file Stavba F5j větroně

Více
30. lis 2014 18:32 #14087 od Milan Macinga
Odpověděl Milan Macinga pro téma Stavba F5j větroně
Ufff tak to si si vybral. Toto ma kamarat v Pike Superior 2.5kg a ide to hore ako raketa. Za 25s je na 280m s 3s. ak da 4s tak je tam za 18 sekund ;). toto je kombinacia pohonu pre minule pravidla lietania.
Na dovazenie OK. Ale je to pre ine ako ultralahky planovany F5J sperk. Lietat to s tymto urcite bude.
Skus este zvazit predlzenie gondoly...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. lis 2014 18:57 #14088 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Milan Macinga napsal: Ufff tak to si si vybral. Toto ma kamarat v Pike Superior 2.5kg a ide to hore ako raketa. Za 25s je na 280m s 3s. ak da 4s tak je tam za 18 sekund ;). toto je kombinacia pohonu pre minule pravidla lietania.
Na dovazenie OK. Ale je to pre ine ako ultralahky planovany F5J sperk. Lietat to s tymto urcite bude.
Skus este zvazit predlzenie gondoly...


Neboj, křivka plynu bude končit někde na 50% ;) Hele, kluci, já vím, že to na první pohled nejde moc dokupy, ale zapomeňte na to, jaký to má výkon, pro mě je teď důležité, kolik to váží :) Upozorňuju, že pořád, i s tímhle monstr-pohonem se bavíme o F5J s letovou váhou 1600g a to i přes šestiservové křídlo... Jamile zjistím, že mě většina letadel drsně přelítává a není mýma volšovýma rukama, můžu řezat a prodlužovat kdykoliv. Nerad bych se ale dopracoval ke stavu, kdy teď , ještě před záletem, prodloužím složitě gondolu, odlehčím základ a pak budu stejně 95% letů lítat se čtvrt kilem mosazi v zátěžové trubce... Chci do originální konstrukce gondoly zasahovat až v momentě, kdy to bude poslední možnost...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. lis 2014 21:10 #14091 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Stavba F5j větroně
tak tak, prvně otestovat a pokud odlehčit můžeš vždy ! pořád lepší než vozit olovo :)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. pro 2014 13:28 #14109 od Miroslav Kopecký
Odpověděl Miroslav Kopecký pro téma Stavba F5j větroně
Teda sleduju sérii článků ze stavby a zůstávám s otevřenou pusou nad rychlostí stavby. Když si vezmu, že na své 2,5 metrovce už půl roku šmudlám centroplán a teď jsem slavnostně nalepil na trup kozlík výškovky a směrovku... Můžu se zeptat, jak "se chová" táhlo z 2 mm uhlíkové trubičky, když je potřeba ho lehce přiohnout ? Chtěl bych to použít, ale je mi jasné, že v místě, kde půjde ven z trupu ke směrovce, bude lehký ohyb, trochu se bojím, aby to nedrhlo.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. pro 2014 09:54 #14112 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Neverim, ze samotne by drhlo. Nikdy v proste dire v trubce nedrhnuly ani ocelova lanka, ani Dyneema.

Stojim pred stejnym problemem, budu stehovat serva z ocasu za motor.

Samotne tahlo bych si radeji netroufl, kvuli (asi) nedostatcne tuhosti pri prenosu tlakove sily. Radeji pujde do plastove trubky.
Inspiraci jsem nasel na www.fvk.de/Supra.html

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. pro 2014 16:09 - 08. pro 2014 08:35 #14113 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Já mám táhla uložená v "obalu" z vnitřní trubičky bowdenu po celé délce, tedy i v oblasti výstupu z trubky. Bovden je tady zalepen směsí epoxidu, mikrobalonů a uhlíkového prachu, a ještě přetažen 50g sklem. Nedrhne to téměř vůbec - váha samotné výškovky je schopná pohnout táhlem - takže chodí dostatečně volně. Je tedy fakt, že výstupní drážky mají délku okolo 10cm, aby nedocházelo k přílišnému ohybu táhla, mírný radius mu nedělá problémy, ale zásadnějším ohybům je potřeba se vyhnout.

Angličani (Hyperflight) prodávají i speciální 1,5 uhlíkové táhla v bovdenech, které mají zevnitř teflonovou vrstvu . Tam to bude s ohybem ve vztahu k tření asi o něco veselejší. Ale dá se to v pohodě zvládnout i s běžnými materiály ;)




Přílohy:
Poslední změna: 08. pro 2014 08:35 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. pro 2014 06:21 - 11. pro 2014 06:28 #14116 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Tak jsem "dodělal" kabinku :)
Natolik jsem si u Daidala zvykl na "výškoměrové okénko", že jsem si ho zrealizoval i tady - i s uchycením výškoměru pod okénkem, do kterého se pouze volně nasune. Neustále otvírat kabinku jen proto, abych zjistil výšku, zejména při tréningu, je otrava :) Postup výroby stejný jako u Daidala - vyříznout, z vnější strany podlepit páskou 3M Scotch Crystal a vylít L285-kou. Tím pádem je okénko "zasklené" v rovině s povrchem kabinky.
Pro sichr jsem přihodil i pár chladících otvorů (ne že by byly nějak extra potřeba, ale každé chlazení je lepší než žádné a ono je to v tom trupu dost nacpané) a samozřejmě zámek kabinky a-la uhlíková tyčka - manévry s lepící páskou taky moc nemusím ;)













A ještě přihodím umístění antén - fousy jsou v ochranné bužírce a koukají s trupu ven do stran a šikmo dolů hned za kabinkou.

Poslední změna: 11. pro 2014 06:28 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. pro 2014 10:21 #14117 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Když vidím kabely od výškoměru a přijímač ukrytý kdesi v podpalubí... dovolím si krátce ocitovat z pravidel:
"Pro usnadnění počáteční technické přejímky musí být všechny AMRT snadno demontovatelné pro umožnění kontroly.
Připojení AMRT k signálu z přijímače musí být snadno přístupné, aby pořadatel měl kdykoliv během závodu možnost instalace kontrolního AMRT pomocí Y kabelu."

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. pro 2014 11:43 #14118 od Bedřich Koros
Odpověděl Bedřich Koros pro téma Stavba F5j větroně
Tak přátelé sleduji jak Petra stále někdo masiruje že nechce teď hned gondolu prodloužit ale myslím, že to opravdu tak nepěchá - to může vždycky.
Ale jelikož cítím už čas abych také něco začal pokud chci pro sezonu 2015 něco vyrobit (ale já budu vákuovat protože konstrkční moc neumím) můžete mi poradit kde sehnat dobrou gondolu a trubku (tj.dobrou a skorem zadarmo-to má být žert) nejlépe na profil centroplánu AG40 při použití normálního motoru myslím, že bude stačit v pohodě Hyperion GS 3014-3020 a to ještě s dosti malou vrtulí a regl tak 40-50 A.

Díky -zdravím Béda.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. pro 2014 12:14 - 11. pro 2014 14:11 #14119 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Petr Dušek napsal: Když vidím kabely od výškoměru a přijímač ukrytý kdesi v podpalubí... dovolím si krátce ocitovat z pravidel:
"Pro usnadnění počáteční technické přejímky musí být všechny AMRT snadno demontovatelné pro umožnění kontroly.
Připojení AMRT k signálu z přijímače musí být snadno přístupné, aby pořadatel měl kdykoliv během závodu možnost instalace kontrolního AMRT pomocí Y kabelu."


Petře, neboj, ono to tak nevypadá, ale já na spoustu věcí myslím dopředu, aniž by to byl původní záměr :) Výškoměr demontuji z letadla během 30 vteřin s jedním prstem v nose a poslepu ;) :cheer: A jediné, co mi tenhle čas zabere, je že odšroubuji 2 šroubky na servech, které drží průhledné pásky přidržující kabely výškoměru mezi servy.

Výškoměr je do přijímače zapojen přes S-BUS dekodér a asi 5cm prolužovací kablík. Spojka výškoměr-prodlužka, stejně jako spojka výškoměr-regulátor, jsou "uskladněny" ve volném prostoru pod zátěžovou trubkou, odkud jdou pohodlně vytáhnout a rozpojit. A samozřejmě sem lze napíchnout i kontrolní Y kabel s kontrolním výškoměrem.

(Kam ho v tom letadle dají v případě, že budou chtít kontrolovat za letu, už pravidla ale neřeší, všimli jste si? :) Nebo je tam někde napsáno, že soutěžící je povinen nechat v letadle prostor pro umístění kontrolního AMRT za letu? Já bych tam to místo asi našel, kdybch hooodně chtěl.... ale co ostatní? :) )

Tenhle systém tam není primárně kvůli kontrolám, ale proto, aby šlo rychle a bez problémů prohazovat výškoměr mezi RCEV a F5J a zároveň šlo s oběma letadly lítat i bez výškoměru. K přijímači se při tom vůbec dostat nepotřebuji. Ale pokud by jej přeci jen někdo chtěl mermomocí vidět, stačí povolit zbylé 2 šrouby serv (případně i 3 šrouby držící zátěžovou trubku, ale to není pro přístup k přijímači nutné), serva (případně i trubku) vyndat a přijímač může volně ven. Toto je otázka cca. 10 minut i se zpětnou montáží, a předpokládám, že k přijímači zase tak často nepolezu ;)

Napájení přijímače je samozřejmě vedeno mimo výškoměr - pro inspiraci sem můžu hodit schéma elektroinstalace.

Ale ponouknul jsi mě tím k jistému zlepšení - ty průhledné pásky nahradím otočnými západkami nebo pružnými příchytkami tak, abych mohl výškoměr vyndat z letadla i bez použití nářadí (tzn. šroubováku) v horizontu zhruba 10 vteřin ;)



EDIT - tak, tady přihazuju to schéma elektriky ;)

běžný stav s výškoměrem:




plus schéma bez výškoměru (po odpojení):



a s kontrolním výškoměrem zapojeným na Y kabelu:




P.S. - ty odbočky napájecích větví u přijímače jsou z důvodu rozložení protékajícího proudu na více konektorů
Přílohy:
Poslední změna: 11. pro 2014 14:11 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.966 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám