file Stavba F5j větroně

Více
17. pro 2014 13:54 #14161 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Jak to tak čtu, všichni, teda skoro, chcete co nejdelší "čumáky". Proč? Když tam dám motor cca 100g, tak je lepší kratší, nebo ne? Dělám kopyto na formu a tam jsem počítal s délkou od náběžky, bez kužele 240mm. Teď mám o něco víc, ale mám trup z F3B a ten je opravdu dost těžký. Takže za předpokladu, že si udělám gondolu a trubku sám, bude to celkově lehčí a kratší čumák bude spíš ke prospěchu, nebo se pletu?
Mám jeden dotaz. Motor má být v ose trupu, nebo nakloněný? Úhel náběhu mám 1,5 stupně a motor v ose, to pro mne znamená že vůči křídlu, bude těch 1,5 st. taky.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2014 16:22 #14164 od Bohuslav Reichard
Odpověděl Bohuslav Reichard pro téma Stavba F5j větroně

Bedřich Koros napsal: Dívám se na fotografie gondol Reichard a ta druhá od shora mi připadá s nejdelším "čumákem" před kozlíkem. Mohl bych vědět kolik to je a jaký je průměr pro motorovou přepážku?

Díky BKHK


To je zkresleno foťákem.Míry jsou 280,320,330a330 od pylonu,průměr vrtulového kužele je 38mm.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2014 16:35 #14165 od Bohuslav Reichard
Odpověděl Bohuslav Reichard pro téma Stavba F5j větroně

Martin Beseda napsal: Jak to tak čtu, všichni, teda skoro, chcete co nejdelší "čumáky". Proč? Když tam dám motor cca 100g, tak je lepší kratší, nebo ne? Dělám kopyto na formu a tam jsem počítal s délkou od náběžky, bez kužele 240mm. Teď mám o něco víc, ale mám trup z F3B a ten je opravdu dost těžký. Takže za předpokladu, že si udělám gondolu a trubku sám, bude to celkově lehčí a kratší čumák bude spíš ke prospěchu, nebo se pletu?
Mám jeden dotaz. Motor má být v ose trupu, nebo nakloněný? Úhel náběhu mám 1,5 stupně a motor v ose, to pro mne znamená

že vůči křídlu, bude těch 1,5 st. taky.



Motor musíš mít vyosený doprava asi 2°-to je nutnost a dolů podle svého gusta .Na modelech tohoto typu můžeš mít vyosení dolu "obrovské",protože prudký stoupavý let je nežádoucí.Já používám vyosení až 4°.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2014 17:00 - 17. pro 2014 17:07 #14166 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Martin Beseda napsal: Jak to tak čtu, všichni, teda skoro, chcete co nejdelší "čumáky". Proč? Když tam dám motor cca 100g, tak je lepší kratší, nebo ne?


No, když to tím 100g motorem rovnou dovážíš, tak proč ne... jenže ono je s tím dost často problém, a tak musíš dávat buď těžší motor, přidávat k němu olovo a nebo - mít prostě delší čumák, aby jsi to mohl dovážit i s lehčím motorem. A motor můžeš dát i 80g, najdou se i dostatečně výkonné 60g... a potom už ti čumák bude někdy krátký.

A potom - jeden praktický příklad, proč je lepší mít čumák delší než kratší - když ti přebývá 10g na ocase, dovážit to musíš cca 30g v čumáku. Letadlo tak ztěžkne o 30g. Pokud je to ale naopak (30 přebývá vepředu, dovážením na ocas ztěžkneš jen o 10g, nehledě na to, že se dá čarovat s váhou vybavení, vzadu už obvykle jen s váhou konstrukce). Ideální stav je samozřejmě vše propočítat tak, aby to sedělo na "první dobrou", ale to se dost často nepovede.

Viz. ten můj případ ze stavby Alegrie - to letadlo by mohlo být klidně o 100g lehčí, kdyby byl lehčí motor, menší baterky, ale tím pádem i delší čumák. Jestli by to prospělo letovému projevu, je věc druhá (proto stále odmítám do gondoly řezat předčasně), ale jak se říká - dovážit olovem můžeš vždycky, pod základní letovou váhu se ale ubírá těžko... Proto se všichni pídí po dostatečně dlouhé gondole.

Co se vyosení motoru týče, za mě tam je 2° doprava a 4° dolů (oproti křídlu)
Poslední změna: 17. pro 2014 17:07 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. pro 2014 22:15 #14170 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma Stavba F5j větroně
Laicky, délku gondoly před náběžkou, jde dopočítat i tímto způsobem. Když vezmeme v úvahu, že motor pro F5J váží nějakých 120g a régl 40g a kužel + vrtule 50g to je celkem 210g. Jo baterii dát co nejblíže těžišti a serva pro ovládání S+V za těžiště. Při tom, když délka gondoly před náběžkou je 300mm těžiště nějakých 100mm od náběžky a celková délka trupu nějakých 1600m, tak nám vznikne páka v poměru 3:1 a když máme celkovou hmotnost zařízení před těžištěm 210g v tomto případě hmotnost S+V a částečná hmotnost trubky za gondolou může být cca 70g, což je reálné. A při jiných poměrech pák, nám vyjdou jiné hmotnosti, jak před, tak za těžištěm. Takže z toho vyplívá, že délka gondoly před náběžkou, by se mohla pohybovat kolem 300mm.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. pro 2014 06:18 - 19. pro 2014 06:47 #14171 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Raději asi o něco více než 300mm... praktický příklad: já mám 275mm (motorová přepážka-náběžka), celkovou délku trupu 1650mm a žádná hitparáda to teda není :) :whistle: :lol: A to je komplet vybavení před těžištěm (žádná baterka v těžišti a serva dokonce za ním :ohmy: ), SOP a VOP mají dohromady 71g.... Tak do háje, kde je chyba, že jsem musel použít ne zrovna lehký motor a baterky (překlad: sakra těžký motor a baterky)? :lol: :lol:

Ono totiž 70 g na ocas zní fajn, ale....
Trubka má okolo 45g, pro zjednodušení vezmeme polovinu z téhle váhy. Na ocasky zbývá tedy okolo 45g.... což při jejich velikosti u F5J není bůhví jaký prostor ;) Kozlík, páky, nějak se to tam taky musí přidělat, něčím se to musí ovládat.... no, není to tak růžové, jak by se mohlo zdát. Limit 70g na kompletní ocas je u něčeho, co má rozpětí přes 3,5m, sakra málo a je potřeba se HODNĚ snažit, aby se dodržel. Neříkám, že to nejde, ale bude to tedy oříšek a nechci raději spekulovat o odolnosti takového řešení....

A potom - je potřeba počítat i s tím, že poloha těžiště kompletního letadla nemusí být shodná ( a taky většinou není) s polohou těžiště samotného křídla.... takže i váha křídla ovlivňuje tyhle propočty, a podle Murphyho zákona vždy tím špatným směrem :lol: . Já mám těžiště samotného trupu před těžištěm celého letadla (pár cm, neměřil jsem to přesně).

Jo a pozor na to, že náběžka je ještě obvykle pár desítek mm před kozlíkem, takže vzdálenost přepážka-kozlík nebrat jako finální míru ;) (U mě je přepážka-kozlík 310mm :whistle: )

Nicméně - tyhle počty jsou opravdu pro extrémně lehké stroje - já bych s touhle délkou gondoly měl mít šíleného otesánka, a přitom to má letovku 1630g.... :whistle:
Poslední změna: 19. pro 2014 06:47 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. pro 2014 07:23 #14172 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
trend je všechny komponenty odlehčovat. 110g motor a 40g regl u lehkých ér už moc vidět nejde.
Dnes jsou běžné 70g i lehčí motory a regl talon co má 20g. Délka "čumáku" 300mm je řekl bych nedostatečná.
400mm dává více možností při osazování.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. pro 2014 15:08 #14173 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma Stavba F5j větroně
To byl popis modelu, který měl letovku 1600g (model je už po smrti) a uvedený motor byla oběžka 35-36/1400ot/V. Výkon motoru odpovídal hmotnosti modelu. Délka gondoly od náběžky po motorovou přepážku byla 330mm a hmotnost V+S byla 50g a to jsem při výrobě V+S váhou moc nešetřil, lze V+S vyrobit výrazně lehčeji. Při této konstelaci, jsem měl baterii téměř v těžišti. V případě odlehčení modelu na letovku 1300g, lze V+S vyrobit o hmotnosti cca 35g. Myslím, že délka gondoly 330mm před náběžkou je dostatečná, ale 275mm, to už né, tuto gondolu bych určitě vyměnil.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. pro 2014 18:38 - 19. pro 2014 18:46 #14174 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně

Mirek Kotula napsal: ......V případě odlehčení modelu na letovku 1300g, lze V+S vyrobit o hmotnosti cca 35g. Myslím, že délka gondoly 330mm před náběžkou je dostatečná, ale 275mm, to už né, tuto gondolu bych určitě vyměnil .



:woohoo: 35g ?? to se asi nebavíme o rozměrech pro F5J rozpětí 3,5-4m. VOP pro takovéto éro by měla mít rozpětí 70-80cm a hloubku cca 12cm, SOP výšku cca 330-380mm a hloubku 190-220mm.Stačí kouknout na zakótované nákresy jednotlivých výrobců +- takové rozměry používám i já na F5J Dogma-e to má rozpětí 3,4m. Pro kontrolu jsem skočil do dílny a pohledal v poznámkách a pouze holé jádra mají 13 a 11g - obroušená nachystaná k laminaci. to je dohromady 24g z toho je zřejmé, že není možné vyrobit ocas VOP+SOP správných rozměrů za 35g. I úplně bez barvy a při použití
17g/m2 - (té nejlehčí tkaniny na trhu) to nevyjde lehčí jako dvojnásobek hmotnosti jader a spíš více.

Cesta je najít vhodný profil pro VOP který bude tak nějak fungovat i při menším než správném rozpětí. Toto již borci zkoušeli u F3K třeba Steigeisen nebo podobné superéra z té doby. No a za pár roků se vrátili zpět k VOP normální velikosti jako mají dnes Chili, nebo Brko. Už jsem zkoušel i SOP jádro z EPS 100 ano expandovaného fasádního polystyrenu a vyšlo to pouze o 1g lehčí. Na začátku jde vylehčovat jednoduše, ale od určité hranice je každý gram veliký problém.
Poslední změna: 19. pro 2014 18:46 uživatelem Tomáš Hlavinka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. pro 2014 19:19 #14175 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Zrovna stavím dvě "K"-čka konstrukční a výškovku se směrovkou dělám schválně pevnější a tudíž těžší. Sice není úplně hotová, ale třeba ta výškovka má momentálně 7,9g. Myslím že +/- 10 g by hotová mohla mít. U F5J bude rozměrově někde jinde a konstrukčně taky. Netroufám si odhadovat její hmotnost, protože jí nemám ani navrženou, ale myslím že ocas 70g je celkem dost. Až budou káčka lítat, pak se pustím do dodělání forem na trup a výroby J-čka. Do té doby se tomu věnuju jenom okrajově, spíš hledám informace a dělám si plány.
Já jsem zvyklý dávat baterii hned za motor do přední části trupu. Proto jsem taky zvolil kratší "čumák". Ale nemám ještě hotovou formu a jak jsem psal, letadlo je ve fázi vymýšlení, tak se může stát, že některé věci přehodnotím a změním.
Přiznávám se, že takové extrémně dlouhé přední části trupu se mi moc nelíbí a já to dělám z velké části tak, aby se mi to líbilo. ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.335 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám