F5J
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Tomas Hruby napsal:
Tohle je právě hodně sporné... Už jsem to psal loni - mám určitou zkušenost s Unilogem, kdy vidím v grafu i údaj W/min. A mohu ti říct, že těch navrhovaných 200W/min nebylo právě moc - pokud někdo měl v F5J Euro velký model s příkonem 2kW, tak by měl najednou reálně šest vteřin motoru, což už je na pováženou i v MMR. Osobně bych se byl ochoten vsadit, že by v kategorii s limitem 200W/min nebyly lety, kdy by nebylo dosaženo maximum nijak výjimečné, alespoň u modelů s rozumně krátkým chodem motoru. Pokud by někdo postavil pohon ve stalu Autonomy, tak to sice naletí vždy, ale ztráta bodů za chod motoru už bude značná, takže si moc nepomůže.
Ve výsledku si myslím, že by limiterová kategorie zcela jistě zarazila růst velikosti modelů (a tím vše přirozeně zlevnila). Při aplikaci MMR pak přirozeně vyřeší i příliš velké výšky letu, to víš sám nejlépe, že tento efekt tu je.
Jinak bych plně podepsal poslední příspěve Radka Novotného - ta tzv. diskuse byla ve skutečnosti velmi jednosměrná, kdy v podstatě jiné názory než HL nebyly vůbec brány v patrnost.
Já taky souhlasím, že ta diskuse byla jednostranná, ale to má dvě ale: a) proč tam nebyl zástupce EURO, resp. ten co tam byl, prosazoval výškoměry; b) výškoměry byl jediný trend, jejichž příznivci se dokázali sjednotit a něco prosadit. Teď se můžeme na hlavu stavět, je pozdě.
Já pořád nechápu, proč to celé budí takové vášně. Po celém světě je desítky elektrokategorií, každá má své příznivce i odpůrce. Podle mě bychom měli být rádi, že se konečně lidi dohodli na něčem, co může mít punc "mezinárodnosti". Pravidla jsou provizorní, takže je lze v budoucnu změnit nebo upravit.
Limitery:
V diskusi na RCG zaznělo, že když v Anglii létali s omezením energie, začala vyhrávat "házedla", proto vztáhli energii na hmotnost. Toto se potom myslím objevilo i v původním návrhu pro FAI - minimální hmotnost 2 kg.
"Svářečky" byly nakonec také shozeny ze stolu, pro termickou kategorii je to nesmysl. Docela by mě zajímalo, zda někdo dokáže vysvětlit, jaký má význam, resp. proč má rozhodovat, zda někdo 10 minutový let uletí na 3 vteřiny motoru nebo 20. To je smysluplnější měřit výšku - zda pilot maxe uletí z 100 m nebo 300m.
Víc je o tom na začátku tohoto vlákna. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Tomas Hruby napsal: A přímo k těm současným pravidlům F5J FAI...
Já už to psal loni - mě na konceptu bodování skutečné výšky vypnutí vadí nejvíc to, že to dělá s hodnocení čirou loterii. Letí dva kvalitní piloti, oba vypnou nízko, oba uletí max, oba dobře přistanou - kdopa vyhraje? No ten, kdo vypnul v 90m místo 95m, přitom toto nejde ze země absolutně rozlišit a mizivý je i vliv na výkon - prostě náhoda. A opakuji dotaz z loňska - tohle fakt někdo chce? A pokud někdo napíše že ano, tak se ho táži, zda si je jistý, zda mu vydrží nadšení i po prvním letu prohraném přesně tak, jak jsem napsal? A že se tyto případy dít budou je jisté, to prostě téma k diskusi není
Viz výše - jaký má smysl rozlišovat sekundy chodu motoru, když 1s motoru je několik desítek sekund kluzu.
Předpokládejme pro tuto chvíli, že někdo dostane rozum a vteřina chodu motoru bude oceněná nějakým ekvivalentem doby kluzu, řekněme 1 s motoru je 10 trestných bodů (pro případ RCEK). Vzhledem k reakčním dobám jsme přesně tam, kde s měřením výšky. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
A rýpnu si - zrovna ty to hájíš a já kritizuji, ale skoro bych si tipnul, že je pořád větší pravděpodobnost, že se k létání na slušnější úrovni za popisovaných podmínek přiměju já než ty
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jan Kubica napsal: Viz výše - jaký má smysl rozlišovat sekundy chodu motoru, když 1s motoru je několik desítek sekund kluzu.
No rozdíl je třeba v tom, že pro to, aby vteřina chodu motoru byla několik desítek vteřin kluzu musím něco udělat svými schopnosti - správné seřízení stoupavého letu, optimalizace pohonné jednotky (při limiteru by to získalo ještě na důležitosti) atd. U výškoměru ale tohle všechno odpadá a z pojmu elektrovětroň jde celé to "elektro" s odpuštěním do prdele - děláme z toho jakýsi větroň, jen bez vlečné šňůry. A tohle je další věc, která mi vadí
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
S "rýpnutím" souhlas, já si éro za 20-30000 nikdy nekoupím (tedy pokud "slušnější úrovní" rozumíš částku v luftu ).
A že F5J nejsou o elektrice, to se taky ví už dávno. Ale třeba budou méně o peněžence za pohony a více o termice, takže podle mého názoru je to oběť přijatelná. A nakonec znovu opakuji, že nikdo nikomu nic nebere, já třeba míním pokračovat v Autonomy a možná i 2 soutěže RCEK si letos zaletím . H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tomas Hruby napsal: ...Jen si nejsem jistý, jestli ti v plném rozsahu dochází, že u takto postavené kategorie prostě nemáš šanci s ničím jiným než je elektrifikovaný Aspire, Pike Perfect, atd... S tvým Castorem je šance na úspěch při vyšší konkurenci nulová ...
Mám obavu, že tohle je tak trochu mýtus. Rozšíření "F3J" modelů je dáno hlavně tím, že na západ (a jih) od nás se jedná asi o nejdostupnější, kvalitní a relativně levné sportovní náčiní, tak proč by používali něco jiného. Ovšem pokud model nemusí snášet desítky géček na šňůře, ani 50m/s stoupání, dá se naprosto konkurenceschopně létat s nějakou 3m obdobou "Q11", nebo něčím podobným od LS nebo ArtHobby. V klidnějších podmínkách zase přijdou ke slovu lehouši typu AVA.
Takové modely tady nejsou jenom proto, že pro ně zatím nebyla kategorie. Asi ne náhodou mi pár dní po přijetí F5J volal pan Valenta (snad to není tajné...) a sháněl informace o "nové" kategorii.
PS.: Castora v Honzových rukách bych rozhodně nepodceňoval... dá se porazit pouze sestřelením z oblohy
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Nerozšiřoval by se tím počet FAI kategorií a byla by tady alternativa pro motoráře s kladným vztahem k termickému létání. To že před rokem byl návrh smeten ze stolu nebylo z důvodu nějakého odporu k limiterům, ale hlavně z procedurálních důvodu, neboť návrh nebyl kvalitně připraven a správně předložen. Pokud se mýlím, tak mne opravte.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Popravdě než Ava by už spíš stál za pokus ten 3,1m model s Arthobby, to je aspoň výrazně levnější, ale zase - bude to konkurenceschopné po nějakou dobu v počátcích kategorie, ale až se to zaběhne, tak prostě budou "velcí kompozitoví ptáci" brzy dominovat...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
- Offline
- Pokročilý
Podľa môjho názoru boli pri rozhodovaní o kostre pravidiel dôležité hlavne dve veci:
1/ o výsledku by nemala rozhodovať sila (a teda aj cena) pohonu
2/ meranie doby chodu motora je menej presné ako meranie tlaku (resp. výšky)*.
Aktuálne doby chodu motora v F5J-euro budú v tejto sezóne oscilovať v oblasti 4-8 sekúnd...
Ale tomu zodpovedajúce výšky budú z oblasti 120 - 400 m. Pri dnes už celkom reálnych rýchlostiach stúpania 30-50 m/s je teda presnejšie rozlišovať podľa výšky, než podľa doby chodu motora.
Je to len môj názor, možno nie je celkom presne formulovaný, ale dal by sa doložiť meraniami z jarnej prípravy F5J-euro pilotov v Slovinsku aj na Slovensku... Keď nájdem link na video, doplním
...takže tu to je (a to nie je ten najlepší pokus )
http://www.youtube.com/watch?v=26IqtrnKHCg
Myslím, že vypínacia výška sa v tomto prípade bude merať presnejšie ako doba chodu motora
Palo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
V pravidlech je rozpětí omezeno na 4m.Tomas Hruby napsal: ...To odpadnutí "géček" na šňůře je totiž cenově nepodstatné a dost možná spíš změna k horšímu - bez problému s vlekem se klidně dá jít i někam k "monstrům" nad čtyři metry, které vyjdou spíš dráže...
Zmiňoval jsem AVU jako příklad konstrukčního modelu pro ty, které to baví a mají na lepení čas... nemyslel jsem přímo si ji koupit hotovou za 1000E, to už je opravdu lepší kompozit.Tomas Hruby napsal: ...Co se týče konceptu AVA, tak ta jednak není o moc levnější než "full-moulded" (údajně je to výrobně spíš dražší)... Z téhle oblasti mi už přijde reálnější příklad možného modelu Pulsar, ale žádná láce to taky není...
Klidně to zopakuji,já souhlasím s tím, že elektrifikovaná F3Jéčka budou dominovat, ale tvrdím, že takový model není nutnou podmínkou úspěchu. Je tady dost šikovných lidí, kteří si dokážou v pytli "upatlat" konkurenceschopnou třímetrovku za čtvrtinu ceny (materiál), ovšem když spočítají hodiny práce a vynásobí evropskou sazbou, tak pochopí, proč si raději většina Evropy koupí "levně" hotové F3J od českého nebo bulharského výrobce.Tomas Hruby napsal: ...bude to konkurenceschopné po nějakou dobu v počátcích kategorie, ale až se to zaběhne, tak prostě budou "velcí kompozitoví ptáci" brzy dominovat...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.