file Co byste si koupili za letadlo na nové F5J FAI?

Více
30. čec 2011 19:41 #4759 od Petr Dušek

Tomas Hruby napsal: ...Ad vakuování kontra formy - ptal jsem se na to pár výrobců a prý jde o to, že u větších modelů je vakuování ve výsledku dražší než forma - daleko pracnější a nakonec ta práce je největší náklad. Takže je to spíš pro individuální pokusy anebo nějaké malosériové variabilní výroby, kde se formy nezaplatí...


Tohle si mě nějak nezdá, při výrobě ve formách se nejprve samostatně vakuuje horní a spodní skořepina, potom se to teprve slepí dohromady. Při jednoduchém vakuování na jádro, ala Daidalos, uděláš vše najednou na jednu operaci. Ideální je samozřejmě mít horní polovinu formy a do ní to vakuovat (myslím že se tak Daidalos i Q11 dělá ??), potom se přesněji dodrží tvar profilu i zkroucení křídla.

Něco jiného je poměr pevnosti/tuhosti k váze, tam je skořepina jistě ve výhodě, ale tady když křídlo nemusí snášet ta hrozná géčka při vleku, by to mělo být v pohodě.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. čec 2011 09:28 - 31. čec 2011 11:04 #4760 od Tomas Hruby

Aleš Krátký napsal: mno vcera jsem tu snad ani jedno jmenovane nevidel.
samy Pike, Aspire , Superstarlight (ano ten tu je jmenovany) a hlavne Stork.

ty era z F3J jsou jina liga , jak hmotnostne tak vykonove (ale nemyslim si ze se hodi na FAI F5J)


Se nediv - Slováci mají Storka asi nejvíc po ruce, tak s ním létají. Ostatně Storka 4 jsem sice nejmenoval, ale vedu ho v patrnosti pro případ, že se rozhodnu jít nad nadhozený cenový limit (Stork je nad něj ostatně jen poměrně málo).

Jinak Supry i Shadow bývaly k vidění na F5J docela často a zejména Supra by se měla dost hodit i na F5J FAI.
Poslední změna: 31. čec 2011 11:04 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. čec 2011 09:33 #4761 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Tohle si mě nějak nezdá, při výrobě ve formách se nejprve samostatně vakuuje horní a spodní skořepina, potom se to teprve slepí dohromady. Při jednoduchém vakuování na jádro, ala Daidalos, uděláš vše najednou na jednu operaci.


Petře, říkali mi to fakt nezávisle na sobě asi tři lidi - zřejmě je docela problém při sériové výrobě realizovat tu ryze amatérskou variantu "jen v pytli". Jak sám píšeš, tak třeba Daidalos už využívá jakousi "poloformu", jakmile je toho třeba udělat víc, tak se náklady na formy rozpustí a převládají výhody. A zřejmě je to u větších letadel ještě výraznější - ostatně jestli to zkusíš, tak pak napiš, jak ti to šlo.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2011 17:40 #4770 od Petr Jeremiáš

Jan Kubica napsal: (v Praze Petr Jeremiáš, Honza Micka s Rudou, ...), teď jsem viděl v RC Revue, že s "jako Suprou" létají RCVS házedláři. I když nevím, fakt je, že vakuovaných 2M je dost, větších modelů moc ne, i na Slovensku létají většinou s profi modely z forem. Jestli je to poptávkou na trhu nebo proto, že technologie vakuování má nějaké meze, které je obtížné překonat, se snad záhy ukáže.

No jen takovou malou poznámku :) V blízké budoucnosti mám v plánu "vyfouknout" si model alespoň 3 m rozpětí, ale jen pro svoji potřebu. Modely si zásadně stavím, jediný důvod je ten, že mě to baví, pokud spočítám čas, tak je to fakt silně prodělečná činnost. Třeba u Aegea 2 pokud spočítám čas na výrobu křídla a ocasních ploch, tak je to včetně řezání šablon, výrobu některých přípravků a čas strávený nákupem materiálu, tak to dělá několik desítek hodin. Takže při "kusovce" náklady několikanásobně převýší cenu koupeného hotového modelu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. srp 2011 18:21 #4771 od Tomas Hruby
Jen pro info k tomu, jak se Honza Kubica ptal, jak je to vlastně s tím vztahem AVA-Pulsar...
Takže AVA je v principu identická s Bubble Dancerem od Drely ( http://www.charlesriverrc.org/articles/ ... cer-3m.htm ) - stejný profil, stejně řešený ocas se SOP vzadu a plovoucí VOP atd. Jen to ukrajinci přepracovali na F1A technologii s D-boxem carbon-kevlar atd, což výrazně zvedlo pevnost, nicméně první AVA se od Bubble Dancera opravdu v podstatě neliší. Postupně začalo růst rozpětí, což technologie umožnila (Super AVA, Hyper AVA...), nicméně pořád šlo o RES letadlo bez křidélek, což se zvolna dostávalo do slepé uličky, i třeba v recenzích od portugalských nadšenců pro slabší pohony je jasně uvedeno, že obratnost není nic moc atd.

Pulsar je návrh trochu jiný - křídlo má trochu jiný půdorys, rozpětí začíná už na 2m, ocasní plochy jsou klasické a hlavně má asi vždy křidélka a obvykle i klapky, takže je daleko obratnější a univerzálnější. Nicméně aerodynamicky asi trochu za AVA zaostává.

No a poslední Super AVA PRO, někdy značená jako Avalon (AVA-aileron) je jakousi kombinací toho dobrého z obou řad - tedy aerodynamika a ocasní plochy Avy, ale k tomu plná mechanizace křídla, navíc se trochu zdokonalila i jeho konstrukce. Výsledek vypadá opravdu hodně dobře, cena bohužel vyšší, ale asi adekvátní kvalitě.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. srp 2011 09:12 #4804 od Petr Šrámek

Tomas Hruby napsal: K tomu druhému příspěvku o Dragonfly - kolik to prosím váží? Na fotkách je jeden snímek na váze, která ukazuje 2458g, což je docela dost, navíc mi ale není jasné, jestli je to i s výbavou - pokud je to 2458g třeba bez aku, tak to je děsně moc a beru to jako definitivní škrtnutí tohoto modelu z úvah.

Ano letovka je 2,5kg i pohonou baterií + přijimačové aku 4čl., dalo by se model "odtučnit",
jde o použité komponenty, motor, regl atd. Mám ho na rekreační polétání, tak jsem hmotnost zas tak nehonil dolů. Třeba tam mám i těžší regl 110A + spínaný BEC zbytečná zátěž navíc.
Vím že v ČR létá s letovkou 2100g ;) .

:-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. srp 2011 11:37 #4805 od Tomas Hruby
Díky za upřesnění, ona ta fotka na váze vypadá, jako že je trup prázdný, tak jsem nevěděl, jak se k tomu stavět. Takhle už je jasno ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 08:30 #4811 od Tomas Hruby
Jinak spíš pro pobavení, jak pokračuje výběr... Prošel jsem více variant a výsledek je trochu ve stylu "od extrému do extrému". V podstatě jsem došel k závěru, že nějaký "zlatý střed" v relaci do 800EUR/20 tisíc nedává smysl, volím spíš mezi variantou "lowend" do 10k, kde je celkem jasný favorit polský HighAspect a nebo něčím už dražším, počítejme tak od cca 1000EUR, typicky třeba Supra.
Takže to nakonec asi bude spíš filozofická otázka, zda si pořídit něco na vyzkoušení většího modelu a seznámení s jeho možnostmi anebo zda do toho jít rovnou naplno. No prostě legrace :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 11:56 #4812 od Jaroslav Nezhyba
Létám s elektroverzí SHOCKA viz http://www.mg-model.cz/inpage/vyroba-f3 ... del-shock/ .
Létavý a pohodový model z Hradce Králové.Osazen novým motorem od Paličky-CASTOR F5J 2014 kv 6800 3S zkušební vrtule archaická FALCO 15x14.Stoupavost zatím 15m/sec

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 13:42 #4813 od Jan Kubica
Tomáši, ne že bych Ti chtěl rozhodování ulehčit - spíše naopak :)

High Aspect je "natažená dvaapůlmetrovka", letovka je pod 1.5 kg, podle mě to není srovnatelný model s F3J brousky. Dragonfly jim bude určitě blíže a myslím, že je také pod "desítku".

V Dubnici létal Patrick Rivet se Suprou a Xplorerem. Prý je Supra mnohem příjemnější na pilotáž.

Podstatnou otázkou je, jaký model bude/je pro elektrolétání potřeba. Vím, že jsi si dal za cíl i Euro, kde zase nevím já, ale pokud bych zůstal u "nesilových" elektrokategorií, tak vůbec není jasné, k čemu bude vývoj konvergovat a pokud vůbec. Zatím se zdá (USA, UK), že se používají spíše Pulsary a Avy než "kompozity". Podle mě se ještě neví, zda je kompozitový model lepší a nutný, když odpadá razantní vlek (případně i razantní stoupání). Čas ukáže.

Tím nechci říci, že speciální odlehčené elektrifikované F3J bude horší než nějaký jiný model. Jen může být zbytečně drahé (i když to je asi pilotům ze zmiňovaných zemí jedno, zvláště když Ava je dražší než Supra), možná je důvodem i jednoduchost pilotáže a nižší nároky na vybavení u "žbrdlinkových" modelů.

Za sebe bych šel cestou levnějšího a jednoduššího modelu,

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.369 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám