file Co byste si koupili za letadlo na nové F5J FAI?

Více
10. srp 2011 14:13 #4814 od Tomas Hruby
Honzo, AVA (a částečně i Pulsar) je výrobně dražší než kompozit - ona je to děsná práce... Asi je to jednodušší technologie, když si to budeš dělat doma, ale pro sériovou výrobu fakt diskutabilní (ona asi nebude náhoda, že to kromě ukrajinců vlastně nikdo nedělá, zatímco z forem dělá kdekdo).

Jinak Avalon beru jako další variantu vedle Supry, stojí vlastně to samé, takže tam není cena argument ani na jednu stranu.
Co se týče toho, s čím kdo létá - já se nechci angličanů nějak dotknout, ale párkrát jsem je v Holíči viděl a nikdy
nepředvedli zas tak moc. Vlastně snad teprve letos byl jeden třetí v F5J FAI, což na to, že si to vlastně vylobovali oni, není zas až tak skvělé. Můj názor je, že původní AVA létá ve své podstatě nevalně - ono to skvěle vypadá, ale v praktickém nasazení při soutěži jsou jak "klasické kompozity", tak i třeba Pulsar lepší, ostatně nová verze Avy pod jménem Avalon to jen potvrzuje - hrátky s RES byly zkrátka slepou uličkou.

V čem máš bohužel úplnou pravdu je to, že vlastně nikdo neví, kam se to celé bude vyvíjet - převládnou opravdu výškoměrové FAI anebo se bude dále držet "Euro"? A situace v ČR už je vůbec záhadou, uvidíme, do čeho se kdo příští rok pustí. To vede buď k volbě nějakého univerzálního modelu, který zvládne oboje anebo k nějaké úsporné variantě, kdy si holt člověk jen něco "zkusí". Příští týden jsem na dovolené, tak to nechám odležet a pak se uvidí - buď se k něčemu přikloním a začnu řešit konkrétní nákup anebo se rozhodnu spíš pro odklad...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 15:08 #4815 od Jan Kubica

Tomas Hruby napsal: V čem máš bohužel úplnou pravdu je to, že vlastně nikdo neví, kam se to celé bude vyvíjet - převládnou opravdu výškoměrové FAI anebo se bude dále držet "Euro"? A situace v ČR už je vůbec záhadou, uvidíme, do čeho se kdo příští rok pustí. To vede buď k volbě nějakého univerzálního modelu, který zvládne oboje anebo k nějaké úsporné variantě, kdy si holt člověk jen něco "zkusí". Příští týden jsem na dovolené, tak to nechám odležet a pak se uvidí - buď se k něčemu přikloním a začnu řešit konkrétní nákup anebo se rozhodnu spíš pro odklad...


Tomáši, jestli FAI nebo Euro, tak v tom mám osobně jasno. Nelze vyloučit, že se Euro možná ještě nějakou dobu ve střední a východní Evropě udrží, ale jinde s tím ani nezačali, zatímco výškoměry nabraly ve světě slušné tempo.

Já měl na mysli spíše to, že ani ve výškoměrech není úplně jasné, jaká koncepce se prosadí. Třeba v Dubnici měl 2x1000 i Didier s 2m Daidalem. Podle mě by "velký pták" měl být vždy výhodou, ale když se podívám, s čím létají jinde, tak většinou Pulsary 3.2, 3.6, konstrukční třímetrovky (Grafas?) od Topmodelu, apod. Pár lidí má Supry, jiných F3J modelů je pomálu (samozřejmě s výjimkou lidí, co létají i Euro).

Jak jsem napsal v předchozím příspěvku, na mistrovstvích světa a podobných soutěžích budou F3J modely určitě převažovat, ale tam už jsou tak dobří piloti, že potřebují i "procentíčka", která jim poskytují modely. To u nás asi (zatím?) nehrozí, já pořád dělám pilotní chyby, které mě stojí řádově více než případný zisk od lepšího modelu :lol: .

Pokud ale chceš létat Euro, tak si myslím, že moc na výběr nemáš. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 15:33 #4817 od Tomas Hruby
Já bych s tím vývojem byl opatrnější - vůbec by mě neudivilo, kdyby třeba Američani kolem S. Neue vrátili do hry také "neprůletovou" kategorii s limiterem energie (W/min) - třeba jako modifikaci existující F5F. A jak by vypadaly modely na to je taky zajímavá otázka...

Ale když se budu držet jen F5J FAI a Euro, tak si myslím, že o cestě k velmi výkonným modelům typu lehké kompozitové F3J (třeba Aspire či Supra) anebo vymakaná "žbrdlinka" s kompozitovým d-boxem (Avalon, Pulsar 3,6) není pochyb. Různé zjednodušeni jako třeba tebou zmíněný Grafas jsou sice pěkné, ale není to na dlouhodobější perspektivu. Jinak nic proti - zrovna Grafas od Topmodelu bych si jako alternativu v případě té varianty "levno" představit uměl - ve variantě ARC je cenově opravdu velmi dobrý, fólii na potah bych asi vyhrabal ze "šuplíkových" zásob, takže cena by byla pod 7000, což je super. Ale jsme pořád u té varianty "na vyzkoušení", ne u něčeho trvalejšího...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 15:43 #4818 od Jiří Veselovský
V této souvislosti mě zaujal popis Juraja D. ohledně "Z startu". Název není vůbec důležitý, ale viděl jsem to na vlastní voka v Holíči a můj dojem je, že tento způsob startu určitě není pro "papíráky". A o tom jsem se chtěl zmínit v souvislosti s vývojem v této kategorii.
Na druhou stranu je skvělé, že po tak krátké době od zavedení této kategorie jsou lidé, kteří se už dopracovali nějakého postupu s možností aspoň malého taktizování v rámci pravidel.
Nakonec posuďte sami:
http://f5jfun.com/web/e107_plugins/foru ... ?2442.post

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 16:21 #4819 od Jan Kubica
Jirko, mně se to nezdá, viděl jsem to, Juru vyslechl, ale když tak o tom přemýšlím:

- Je určitě jednodušší letět rovně, tj. mírným stoupáním, bez zásahů výškovkou a divokých manévrů, navíc se mi zdá, že se to dá nacvičit a podle úhlu stoupání i dobře odhadnout vypínací výšku.

- Záleží, jak je na tom kdo s očima. Můj Castor (chudinka, který stoupe 8 m/s) v horizontu na plný plyn letí tak 20 m/s, za oněch 30 sekund by se tedy dostal 600 m daleko, tam už ho spolehlivě neuvidím, natož abych poznal, zda je tam termika.

Zaletět už na motor daleko určitě taktický prvek je, ale určitě k tomu není potřeba megavýkon a možná je jednodušší letět (i s papírákem) rovně. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 18:32 #4820 od Jiří Veselovský
Honzo, já se vůbec nechci pouštět do nějakých spekulací o výhodnosti toho kterého postupu, protože tahle kategorie, i když se mi líbí, tak jde kolem mne. Mám bohužel fůru jiných nápadů, komu věnovat moje finance.
Zmínil jsem se o tom proto, že jsem to viděl v reálu (a nakonec i složení letového parku) a zaujalo mě to. Je možné, že se časem Jurajovu postupu usmějeme, anebo naopak se doladí do dokonalejší podoby, netuším.
Je fakt, že tvoje zkušenost jako přímého účastníka klání je cennější, než můj pohled diváka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 19:35 #4821 od Jan Kubica

Jiří Veselovský napsal: Honzo, já se vůbec nechci pouštět do nějakých spekulací o výhodnosti toho kterého postupu, protože tahle kategorie, i když se mi líbí, tak jde kolem mne. Mám bohužel fůru jiných nápadů, komu věnovat moje finance.
Zmínil jsem se o tom proto, že jsem to viděl v reálu (a nakonec i složení letového parku) a zaujalo mě to. Je možné, že se časem Jurajovu postupu usmějeme, anebo naopak se doladí do dokonalejší podoby, netuším.
Je fakt, že tvoje zkušenost jako přímého účastníka klání je cennější, než můj pohled diváka.


Jirko, nedělej ze mě experta (když tak jen přes vzorečky :) ). Zrovna o tomto jsme se s Irčou bavili cestou zpátky při postávání na 11.-18. km D1 a mě napadlo, že bych namísto "po schodech" letěl rovně. Jinak já souhlasím, že je dobře, že o tom lidé "špekulují", Dudášovci jsou fajn lidi, budu si to muset vyzkoušet a podat zprávu. Mimochodem, pokud to tu Jura čte, mohl by ukázat průběh startu z výškoměru? Tomáši, omlouvám se za OT. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 19:42 #4822 od Tomas Hruby
Honzo počítáš to špatně - jednak neletíš jen v horizontu, ale i potřebuješ stoupat - to pak u Castora budeš jen na 10-15m/s dopředné rychlosti. Ale hlavně - tento postup má smysl za silnějšího větru, třeba 7m/s a když započteš ten, tak bys s Castorem byl na dopředné rychlosti jen pár metrů za sekundu - za 30s se dostaneš tak maximálně 150 metrů dopředu a to je ještě spíš optimistický výpočet, v praxi tipuji spíš pod 100m.
No ale právě v podobné větrné situaci mají tyhle postupy smysl, když je bezvětří, tak si doletíš v kluzu kam potřebuješ a šaškovat s motorem tolik nemusíš :D

Možná máš pravdu v tom, že je zbytečné to "Z stoupání" a půjde to i plynule, ale naopak Juraj má pravdu v tom, že tohle je příklad situace, kdy bude poměrně nadupaný pohon podstatný i v F5J FAI...

Já jsem v tomhle v klidu, mě tu leží v šuplíku NEU1512/6.7, kterému výkon chybět opravdu nebude :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 19:49 #4823 od Jan Kubica
Tomáši, to máš samozřejmě pravdu, já si taky myslím, že těch mých 8 m/s stoupavosti je dolní mez použitelnosti. Ale dost pochybuji, že má smysl jít přes 12 (=spekulace, praxe ukáže ;) ). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. srp 2011 19:59 #4824 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Tomáši, to máš samozřejmě pravdu, já si taky myslím, že těch mých 8 m/s stoupavosti je dolní mez použitelnosti. Ale dost pochybuji, že má smysl jít přes 12 (=spekulace, praxe ukáže ;) ). H.


No já bych souhlasil, že nebude třeba víc než 12m/s "svisle" - 360m za 30s je asi rozumné maximum, na které se při handicapu z výškoměru bude létat jen výjimečně. Jenže jiná věc je ale to odletění v horizontu a tam si myslím, že to podstatné bude a ve výsledku bude vhodná stoupavost spíš něco k 20m/s. Jinak tohle mám i z vlastní zkušenosti s F5J "switch" - když jsem to předloni na zkoušku letěl v Holíči, tak jsem hned ve dvou kolech neměl šanci, protože moje tehdejší Ambrosie tak akorát vylezla za 30s do 200m optimálním stoupáním, jenže nadupané modely v těchto kolech letěly na motor defakto po větru, aby se dostaly do oblasti, kde to nosilo. No a tohle jsem já nemohl... V F5J FAI tohle bude nastávat úplně stejně, ne-li výrazněji (vypnout ve 100m v optimální oblasti bude bonifikováno proti vypnutí v 200m o kus dále).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.388 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám