file Co byste si koupili za letadlo na nové F5J FAI?

Více
15. srp 2011 18:15 #4878 od bohuslav majercik
Ahojte ,zhrnem zopár poznatkov ku FAI F5J.

Pohon:

Tu sa dá dá ísť dvoma smermi

a. obežka
velľmi lacný pohon,napr na pohon f5j o váhe 2000g stačí DAULSKY 3536/8 na priamo s vrtuľou 13x8 a 3s1100 Lipol ,prúd cca 35A , stúpanie cca 8-9m/s ,myslím že cena tohoto pohonu sa pohybuje +-40eur

b.malý inruner + prevodovka
prevodvka jedine kontronik 5:2:1 alebo maxxon 4,4:1
motor osvedčili sa motory HET 2W lacnejší ekvivalent megy ,kvalita super ,pohon je opäť na 3s 1100 Lipol ,prúdy v rozmedzí 40-30 A záleží na režime letu , vrtuľa opäť 13x8 ,stúpanie v rozmedzí 10-14m/s , cena kompletu sa pohybuje okolo 120eur

c.malá obežka + prevodovky
požívajú sa obežky s vysokým KV ,a prevodovkou ,pohony pracujú v rozmedzí max,účinosti , výrobca reisenauer.de

Modely

Lietam s kompozitom Aspire ,výrobca f3j.cz ,pre FAI F5J sa letová váhy pohybuje tesne nad 1900g s možnosťou dovážiť,cca 300g ,letové výkony sa blížia plne k f3j,a to vďaka nízkej váhe . Cena tohoto modelu cíce nie je taká akú by si mnohý predstavovali +-500 e :) ,ale treba si uvedomiť ,že výrobca modelu investoval nemalé finančné prostriedky do vývoju formy ,prenájmu priestorov ,nákupu kvalitných materiálov a platu seba samého,prípadne jeho zamestnancov.Kompozit si človek nekupuje na rok-dva ,pri dobrom zaobchádzaní sa jeho vynikajúcim výkonmi môžete tešiť mnohé roky.

FAI F5J nie je vôbec o brutálnom pohone,ale je to čiste o termickom a strategickom lietaní,kde to čo máte v čumáku,vôbec nerozhoduje .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. srp 2011 09:27 #4892 od Ivan Horejsi
Tomu dobre rozumim.
Ale: Prevodovka Kontronik ma dop. cenu EUR 70, priruba EUR 10. Prevodovku na motor spravne namontovat neumim, takze jsem radeji trochu priplatil za komplet. To uz se v cene ztrati a je to jistota.
Kdyz jsem to kupoval, F5J jeste nebylo - mam to hlavne pro radost a funguje to skvele.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2011 07:21 #4944 od Tomas Hruby
Já bych docela podtrhl to, co napsal Bohouš - kvalitní kompozit je sice drahý, ale zase tím získáte vyšší životnost jak fyzickou (dokud s tím pořádně nenabouráte, tak to létá pořád stejně, což se o nějakém "polystyréňáku" obvykle tvrdit nedá), tak ale hlavně vzroste životnost morální - Aspire není zas až tak nové letadlo, Supra je pak skoro oldtimer, ale pořád jsou na špici... Ve výsledku člověk nakonec utratí leckdy méně.

Jinak podle mě je momentálně jediná problémová otázka - zda "umře" F5J Euro případně zda Steve přeci jen neprosadí nějakou kategorii s energy limiterem. Pokud bude létání směřovat jen k F5J FAI, tak je možné na výbavě hodně ušetřit - ten Ivanem zmíněný Kontronik není zas tak drahý a už ho přitom lze brát jako nadstandard, stačila by i oběžka. Pokud ale F5J Euro přežije a případně přibyde další kategorie, tak pak je na místě uvažovat o univerzálnosti modelu a nadupanějším pohonu, což minimálně komplikuje rozhodování a zvyšuje cenu, v krajním případě ale může vést až k potřebě více modelů :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2011 09:25 #4950 od Jan Kubica

Tomas Hruby napsal: ...dokud s tím pořádně nenabouráte, tak to létá pořád stejně..


Právě, já už viděl poměrně dost nabouraných kompozitů a většinou je to totálka, alespoň v tom smyslu, že oprava je pracná, hmotnost narůstá, většinou je třeba vyměnit celý panel. Dřevěných letadel jsem taky viděl (i sám naboural :) ) dost a většinou jsou po týdnu znovu letuschopná. Ale to si musí každý v hlavě srovnat sám.

Tomas Hruby napsal: Jinak podle mě je momentálně jediná problémová otázka ...


Já mám v tomto jasno - Autonomy (MMR) a F5J (jedno stoupání). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2011 12:43 #4954 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal:

Tomas Hruby napsal: ...dokud s tím pořádně nenabouráte, tak to létá pořád stejně..


Právě, já už viděl poměrně dost nabouraných kompozitů a většinou je to totálka, alespoň v tom smyslu, že oprava je pracná, hmotnost narůstá, většinou je třeba vyměnit celý panel. Dřevěných letadel jsem taky viděl (i sám naboural :) ) dost a většinou jsou po týdnu znovu letuschopná. Ale to si musí každý v hlavě srovnat sám.


Honzo, v mém F3B období jsem toho viděl dost (i jsem sám opravoval) a dovolím si říct, že pokud je u kompozitu totálka, tak by "klasika" byla většinou zcela na sračku. V podstatě pokud se nepoškodí nosník, tak je oprava možná (ostatně jsem viděl v reálu, jak se dá získat titul MČR F3B s náběžkou přelepenou plechovkou od piva a model takto v pohodě absolvoval přes polovinu soutěže).
Naopak možnost výměny celého panelu se zachováním vlastností beru jako příjemný bonus - hlavně u třídílných křídel je to cenově docela přijatelné.

Přirozeně je vždy lépe létat tak, abys tohle řešit nemusel, ale když už na ránu dojde, tak na tom kompozit nebývá hůř než klasika, v dost ohledech je to spíš v jeho prospěch. Ale radši nezkoušet :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2011 16:41 #4955 od Tomas Hruby

bohuslav majercik napsal: a. obežka
velľmi lacný pohon,napr na pohon f5j o váhe 2000g stačí DAULSKY 3536/8 na priamo s vrtuľou 13x8 a 3s1100 Lipol ,prúd cca 35A , stúpanie cca 8-9m/s ,myslím že cena tohoto pohonu sa pohybuje +-40eur


Abych se vrátil k technice, měl bych jeden dotaz - ten typ oběžky fakt sedí? Kdysi jsem něco podobného viděl létat a stoupavost byla tak 5-6m/s, moc se mi nechce věřit, že by s 3536 byly výsledky až tak dobré...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2011 18:23 #4958 od Jan Kubica

Tomas Hruby napsal: Abych se vrátil k technice, měl bych jeden dotaz - ten typ oběžky fakt sedí? Kdysi jsem něco podobného viděl létat a stoupavost byla tak 5-6m/s, moc se mi nechce věřit, že by s 3536 byly výsledky až tak dobré...


Mně říkal Jura Bačiak Axi2820 a 12 m/s ( http://www.rcex.cz/obrazky/2011/110701/ ... 110808.jpg ), ale po bližších podrobnostech jsem se nepídil.

Tomas Hruby napsal: Naopak možnost výměny celého panelu se zachováním vlastností beru jako příjemný bonus - hlavně u třídílných křídel je to cenově docela přijatelné.

Přirozeně je vždy lépe létat tak, abys tohle řešit nemusel, ale když už na ránu dojde, tak na tom kompozit nebývá hůř než klasika, v dost ohledech je to spíš v jeho prospěch. Ale radši nezkoušet :D


Hmm, když praštím s "normálním" (ať už to znamená cokoliv) modelem, řeknu si, že jsem blbec a život jde dál. Kdybych praštil s eroplánem za 30 000, tak to nepřežiju :lol: . Naštěstí to vím a budu Ti tiše závidět, já na to prostě nemám (viz mé body výše). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2011 09:00 #4961 od bohuslav majercik
[quote="Tomas Hruby" Aspire není zas až tak nové letadlo, Supra je pak skoro oldtimer, ale pořád jsou na špici... Ve výsledku člověk nakonec utratí leckdy méně.[/quote]

Síce ako píšeš modelu nie sú poslednou novinkou minulého roku,ale stále miešajú poradím na veľkých súťažiach,ono v dnešnej dobe zvýšiť výkon lietadla tak aby to radikálne rozpoznateľné ,je asi nemožné. Momentálne je to už použitých materiáloch ,ich spracovaní a výslednej váhe ,a práve tá bude pre FAI F5J velmi zaujímavá .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2011 14:56 #4981 od Petr Dušek
Na víkendové soutěži F3B jsem náhodou "objevil" dalšího z řady českých výrobců, takže zde je další model do výběru - Argema/Argema electric , není to sice žádný lehouš, ale je v celouhlíkovém provedení a s lehkým pohonem by to mohlo vyjít do 2,4 kg, což při tom rozpětí a ploše je asi použitelná hodnota - i když jsem tady před měsícem psal, že je to moc - názory se neustále vyvíjejí :lol: .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2011 15:25 #4982 od Tomas Hruby
Já se popravdě zvolna kloním k Shocku s tím, že to pojmu univerzálně a vezmu si k tomu i F3J trup - v zimě mohu trénovat v Poříčí (což mám kousek) v seriálu RCV2 naviják. Cenou za to bude letovka elektroverze tak 2100g, pro F3J nemohu jít do úplně nejlehčích modelů, ale to relativní zlevnění díky daleko širší využitelnosti mi za to stojí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.481 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám