F5J
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Dnes je F5F pouze F5B s jinou baterkou, a jako taková se mi zdá ta kategorie nadbytečná ?? To je stejné jako kdyby vedle F3B byla stejná kategorie se slabším navijákem.
Petře, dost se pleteš - letadlo pro F5F se od F5B docela liší, je totiž o poznání větší (plocha minimálně 36dm2) a teoreticky by mělo být tohle letadlo i jednodušší na pilotáž. Píšu teoreticky proto, že se v posledních pravidlech "ostré" F5B trochu odlehčily a rozdíl se trochu stírá. Přispívá k tomu i přechod na LiPOL, kdy v principu ta baterka dokonce může být pro F5B i F stejná, rozdíl je v limiteru 1300W/min proti 1750W/min (že se pro F5B užívá obvykle víc článků je proto, že to vyjde výhodnější z hlediska účinnosti, ale v principu klidně můžeš mít jen 4 články a větší proud). Každopádně se zkrátka mýlíš v té odlišnosti baterky, odlišná je především specifikace modelu (36 proti 27dm2).
Jiná věc je, zdali ses i přes tu řadu omylů netrefil do správného závěru - podobnost i nákladnost těch kategorií je opravdu velká a dost pochyybuji, že F5F má až tak velký význam pro získání širší základny...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Já jsem si přál F3J-elektro, a to už tady máme, doufám že to tak zůstane. Hotlinery jdou mimo mě

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Další věc je, proč jsou všechny ty v minulosti tak rozšířené a oblíbené kategorie "v kytkách". Podle mě nepřežily technický pokrok, protože všechna omezení byla (a v podstatě u dosti současných kategorií stále jsou) omezena něčím, o čem se autoři pravidel domnívají, že je neměnné. Z tohoto důvodu si myslím, že výškoměry mají zářnou budoucnost, metr zůstane metrem (snad

A jeden šťouch do Pala - já tedy vymyslet něco, co se ve světě chytlo, tak chodím nafouknutý jako páv. Z některých Tvých příspěvků mám pocit, že se za F5J snad stydíš, nebo co. Werich s Horníčkem měli kdysi takovou scénku o Noemovi, že mu Hospodin dal pokyn, aby šel a postavil na kopci loď.
- Loď na kopci? Takovou blbost!
- No, všichni blbci se mu smáli, tenkrát.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Jan Kubica napsal: A jeden šťouch do Pala ...H.



Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- pavol polonec
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 173
- Obdržená poděkování 1
stacilo ani nie risknut,ako zurocit trening a trocha zdraveho usudku pri volbe letoveho miesta, potom je naozaj stupat do bezvedomia zbytocne (podotykam ze sa jednalo o let v rozvijajucej sa termike klesaky neboli az tak vyrazne)
letel som s outrunenom ambroska ,stupavost na motor 10m/s
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Jasně, máme A-jedničky, A-dvojky, A-trojky... Mně tedy uniká, proč je důležité míti dvě mezinárodní kategorie, které se liší jen parametricky, proto si myslím, že zatím bylo lobování, pokud ne, tak se klidně pletu
Ono to v době NiCd/MH asi smysl dávalo - udržet v chodu baterku s 10ti články bylo jednodušší než s 27mi, rozdíl váhy a zatížení a tím náročnosti pilotáže byl také nemalý. Je spíš smůla, že "vlastní písmenko" F dostaly desetičlánky až těsně před nástupem LiPOL, po jejich nástupu se vše hodně změnilo a rozdíl kategorií se ztenčil. Kdybych to k něčemu přirovnával, tak dříve byl rozdíl asi jako mezi F1A a F1H, po přechodu na LiPOL se to ale ztenčilo - asi jako kdyby v F1H byla zvedlá plocha z 18dm2 (tedy cca půlka F1A) na třeba 25dm2, tedy už jen "o kousek méně"...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: RC elektrolet je v FAI zahrnut do svazku "F5", proto mi připadá logické a správné že F3J-elektro je označeno jako F5J. Nechápu proč na tom hledat nějaký problém.
Z formálního hlediska to asi je celkem jedno. Na druhé straně je ale fakt, že F5J FAI je opravdu svým konceptem čistě náhradou vlečné šňůry u F3J, na "elektru" v podstatě nezáleží a do obecné F3 sekce to klidně jít mohlo. To máš stejné jako F3A - dnes už naprostá většina F3A létá na elektromotor, ale přesto nikdo necpe do samostatné sekce elektro, naopak původní elektro varianta F5A je naprosto mrtvá.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Na druhé straně je ale fakt, že F5J FAI je opravdu svým konceptem čistě náhradou vlečné šňůry u F3J
Tomáši, k tomu bych měl dvě poznámky:
a) A co jsou ostatní kategorie elektroletů? Tedy alespoň ty s LMR, VMR

b) V F5J se hodnotí výška, ne sekundy chodu motoru - to je podle mě revoluce. Navíc mám dojem (klidně se k tomu přiznám, že jen dojem), že se ukázalo za poslední roky dost jasně, že elektropohon nejde omezit nějakými gramy nebo centimetry, musely přijít "krabičky" (výškoměry, limitery energie).
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pro Petra - budeš se divit, ale byly časy, kdy v F3B byl povolen i pomocný spalovací motor. Tohle myslím naprosto vážně - už je to sice dávno, ale situace, kdy na jedné soutěži část modelů startovala šňůrou a část motorem tady byla

A jeden dotaz na tebe - když jsi byl o víkendu na F3J, neptal ses na názor na F5J FAI tam? Já jsem totiž dost přesvědčen, že o úspěchu této kategorie se vůbec nebude rozhodovat mezi elektroletci, podstatné bude daleko víc to, kolik to zláká "jéčkařů". Zachytil jsi nějaké reakce?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 07. dub 2025 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.