- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
F5J
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pro zajímavost trochu odbočím od tématu a přidám několik postřehů. Viděl jsem v neděli necelé 5. a 6. kolo. Foukalo asi 8m/s a překvapilo mě kolik závodníků s tím mělo problémy. Na spoustu přistání 15m páska nestačila, viděl jsem dva modely přistávat po větru na hranici viditelnosti, jeden model při přeletu parkoviště skončil ve stanu s občerstvením, několik havárií většinou při nezdařeném vleku... Opakovalo se a výjimkou nebyly tříminutové lety. Na druhou stranu ovšem špička létá výborně a v každé rundě se našel někdo kdo ostatním nadělil desetiminutovým letem.
V modelech je nejrozšířenější Pike Perfect, za ním bulharský Xplorer, což je prakticky totéž ale na rozdíl od Pike se dělá i v provedení s motýlem. Ostatní typy byly už v podstatně menších počtech. Neviděl jsem ani jednoho Aspire, což mě překvapilo.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Pro Honzu - u LMR i VMR přeci jen má zásadní význam i to, jak zoptimalizuješ pohon, leckdy je navíc možno více koncepcí modelu a pohonu.
Tomáši, v tom případě kulhá i srovnání s F3J - tam záleží, jak "zoptimalizuješ" vlekaře

Mně se koncepce, v níž nezáleží na pohonu líbí. Ne, že bych si myslel, že nebudou vyhrávat Ti samí nebo že bych měl já osobně nějakou větší šanci, ale bude se létat nízko, bude se létat termika a hlavně půjde o to, co má kdo mezi ušima, ne v peněžence. Takže bude víc zábavy a o nic jiného nejde. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Object: To provide a man-on-man contest for competitors, flying electric powered radio-controlled thermal duration soaring gliders.
Volně a neuměle přeloženo - poskytnout soutěž závodníkům s elektricky poháněnými termickými větroni. To není soutěž ladičů (výrobců) motorů o nejlepší pohon. Od začátku všech FXJ iniciativy bylo hlavním záměrem to, aby na pohonu (téměř) nezáleželo. Je to filozofie téhle kategorie. Jak to, že to není elektropohon, je tam baterka, motor, regulátor, stoupá to pomocí elektrického pohonu, tak je to snad parní lokomotiva nebo co?
Ještě dodatek, oproti VMR, kde jde pouze o jedno zapnutí s maximálním výkonem a stoupáním, v F5J mám celých 30 sekund na "hraní" s elektropohonem, klidně mohu pod motorem obletět půl letiště a hledat termiku, může to být podstatně variabilnější využití elektropohonu než u VMR.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Ještě dodatek, oproti VMR, kde jde pouze o jedno zapnutí s maximálním výkonem a stoupáním, v F5J mám celých 30 sekund na "hraní" s elektropohonem, klidně mohu pod motorem obletět půl letiště a hledat termiku, může to být podstatně variabilnější využití elektropohonu než u VMR.
Jo, tohle už řeší na RCGroups: když uvidíš 300 m od sebe v 50 m točit ptáka, může být výkon hodně užitečný, ale pro vodorovný, nikoliv svislý let

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- pavol polonec
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 173
- Obdržená poděkování 1
vzhladom na to ,ze toto vrknutie si motorom ,moze a bude skreslovat vykonnost jednotlivych pilotov (schvalne nepisem modelov)
vdaka za akekolvek nazory
palo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
U "nabušených" modelů s velkou stoupavostí by cesta vedla nejspíš přes limiter energie - můžeš omezit energii natolik, že uživatel modelu s extrémní stoupavostí prostě bude mít problém maximum vůbec nalétat, naopak snahu o nějaký "slabý extra účinný" pohon zkomplikuješ odečtem motoru viz výše.
Každopádně ale cest k reálnému fungování MMR létání je více a záleží na konkrétní kategorii, nelze to zobecnit.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pokud je MMR, tak je primárním hodnotícím kritériem spotřebovaná energie na let, třeba vyjádřená dobou chodu motoru, nikoliv doba letu, protože těch 10 minut nalétá každý.
A k té výkonnosti pilotů mohu říci jen to, že ze zkušeností s Autonomy, ale i RCEX, je poměr mezi nejlepšími (tj. nejkratšími motorovými lety) a nejhoršími tak 1:6 možná 1:10. Tedy, může se stát, že se piloti budou tahat o sekundy motoru, ze zkušeností se však zdá, že půjde o násobky. Například, někdo uletí 10 min na jedno stoupání do 30-50 m (třeba 6 s), jiný zoufalec se ve stejné bublině neudrží, bude motorovat 4x a na konci letu zjistí, že spotřeboval 40 sekund. Vůbec se mi zdá, že při MMR budou rozptyly výsledků mnohem větší (samozřejmě záleží na i stylu hodnocení). H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- pavol polonec
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 173
- Obdržená poděkování 1
Tomas Hruby napsal: Pavol, na to ale nejde odpovědět obecně, záleží na kategorii a výkonnosti motoru v ní. Typicky u RCEK/F5J outrunner by nejspíš úplně stačil buď přímý odečet 1s-1b případně jen mírné zvýšení (1s-2b).
davam jeden graf zo sutaze (nepristal som do 10min pretoze to uz bolo jedno) za ktory som dostal opravnenu nulu pretoze som si cvrkol motorom na 3sekundy aby som doletel z dialky a z malej vysky
motor na zaciatku siel 24sekund takze predpokladany letovy (idealny) by bol 9:36 ,pristatie neriesim
podla tvojej myslienky by som si mal odcitat -3b za 3sekundy motoru navyse takze by som mal 9:33
podla mna to nie je fer ani nahodou, pretoze som od zaciatku letu siel do rizika ,ze to nemusim naletiet...
a v tom je to pekne ,podstupit urcite riziko, inak sa zo sutaze vytrati ten pravy adrenalin
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Podívej se na záznam letů Petra z posledního kola RCEX - http://www.rcex.cz/wp-content/comment-image/1889.jpg . H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 07. dub 2025 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.