2014 06:33 - 20. lis 2014 07:10 #14056 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Petr Dušek napsal: Petře neboj, další křídlo uděláš o 100g lehčí


:D Optimistiský náhled, jen co je pravda - já bych si sám sobě zase tak nevěřil :) Ne, sranda, nějaké rezervy pro další extrémní odlehčování tam samozřejmě jsou - když by se vyhodily 2 serva (- 32g), kabeláž k nim (-10g) a příslušná bižuterie (-10g), tak by to hned bylo veselejší. A docela dost to nabralo tou konstrukcí odtokovky - hold cena za pevnost a naprostou rovnost odtokové hrany. Pár gramíků dolů by šlo srazit i D-boxem z balsy 1mm (místo 1,5mm).

Pod kilo a půl bych to chtěl pokud možno udržet (včetně baterií), ale když se to o pár desítek gramů nepovede, věšet se kvůli toho nebudu ;)

Zatím to vypadá asi takhle:
Křídlo: 844g (vč. serv a bižuterie)
SOP a VOP: 71g
Trubka a kozlík: 55g
Táhla: 20g
Gondola: cca 120g
Serva SOP a VOP: 32g
Celkem: 1142g
(heh, teď jsem koukal, AVA Pro-e je jen o 63g lehčí a to prosím bez serv + nemá křidélka ani klapky :lol: i když, zase má navíc 30 cm v rozpětí, já vím..... )

Když budu počítat nějakou standardní váhu motoru okolo 130g + regl cca 40g, jsme někde na 1312g.
Příjímač 16g, S-bus dekodér 5g, výškoměr 8g, Ubec 18g = celkem 1359g. Na baterii, vrtuli, kužel, přepážky a kabeláž zbývá cca 140g. Uff, no, nebude to jednoduchý :whistle: :unsure: Mám tady jeden dvoučlánek s váhou 53g..... že by? :lol:

Otázkou je, co na tyhle počty řekne vyvážení letadla....

Gondola má od kozlíku po špici 365mm (celková délka 640mm, kozlík 145mm, zadní část 130mm, zbytek je osazení pro ocasní trubku)
Kolik bude přesně od motorové přepážky k náběžce ještě nevím, gondola je zatím v balíku na cestách :), ale odhadem a pohledem do plánů něco okolo 270-280mm. Vzdálenost přepážka - těžiště se tak bude pohybovat okolo 360-370 mm. Snad to bude dost na nějaké rozumné dovážení...

Černé konce jsou opravdu hlavně kvůli viditelnosti vůči obloze - sice byly ještě shora doplněny bílým pruhem, ovšem dost možná přibude i jeho podstatně širší oranžově-reflexní bráška na úplné špičce - ta viditelnost proti horizontu je pravda dobrá připomínka a přiznám se, že jsem na možnost koukat na letadlo shora proti stromům tak trochu pozapoměl ;) . To už jsou ale jen kosmetické úpravy ;)

Přílohy:
Poslední změna: 20. lis 2014 07:10 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.584 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám