file F5J

Více
02. kvě 2011 11:25 #3807 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma F5J

Tomas Hruby napsal:
Tohle je právě hodně sporné... Už jsem to psal loni - mám určitou zkušenost s Unilogem, kdy vidím v grafu i údaj W/min. A mohu ti říct, že těch navrhovaných 200W/min nebylo právě moc - pokud někdo měl v F5J Euro velký model s příkonem 2kW, tak by měl najednou reálně šest vteřin motoru, což už je na pováženou i v MMR. Osobně bych se byl ochoten vsadit, že by v kategorii s limitem 200W/min nebyly lety, kdy by nebylo dosaženo maximum nijak výjimečné, alespoň u modelů s rozumně krátkým chodem motoru. Pokud by někdo postavil pohon ve stalu Autonomy, tak to sice naletí vždy, ale ztráta bodů za chod motoru už bude značná, takže si moc nepomůže.
Ve výsledku si myslím, že by limiterová kategorie zcela jistě zarazila růst velikosti modelů (a tím vše přirozeně zlevnila). Při aplikaci MMR pak přirozeně vyřeší i příliš velké výšky letu, to víš sám nejlépe, že tento efekt tu je.

Jinak bych plně podepsal poslední příspěve Radka Novotného - ta tzv. diskuse byla ve skutečnosti velmi jednosměrná, kdy v podstatě jiné názory než HL nebyly vůbec brány v patrnost.


Já taky souhlasím, že ta diskuse byla jednostranná, ale to má dvě ale: a) proč tam nebyl zástupce EURO, resp. ten co tam byl, prosazoval výškoměry; b) výškoměry byl jediný trend, jejichž příznivci se dokázali sjednotit a něco prosadit. Teď se můžeme na hlavu stavět, je pozdě.

Já pořád nechápu, proč to celé budí takové vášně. Po celém světě je desítky elektrokategorií, každá má své příznivce i odpůrce. Podle mě bychom měli být rádi, že se konečně lidi dohodli na něčem, co může mít punc "mezinárodnosti". Pravidla jsou provizorní, takže je lze v budoucnu změnit nebo upravit.

Limitery:
V diskusi na RCG zaznělo, že když v Anglii létali s omezením energie, začala vyhrávat "házedla", proto vztáhli energii na hmotnost. Toto se potom myslím objevilo i v původním návrhu pro FAI - minimální hmotnost 2 kg.

"Svářečky" byly nakonec také shozeny ze stolu, pro termickou kategorii je to nesmysl. Docela by mě zajímalo, zda někdo dokáže vysvětlit, jaký má význam, resp. proč má rozhodovat, zda někdo 10 minutový let uletí na 3 vteřiny motoru nebo 20. To je smysluplnější měřit výšku - zda pilot maxe uletí z 100 m nebo 300m.

Víc je o tom na začátku tohoto vlákna. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 11:27 #3808 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma F5J

Tomas Hruby napsal: A přímo k těm současným pravidlům F5J FAI...
Já už to psal loni - mě na konceptu bodování skutečné výšky vypnutí vadí nejvíc to, že to dělá s hodnocení čirou loterii. Letí dva kvalitní piloti, oba vypnou nízko, oba uletí max, oba dobře přistanou - kdopa vyhraje? No ten, kdo vypnul v 90m místo 95m, přitom toto nejde ze země absolutně rozlišit a mizivý je i vliv na výkon - prostě náhoda. A opakuji dotaz z loňska - tohle fakt někdo chce? A pokud někdo napíše že ano, tak se ho táži, zda si je jistý, zda mu vydrží nadšení i po prvním letu prohraném přesně tak, jak jsem napsal? A že se tyto případy dít budou je jisté, to prostě téma k diskusi není :(


Viz výše - jaký má smysl rozlišovat sekundy chodu motoru, když 1s motoru je několik desítek sekund kluzu.

Předpokládejme pro tuto chvíli, že někdo dostane rozum a vteřina chodu motoru bude oceněná nějakým ekvivalentem doby kluzu, řekněme 1 s motoru je 10 trestných bodů (pro případ RCEK). Vzhledem k reakčním dobám jsme přesně tam, kde s měřením výšky. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 12:00 #3809 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma F5J
Nojo, jenže z hlediska té široké rozšířitelnosti kategorie by možná ten stav "vyhrávají házedla" nebyl až tak úplně na škodu... Pochop, já tvoje argumenty v podstatě beru, máš v mnohém pravdu. Jen si nejsem jistý, jestli ti v plném rozsahu dochází, že u takto postavené kategorie prostě nemáš šanci s ničím jiným než je elektrifikovaný Aspire, Pike Perfect, atd... S tvým Castorem je šance na úspěch při vyšší konkurenci nulová a co je podstatné - je určitě menší, než by byla při 200W/min. Kolik nové krve to asi u nás přitáhne? Asi málo, paradoxně to možná spíš odtáhne pár lidí od F3J, takže celkový výsledek bude hodně sporný.

A rýpnu si - zrovna ty to hájíš a já kritizuji, ale skoro bych si tipnul, že je pořád větší pravděpodobnost, že se k létání na slušnější úrovni za popisovaných podmínek přiměju já než ty :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 12:07 #3810 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma F5J

Jan Kubica napsal: Viz výše - jaký má smysl rozlišovat sekundy chodu motoru, když 1s motoru je několik desítek sekund kluzu.


No rozdíl je třeba v tom, že pro to, aby vteřina chodu motoru byla několik desítek vteřin kluzu musím něco udělat svými schopnosti - správné seřízení stoupavého letu, optimalizace pohonné jednotky (při limiteru by to získalo ještě na důležitosti) atd. U výškoměru ale tohle všechno odpadá a z pojmu elektrovětroň jde celé to "elektro" s odpuštěním do prdele - děláme z toho jakýsi větroň, jen bez vlečné šňůry. A tohle je další věc, která mi vadí :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 12:27 #3811 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma F5J
Vždyť jsem o kus výše psal, že elektrifikované F3jéčko bude podmínkou. A už na podzim jsem někde navrhoval zřídit "začátečnickou" kategorii s omezeným rozpětím (k čemuž na národních úrovních, jsem přesvědčen, dojde).

S "rýpnutím" souhlas, já si éro za 20-30000 nikdy nekoupím (tedy pokud "slušnější úrovní" rozumíš částku v luftu :lol: ).

A že F5J nejsou o elektrice, to se taky ví už dávno. Ale třeba budou méně o peněžence za pohony a více o termice, takže podle mého názoru je to oběť přijatelná. A nakonec znovu opakuji, že nikdo nikomu nic nebere, já třeba míním pokračovat v Autonomy ;) a možná i 2 soutěže RCEK si letos zaletím :) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 13:15 #3812 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma F5J

Tomas Hruby napsal: ...Jen si nejsem jistý, jestli ti v plném rozsahu dochází, že u takto postavené kategorie prostě nemáš šanci s ničím jiným než je elektrifikovaný Aspire, Pike Perfect, atd... S tvým Castorem je šance na úspěch při vyšší konkurenci nulová ...


Mám obavu, že tohle je tak trochu mýtus. Rozšíření "F3J" modelů je dáno hlavně tím, že na západ (a jih) od nás se jedná asi o nejdostupnější, kvalitní a relativně levné sportovní náčiní, tak proč by používali něco jiného. Ovšem pokud model nemusí snášet desítky géček na šňůře, ani 50m/s stoupání, dá se naprosto konkurenceschopně létat s nějakou 3m obdobou "Q11", nebo něčím podobným od LS nebo ArtHobby. V klidnějších podmínkách zase přijdou ke slovu lehouši typu AVA.
Takové modely tady nejsou jenom proto, že pro ně zatím nebyla kategorie. Asi ne náhodou mi pár dní po přijetí F5J volal pan Valenta (snad to není tajné...) a sháněl informace o "nové" kategorii.

PS.: Castora v Honzových rukách bych rozhodně nepodceňoval... dá se porazit pouze sestřelením z oblohy :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 13:27 #3813 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma F5J
Ještě můj názor k limiterové kategorii. Domnívám se, že je tady prostor k posunutí F5F směrem k termické úloze. Už delší čas efka neplní úlohu levnější "juniorské" třídy k béčkům. V podstatě to létají stejní lidé, se stejnými modely, pouze mění baterky.
Nerozšiřoval by se tím počet FAI kategorií a byla by tady alternativa pro motoráře s kladným vztahem k termickému létání. To že před rokem byl návrh smeten ze stolu nebylo z důvodu nějakého odporu k limiterům, ale hlavně z procedurálních důvodu, neboť návrh nebyl kvalitně připraven a správně předložen. Pokud se mýlím, tak mne opravte.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 13:45 #3814 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma F5J
Petře, obávám se, že se pleteš. To odpadnutí "géček" na šňůře je totiž cenově nepodstatné a dost možná spíš změna k horšímu - bez problému s vlekem se klidně dá jít i někam k "monstrům" nad čtyři metry, které vyjdou spíš dráže. Co se týče konceptu AVA, tak ta jednak není o moc levnější než "full-moulded" (údajně je to výrobně spíš dražší), navíc ale letové vlastnosti tohoto letadla moc velký zázrak nejsou. Měl jsem to možnost párkrát vidět v akci i v porovnání třeba s Espadami a upřímně mě to spíš zklamalo - taková "hyper AVA" se sice krásně plouží v klidu, ale opadání o moc lepší než lehká Espada RL nemá, přitom je daleko méně obratná a vyloženě mizerně se chová na přistání (což bude dost možná důvod, proč si otcové F5J z UK vynutili relativně menší body za něj). Z téhle oblasti mi už přijde reálnější příklad možného modelu Pulsar, ale žádná láce to taky není. Viz http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... -6-esoarer

Popravdě než Ava by už spíš stál za pokus ten 3,1m model s Arthobby, to je aspoň výrazně levnější, ale zase - bude to konkurenceschopné po nějakou dobu v počátcích kategorie, ale až se to zaběhne, tak prostě budou "velcí kompozitoví ptáci" brzy dominovat...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 14:30 #3815 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma F5J
Teší ma, že sa začalo diskutovať vecne. Honzove, Petrove aj Tomášove námietky, názory a námety na zamyslenie beriem prakticky bez výhrad ...
Podľa môjho názoru boli pri rozhodovaní o kostre pravidiel dôležité hlavne dve veci:
1/ o výsledku by nemala rozhodovať sila (a teda aj cena) pohonu
2/ meranie doby chodu motora je menej presné ako meranie tlaku (resp. výšky)*.
Aktuálne doby chodu motora v F5J-euro budú v tejto sezóne oscilovať v oblasti 4-8 sekúnd...
Ale tomu zodpovedajúce výšky budú z oblasti 120 - 400 m. Pri dnes už celkom reálnych rýchlostiach stúpania 30-50 m/s je teda presnejšie rozlišovať podľa výšky, než podľa doby chodu motora.
Je to len môj názor, možno nie je celkom presne formulovaný, ale dal by sa doložiť meraniami z jarnej prípravy F5J-euro pilotov v Slovinsku aj na Slovensku... Keď nájdem link na video, doplním ;)

...takže tu to je (a to nie je ten najlepší pokus ;) )
http://www.youtube.com/watch?v=26IqtrnKHCg
Myslím, že vypínacia výška sa v tomto prípade bude merať presnejšie ako doba chodu motora ;)

Palo

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2011 14:39 #3816 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma F5J

Tomas Hruby napsal: ...To odpadnutí "géček" na šňůře je totiž cenově nepodstatné a dost možná spíš změna k horšímu - bez problému s vlekem se klidně dá jít i někam k "monstrům" nad čtyři metry, které vyjdou spíš dráže...

V pravidlech je rozpětí omezeno na 4m.

Tomas Hruby napsal: ...Co se týče konceptu AVA, tak ta jednak není o moc levnější než "full-moulded" (údajně je to výrobně spíš dražší)... Z téhle oblasti mi už přijde reálnější příklad možného modelu Pulsar, ale žádná láce to taky není...

Zmiňoval jsem AVU jako příklad konstrukčního modelu pro ty, které to baví a mají na lepení čas... nemyslel jsem přímo si ji koupit hotovou za 1000E, to už je opravdu lepší kompozit.

Tomas Hruby napsal: ...bude to konkurenceschopné po nějakou dobu v počátcích kategorie, ale až se to zaběhne, tak prostě budou "velcí kompozitoví ptáci" brzy dominovat...

Klidně to zopakuji,já souhlasím s tím, že elektrifikovaná F3Jéčka budou dominovat, ale tvrdím, že takový model není nutnou podmínkou úspěchu. Je tady dost šikovných lidí, kteří si dokážou v pytli "upatlat" konkurenceschopnou třímetrovku za čtvrtinu ceny (materiál), ovšem když spočítají hodiny práce a vynásobí evropskou sazbou, tak pochopí, proč si raději většina Evropy koupí "levně" hotové F3J od českého nebo bulharského výrobce. :D

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.579 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám