file Stavba F5j větroně

Více
07. lis 2014 08:09 - 07. lis 2014 09:13 #13910 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Tak, trochu si teď házím korunou, jaký systém ovládání SOP a VOP zvolit. Co myslíte vy?

1) Klasika uhlíkové táhla v bovdenu. Výhoda je jednoduchost a snadná nastavitelnost. Nevýhoda je trochu váha - aby neměly táhla vůli, musí být uchyceny v trubce - asi nejlépe k balsové "páteři" (6g navíc, připravená "páteř" jde vidět na druhé fotce vpravo), krom toho se musí jednat alespoň o uhlík 1,5mm, lépe možná 2mm. Další komplikace je, že táhlo se musí nastavovat, protože je potřeba mít délku více jak 1m. Celkově se nedostaneme pod váhu 20-25g + lehká nejistota v podobě spoje uprostřed táhla.

2) Použít originál bovdeny 1,5m - vyhnu se tím nastavování uhlíkových táhel, ale váha bude podle mě ještě tragičtější než při variantě 1. Výhodou je nejjednodušší instalace i nastavení.

3) Ovládání voskovanou kevlarovou nití, případně ocelovým lankem 0,5mm, SOP i VOP systémem pull-pull. Směrovka pomocí oboustranné páky, výškovka pomocí zpětné kladky (trochu systém a-la Cirrus od Reicharda, ale s jinak řešenou a umístěnou kladkou). Výhoda je váha nula nula nic, kladku mám už připravenou a váží cca 0,6g (plast, uhlík a sklolaminát - viz foto dole), váha nití bude zanedbatelná. Strach mám z toho, co bude tenhle systém dělat ve vztahu k tepelné roztažnosti sklouhlíkové ocasní trubky... Z uvedených systémů je nejsložitější, ale nejlehčí.

Tak a teď babo raď... varianta 3 mě docela láká, ale nevím, jak je to s přesností tohoto systému - má někdo možnost podat reference?

Jo a ještě ta kladka - byla by nahoře na trubce, takže nit by z trupu vystupovala před kozlíkem k páce výškovky, která se pohybuje těsně nad trubkou, a cca 5 cm za kozlíkem by se vracela přes tuto kladku zpět do trubky a k servu v trupu. Jinak je skutečně miniaturní, šířka té bílé rolny je 4mm:


A ocas, na který to celé chci aplikovat:





Poslední změna: 07. lis 2014 09:13 uživatelem Petr Koláska.
Poděkovali: Aleš Krátký

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 09:20 #13911 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Vyzkousel jsem dlouhodobe všechno. U mne zvitezilo uhlikove tahlo v bovdenu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 09:35 #13913 od Miroslav Kopecký
Odpověděl Miroslav Kopecký pro téma Stavba F5j větroně
Docela tohle vlákno sleduju, protože zrovna stavím letadlo na 100palce a chystám se i na něco většího ala Supra. Na problém s tím, že uhlíková tyčka je kratší, než bych potřeboval jsem taky narazil. Můžu se zeptat, jak se řeší její nastavení, aby spoj byl spolehlivý a aby se to celé vlezlo do bovdenu?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 09:41 #13914 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Ještě by šel použít pouze ten bílý vnitřní tenčí díl klasického bowdenu a v něm by chodil pouze ten drát který má původně fungovat jako výztuha bílého dílu. Nevím však jak je to váhově oproti jiným řešením. Určitě je to mnohem lehčí než použít celý komplet šedý+bíly s drátem. Já to takto mám asi na dvou érech a funguje to v pohodě. V Olomouci se dá koupit i 1,5m dlouhý.

Ta kladka se mi však líbí nejvíc, jen nevím jestli se budou špagáty stejnoměrně napínat i při plné výchylce.
U směrovky jsem s tím trochu laborovat a stejně doteď při plné výchylce nejsou lanka stejnoměrně napnutá, ale směrovka ani při výstřelu nefletruje takže to již neřeším. U VOP to bude možná jinak, chce to vyzkoušet

Nepoužíval bych však kevlarovou niť, ale ocelové pletené tenké lanko. Dá se koupit v rybářských potřebách o několika průměrech v metráži. Tuším pletené lanko na přívlač na dravce. Je neuvěřitelně ohebné a hladké, na dotyk by člověk neřekl, že je to ocel..
Rozdílnost diletace oceli a uhlíku bude určitě menší než kevlar a uhlík. Navíc se dá horní strana trubky požehlit stříbrnou fólíí.
Rusáci to mají na volňáskách. Butseroga i na F3K. Pak věřím, že seřízení zůstává stejné i na slunci
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 09:48 #13915 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
tu páteř tam nedávej, trubku jsem ti udělal pevnou až až. Byla by to akorát hmotnost navíc..
Bowden se dá přilepit !Řídkým! sekunďákem spolehlivě po celé jeho dálce i uvnitř trubky.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 10:07 - 07. lis 2014 10:26 #13916 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Ta páteř tam neměla být kvůli pevnosti trubky - ta je opravdu pevná až až ;) Slouží jako opora pro bovden - aby se nemusel lepit složitě zevnitř k trubce, ale přilepí se v klidu venku k páteři a ta se pak nafest zasune do trubky a jen na konci lehce přikápne. Sama páteř váží 6g.

Co se týče nastavení uhlíkové trubky, řešil jsem spoj dosud právě bovdenem - prostě jeden 2 cm kousek fungoval jako spojka (lepeno CA lepidlem) a pouzdro, ve kterém táhlo chodilo, zde bylo přerušeno. Takže byl uhlík v bovdenu (ve kterém chodil), pak 3 cm čistý uhlík, pak lepený spoj, zase 3 cm čistý uhlík a šup zpátky do bovdenu. Ovšem v tom případě je lepení k páteři (nebo zvenku trubky) nunost - vevnitř se to udělat nedá - při lepení by lepidlo zateklo díky tomu přerušení i dovnitř. To je hlavní důvod, proč přemýšlím i nad jiným řešením - v Daidalovi mám uhlíkové táhla a tam je to naprosto v klidu, jenže ten nemá ocasní trubku metr a něco dlouhou, že :)

Nad použitím lanka jsem taky uvažoval, ale tam už mám pocit, že váhový rozdíl oproti 2mm uhlíku v bovdenovém vnitřku nebude tak zásadní, aby to vyvážilo problémy s nastavením pull-pull systému.... No a u nitě mám zase strach z roztrimovávání, resp. z průvěsů/přepínání vlivem tepla.... skočím dneska do rybářských potřeb a nějaké lanko tam pořídím - a po hození na váhu uvidíme ;)

EDIT - ještě mě napadlo, jak udělat spoj uhlíkových tyček v bovdenu tak, aby se dal lepit v trubce a lepidlo nemělo přístup k pohyblivé části - prostě se celá ta oblast spoje dá do toho vnějšího pouzdra bovdenu, ve kterém bude spojka volně chodit a tohle tlusté vnější pouzdro bude k tenčímu přilepeno jen na konci. Asi nějak takhle:

Přílohy:
Poslední změna: 07. lis 2014 10:26 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 10:52 #13917 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Varianta 4) - dvě 9g serva do směrovky a 1.25m 4linky 0.15mm2 (asi 10g), pokud je dostatečně dlouhá gondola, aby nebyl problém s vyvážením, tak je to stavebně jednoduchá varianta. Navíc spousta volného místa v trupu v těžišti pro případnou zátěž.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 11:33 - 07. lis 2014 14:29 #13918 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Tahle varianta byla taky v rámci plánování na pořadu dne, ale chtěl jsem se vyhnout 20g navíc v ocasu (což bylo asi dobré rozhodnutí - SOP má po potažení 29g a VOP 42g - uhlíkové nosníky 5x1 a páskování tam udělaly svoje - takže váha ocasu vč. kozlíku je 78g, 48g trubku do toho nepočítám, protože její váha nesedí jen na konci :whistle: )
Krom toho tady mám na SOP a VOP 16g Savöxy (které měly jít původně do křídel na vnější křidélka, ale tam je nahradily Dymondy D60), tak jsem nakonec zvolil variantu serva v gondole.
Ale díky té poznámce o místě v trupu jsem si uvědomil jednu ze zásadních nevýhod toho lankového vedení - prostor za servy bude zaflákaný čtyřmi kusy lanovodů, z nichž dva navíc povedou pěkně středem..... mno, začíná vítězit uhlíkové táhlo.....
Poslední změna: 07. lis 2014 14:29 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 12:08 #13919 od Bohumil Janák
Odpověděl Bohumil Janák pro téma Stavba F5j větroně
Ahoj,jaké jsou vhodné 9g serva do směrovky?
Dík Bob

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2014 12:15 #13920 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Jo já vím, že to není kvůli pevnosti, ale jelikož se to dá spolehlivě přilepit tak pak je to opravdu jenom hmotnost navíc.
Hmotnost ocasek podle toho co uvádíš není nijak závratná!! VOP modelů (Perfection, Perfect, Stork, Explorer atd) váží 45-50g
Maxa to je třída ta má pouze 32g. Tvoje 42g vyškovka je hezký výsledek. Ovakuované jádro by vyšlo na +- stejnou hmotnost.
Vakuovaná na Dogmu-e rozpětí vyškovky 73cm váží 38-45g.

Jelikož se stejně nejtěžší komponenty tlačí dopředu tak jediný co může být za servama je přijímač. Na ten by se taky místo před servama našlo né?? Já myslím, že zaflákaný prostor lonovody moc vadit nebude stejně je to prostor nevyužitý.
No a navíc můžeš lanka v gondole vést bílou trubičkou z bowdenu po stěně gondoly a zase máš volný prostor

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.743 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám