file RCEV/FXJ - výškový spínač

Více
19. led 2010 06:21 #1194 od Jan Kubica
Palo, ono by se těch fint dalo vymyslet víc - třeba stoupání 10 m/s, ale "mělké", s horizontální rychlostí třeba 60 m/s, a přitáhnout, až když spínač vypne :) . Aby bylo jasno, podvádět nechci, jen ukázat, že v podstatě jakýkoliv SW lze "obejít" tím, že ho postavíš před situaci, na kterou není připravený. Proto by mi přišlo rozumnější ten "zooming" povolit, resp. ve spínačích nezakazovat, ať si s tím každý poradí jak umí. Už jen proto, že se to snad vytřídí "samo" přes modely. F5B asi "nazúmuje", ale nenaklouže, nějaký lehouš naopak. I když F3B se 3 kW ...

Petře, výborný nápad. V Hořicích máme "letní sídlo", takže si mě napiš do seznamu. Akorát ten výškový spínač asi nahradím "provázkem se závažím". H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. úno 2010 15:39 #1263 od Jan Kubica
Na http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1169915 proběhla diskuse k mému předchozímu příspěvku. Na základě diskuse bych doporučoval pravidla RCEV upravit v duchu pravidel britských (pokud je vůbec nepřevzít - viz http://www.esoaring.net/uploads/File/BM ... 091204.pdf , odstavec 7.12.6).

Přibližný překlad:
„Pokud existuje jakákoliv pochybnost o správnosti kteréhokoliv startu, může ředitel soutěže požádat o záznam z letu. Pokud záznam ukáže, že byla získána výšková výhoda více než 10 %, výsledek soutěžícího v tomto kole se nepočítá“.

Tím pádem jsou veškeré úvahy o „zoomování“, ale i softwaru, který by to měl řešit, bezpředmětné. Je starostí soutěžícího, aby nenastoupal výše než smí.

Ještě bych se přimlouval za přesnější definici startovní fáze, například ve smyslu, že rozhodující výškou je třeba ta 10 s po vypnutí motoru. Do toho by se mělo schovat jak zoomování, tak třeba nalétnutí termiky. Jinak řečeno, 10 s po vypnutí motoru nesmí být model výše než 220 m.

Ještě mě napadá, že by se to třeba dalo řešit i nějakou pokutou za výšku větší, ale to je asi zbytečná komplikace.

A nakonec, Petře co pro tu náborovku připustit i „normální“ výškoměry (bez vypínání motoru), Altíků je mezi lidem přeci jen více než „svišťů“.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. úno 2010 22:49 #1264 od Petr Dušek

Jan Kubica napsal: Přibližný překlad:
„Pokud existuje jakákoliv pochybnost o správnosti kteréhokoliv startu, může ředitel soutěže požádat o záznam z letu. Pokud záznam ukáže, že byla získána výšková výhoda více než 10 %, výsledek soutěžícího v tomto kole se nepočítá“.

Tím pádem jsou veškeré úvahy o „zoomování“, ale i softwaru, který by to měl řešit, bezpředmětné. Je starostí soutěžícího, aby nenastoupal výše než smí.

Tohle je myslím návrh správným směrem, původně jsem i já ve svém návrhu RCEV měl odstavec o umožnění stažení dat ze snímače pro pozdější kontrolu, ale pak jsem ho smazal. Asi to nebylo úplně šťastné rozhodnutí. Určitě by bylo možné vypustit ten odstavec o zoomování a raději tam vložit tuto možnost dodatečné kontroly.

Pokud jde u přesnější definování startovní fáze, myslím, že záměr pravidel je právě opačný. Stanovené 30sec. motorové okno je tam pro umožnění určitého taktizování (které se samozřejmě týká pouze modelů které se do 200m dostanou rychleji než za těch 30sec.). Pokud někdo odstartuje hned "do výstřelu" a stihne po vypnutí motoru ještě pomocí termiky nastoupat, může zahajovat úlohu třeba v 300m, a nebo mu to taky nevyjde a bude začínat třeba ve 130m. Naopak je možno start chvilku odložit a "osondovat" si soupeře, pokud vím že pak stihnu být za 10sec. nahoře...

Na náborovce si může klidně zkusit soutěž i někdo bez spínače nebo altíka, pokud nebude převyšovat soupeře a vypne motor včas ručně. Když poletí vedle sviště tak vypínací výška se dá ze země odhadnout bez problému.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 06:31 #1265 od Jan Kubica
Petře, v těch britských pravidlech je, že ředitel soutěže má právo požádat kdykoliv o stažení dat a kontrolu spínače. Jo, budeme chodit na startoviště s "noťasama" :) .

K té startovní fázi: já pořád nevím, kdy končí - zastavením motoru nebo zastavením stoupání. Asi je to z praktického hlediska jedno, na grafu výška - čas se to asi pozná poměrně snadno.

Ještě, v Anglii létají 11 minut pracák, v tom je potřeba uletět 10 minut a doba chodu motoru se počítá do doby letu, jen nesmí být delší než oněch 30s (tedy to, co jsi původně měl v RCEV). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 08:45 #1266 od Petr Dušek
Dnes už většina pořadatelů používá k organizaci soutěže a výpočtu výsledků NB, takže v tom nevidím problém. Stažení dat ze spínače a kontrola grafu je poměrně jednoduchá záležitost. Jen nevím jestli tu možnost kontroly (resp. protestu) neomezit na určitý časový úsek od přistání, pokud si někdo vzpomene udělat na konci soutěže kontrolu prvního startu vítěze a zjistí, že má na grafu 221m, nevím co pak s tím... Ale možná přeháním, v jiných pravidlech je taky o kontrole motoru, hmotnosti, baterek atd. a ještě jsem na žádné soutěži takovou kontrolu nezažil. V jiné debatě jsem také (spíše žertem) navrhoval možnost použití webkamery se záznamem pro kontrolu překročení pracovního času při přistání, třeba i na to někdy dojde...

Kde končí "startovní fáze", to je část stoupání, která nesmí překročit těch 200m +10%, se z grafu pozná podle zlomu stoupání, a to i v případě kdyby model naletěl přímo do silného stoupáku (třeba 5m/s). Navíc spínač v okamžiku vypnutí motoru udělá na grafu značku, druhou značku udělá po 10sec., tj. po čase, ve kterém musí pilot ještě ručně vypnout ovládání motoru.

Systém 10 z 11minut jsem skutečně z Anglie převzal do svého původního návrhu, ale když mě Palo Lišhák navrhl variantu 30s+10min, zalíbila se mi více tato současná. Mimo jiné to má tu výhodu, že letový čas je jednotný pro všechny a lze tedy využít reprodukované odpočítávání času, což trochu snižuje nároky na časoměřiče. Volba systému je samozřejmě ještě otevřená, bylo by dobré mít mezinárodně kompatibilní pravidla, ale já se zatím přikláním k 30+10, pokud bude většinový názor jiný, nepůjdu samozřejmě za každou cenu proti většině.
Teď bych to opravdu nechal na praktické odzkoušení, pak se uvidí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 15:00 #1268 od Tomas Hruby
Zcela upřímně si myslím, že dodatečné kontroly atd. by pro FXJ byly velmi rychlou cestou do pekel. Na pohled to vypadá krásně, ale stačí pár soutěží, na kterých se to víc vyhrotí a je zle. Klidně to přitom může být jen nějaká smolnou shodou okolností typu že pár lidí odstartuje do výrazného stoupáku, který je vynese nad standardní výšku po vypnutí, někomu třeba zablbne switch a ujede z tolerance nebo bude záznam po letu nečitelný - výsledek bude každopádně hodně nepříjemný. Poznámka pro Petra - to, že se na grafu jasně rozliší konec motorové fáze je hodně optimistické, tam prostě nějaký rozptyl bude vždy, hlavně ale při pravidlu "maximálně plus 10%" bude okamžitě celá špička ladit výstřel na to, aby končila těsně pod těch 10% - o tom je prostě soutěžení.
Podotýkám přitom, že důvody pro podobné návrhy naprosto chápu a ani trochu se jim nedivím, jenže to prostě nemůže dopadnout jinak než špatně :( :( :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 15:31 #1269 od Jan Kubica
Tomáši, to ale každá kontrola čehokoliv dokáže "otrávit". Ale podle mě nejde ani tak o tu kontrolu, jako o její možnost (ještě jsem nezažil, že by se někde něco vážilo či měřilo - snad jen délka vlečné šňůry).

Podle mě je důležité, aby bylo jasné, co se kontroluje a co následuje, když to bude špatně. Jestli logger označuje konec motorového letu a potom ještě 10s poté, tak se mi zdá, že právě těch 10s poté by mohlo být dobrou indikací dosažené výšky, protože už to může být po přechodu do klouzavého letu.

A pravidlo je jasné, v tomto (nebo nějak jinak definovaném bodě) nesmí být model výše než 200 m (nebo kolik určí pořadatel). Těch 10% je tolerance měření a vše nad znamená diskvalifikaci. A je celkem jedno, zda bude kontrola namátková, na udání, systematická nebo jiná. Je i jedno, zda to bude po daném kole nebo po soutěži. Nepřekročení výšky (tj. neporušení pravidel) je věcí soutěžícího, pořadatel to jen kontroluje. A dokonce bych řekl, že by to mělo jít odlétat s jakýmkoliv "altíkem" (myslím druh přístroje, ne zrovna Alti), který umožní zkontrolovat záznam po letu.

Ona ta diskuse začala "zoomováním", ale asi jsem si měl ty britský pravidla přečíst dřív a pořádně (nemusel jsem přijít o iluze). Základem je 200 m jako výchozí výška pro kluz, nic jiného. Všechny ty anti-zoomy a nejrůznější trajektorie stoupání netřeba řešit, pokud se do pravidel dá ten jediný odstavec citovaný výše. Nebo se (zase) pletu?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 17:44 #1270 od Petr Dušek

Tomas Hruby napsal: ...někomu třeba zablbne switch a ujede z tolerance nebo bude záznam po letu nečitelný - výsledek bude každopádně hodně nepříjemný. Poznámka pro Petra - to, že se na grafu jasně rozliší konec motorové fáze je hodně optimistické, tam prostě nějaký rozptyl bude vždy...

Jen dvě rychlé poznámky - "zablbnutí" switche, nebo obecně jakákoliv technická závada prostě neomlouvá, a soutěžící má smůlu. Skončí v lepším případě s nulou, v horším s rozbitým modelem.
Studiem různých grafů jsem nějaký čas strávil, nejvíc relevantních má na svých stránkách jistě Palo Lišhák (třeba zde: http://www.rivamodels.sk/FXJthread/FXJ08.html ), a myslím že zlom ve stoupání je vidět vždy, i když model nalétne stoupák. Samozřejmě připouštím výjimku, kdy jeden start ze 100 bude sporný, ale to bych řešil až to nastane. Nač stahovat kalhoty, když ... atd.
Opakuji, nechal bych to na praktické odzkoušení, jiní už toho v této kategorii odlétali víc a zatím v tom pokračují, tak proč u nás by to nemělo jít.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. úno 2010 18:14 #1271 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Opakuji, nechal bych to na praktické odzkoušení, jiní už toho v této kategorii odlétali víc a zatím v tom pokračují, tak proč u nás by to nemělo jít.


Akorát že co jsem zachytil, tak v UK se kolem těch "následných anulací" už docela pohádat stačili - původně snad byla tolerance jen 4%, těch 10% už je ústupek z praxe. Problém nemají ti, kdo se s tím antizoom tolik nepárají a možnost vystřelení akceptují...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. úno 2010 12:18 #1348 od Jan Kubica
Viz http://www.soaringcircuits.com/ . Spínače bude dovážet a prodávat Ivan Hořejší (viz http://www.horejsi.cz/Pages/ListZpravodaj.aspx z 18.2.2010)

Co vím, je to pouze spínač, tj. nezaznamenává průběh výšky. Zato se dá nastavit přes vysílač na 50, 100 nebo 200 m a nastavení před startem odpípá. 50 m má být pro E-házedla, 100 m pro "dvoumetrovky", 200 m potom pro ta "naše" pravidla. Další zajímavostí je to, že se motor dá zapnout opakovaně. Bližší informace nemám, snad jen že testovací kus by měl do ČR přibýt v nejbližších dnech.

Moc se na něj těším, zase budou "skoro čisté" větroně a protože tento spínač bude cenově přeci jen příznivější než ty slovinské, věřím, že se u nás rozšíří.

Pravidla na RCEV díky Petrovi "máme", i když možná ještě doznají úprav, ale mě zaujala ta e-házedla a zejména ta možnost opakovaného nastoupání (protože to je teprve ta pravá elektra ;) ). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.466 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám