file RCEV/FXJ - výškový spínač

Více
31. srp 2010 19:08 #2323 od Jan Kubica

Jiří Veselovský napsal: Ivane, to já vím a dokonce jsem u toho byl a viděl to na vlastní voka. Jenže pan Bell je z UK a pokud vím (možná špatně), tak jeho měřidlo existuje v jednom kusu a jeho cena představuje velmi slušný auťák.


Jirko, pokud vím, tak jak ten přístroj Martin Bell popisoval na RCG, tak říkal něco o 200 librách. Fakt je, že jeden můj kolega v Anglii si kupuje zásadně auta za 100-200 liber, jedno mu vydrželo i 3 roky, většinou ale podstatně míň :lol:

To zařízení může být jednoduché jak kramle. Například (nápad je to Ivanův, třeba mě opraví).

200 m vzduchu odpovídá asi 240 mm vodního sloupce. To se dá ufouknout "hubou", ale zvládne to třeba i akvarijní kompresorek, starý vysavač, v podstatě jakýkoliv obráceně zapojený kompresor. Aby to bylo jednoduché, bude k tomu hadička, kterou si kontrolovaný soutěžící strčí do pusy a natáhne :-)

Hadička povede do zkušební komory, do které se dá hlavní spínač a zkoušený spínač. Oba spínače se napojí na serva. No, a jak začneš táhnout, tak zkoušený spínač musí hnout servem dříve než ten pořadatelský "master". Aby se nespoléhalo na lidské smysly, tak si představuji Y trubku, do těch krátkých ramen budou zasahovat páky serv a budou zadržovat kuličky - master bílou, zkoušený černou. Když to cvakne, musí být dole černá pod bílou.

Toto je příklad, určitě chytré hlavy vymyslí lepší zařízení.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. srp 2010 21:13 #2324 od Jiří Veselovský

Jan Kubica napsal: tak říkal něco o 200 librách

Asi jsem se přeslechl, já jsem slyšel sumu o řád výš. Půlka té ceny je za kufr.

Jinak děkuji za vysvětlení principu, ale stále zůstává ve vzduchu otázka nějakého relevantního srovnání měřáků a nastavení. Např. pořadatel na západě Čech ubastlí zmíněné zařízení a a priori se předpokládá, že pořadatel na jihu Moravy bude při svém bastlení stejně přesný. No, nevím. Kdyby to bylo až tak jednoduché, tak by po světě neběhal jeden pan Bell s jedním měřákem.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 06:22 #2325 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Tomáši, toto řešili na RCGroups po jejich mistrovství (3. v pořadí s Radianem). Došli k závěru, že holt jsou lidi, co stoupáky "vidí" a startují přímo do něj, zatímco většina ostatních vyletí nahoru a potom hledají (a někdy najdou a někdy nenajdou). A štěstí? Myslíš, že je možné mít štěstí v 6 kolech po sobě? Prostě to umí, nic jiného v tom není. Možná kdyby měl jiný model, tak byl ještě výš, ale na průměrné piloty prostě i ty "bublinky" stačí. I EPP ve stoupáku prostě letí líp než kompozit v klesáku.

Dopisuji si ohledně spínačů s "amerikou". Jeden z dosud neprozkoumaných aspektů je "směrový start". Většina modelů se dostane do 200 m za 20s, takže je 10 s na to, aby mohl být model nasměrován příslušným směrem, nejlépe rovnou do komínu. Prý to umí využít pár pilotů, většina letí kolmo nahoru, tam vypne a začne se rozhlížet, kde jsou ostatní. To už ale může být pozdě.

Takže podle mě jsou zrovna spínače kategorií, kde nějaká technika nepomůže (alespoň ve srovnání s ostatními našimi e-kategoriemi). Určitě budou dny, kdy budou kompozity ve výhodě, ale pokud je počasí "normální" (což většinou je), stačí i ten EG. Podle mě je celý problém v tom, že jsme všichni zvyklí létat do 300+ m, a jakmile rozeznáme barvu, už panikaříme a jen s vytřeštěným zrakem koukáme, jak ten model "padá" a počítáme, kolik to ještě dá, namísto abychom se snažili najít termiku při zemi. Nepopírám, že "dobrý model" je lepší než "horší model", ale musí ho umět pilot využít.

H.


Honzo, ty jsi fakt někdy úplně mimo realitu :-( Směrový start se běžně létal třeba loni v Holíči - spousta lidí startovala v některých kolech dokonce natvrdo po větru. Tohle vím až příliš dobře, protože jsem tam neuspěl mimo jiné právě proto, že moje tehdejší Ambosie jentaktak vylezla za 30s do 200m v optimálním režimu, o startu "nějak jinak" nemohlo být ani řeči, což mě v některých kolech prakticky diskvalifikovalo předem. Jestli je to pro američany nějaký nový zázrak, tak je to spíš jejich problém.
Ten zbytek radši nekomentuji, je to spíš úsměvné. Ano, špičkový pilot s EG může za určitých podmínek porazit mizerného s F3J. Jenže zaprvé za jistých podmínek nemá šanci vůbec žádnou a zadruhé to v reálu je spíš tak, že většina dobrých modelů má také dobré piloty. Všimni si, že Petr Dušek, který se FXJ opravdu snaží létat také potvrzuje, že tato kategorie NENÍ cílená na libovolné modely, je to hodně o "F3J like". Tohle opravdu není moc téma k diskusi, velmi vysoké nároky FXJ na model se potvrzovaly na všech soutěžích, které jsem mohl vidět. Připadá mi hodně nešťastné, když někdo z nějakého nestandardního výsledku začne vyvozovat nesmyslný závěr, zejména pokud to dělá někdo, kdo se snaží vymýšlet pravidla :( :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 07:18 #2326 od Ivan Horejsi
Presny manometr pro dany rozsah stoji cca 300 liber a umel bych ho sehnat. Neni to malo ale da se to prekousnout. Stacil by prece jediny. Jeho pripadna kalibrace stoji dalsich cca 30 liber ale to je asi zbytecne.
Zbytek je barokomora - snad by stacila sklenena lahev se sirokym hrdlem - a kompresorek. Plus drobnosti. A nejaka prace.

Ale vyskovy spinac by mel byt podle mne kalibrovatelny (programovatelny po malych krocich) a to asi dosud zadny neni. Opravte mne.

Pak by to bylo uplne ciste.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 15:38 #2327 od Jan Kubica
Ty linky o tom "Bellovu přístroji" jsou tady - http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=171 a http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=176 . Náklady na díly byly asi 150 liber + hodiny vymýšlení.

Manometr není potřeba, v práci pro měření těchto nízkých tlaků a podtlaků používáme normální U-čko - v profesionálním provedení jde o skleněnou trubici na prkýnku se stupnicí, lze naprosto v pohodě nahradit plastovou hadicí (už jsem to několikrát v nouzi na stavbě použil). Znovu připomínám, že 200 m je asi 240 mm vodního sloupce.

Nechci dělat HL advokáta, pořád si myslím, že jsou zajímavější kategorie, ale trochu tu opozici nechápu. Měl jsem spínač půjčený asi na 14 dní, kam jsem s ním přijel, byli z něj lidi nadšený. Asi lidi, co nelítají J a K, protože jim připadají buď moc malá nebo moc hloupá, a asi i lidi, co to tady nečtou.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 18:05 #2328 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Nechci dělat HL advokáta, pořád si myslím, že jsou zajímavější kategorie, ale trochu tu opozici nechápu. Měl jsem spínač půjčený asi na 14 dní, kam jsem s ním přijel, byli z něj lidi nadšený. Asi lidi, co nelítají J a K, protože jim připadají buď moc malá nebo moc hloupá, a asi i lidi, co to tady nečtou.
H.


HL určitě není špatná kategorie, neřekl bych, že to kdokoli odmítá principiálně. Třeba ta moje poznámka o náročnosti na modely je jen popis stavu, nikoli kritika principu HL (navíc to lze teoreticky do jisté míry řešit třeba dělením podle velikosti).
Bohužel ale FXJ přináší dost nevyjasněných otázek, které zastánci dost zlehčují, ale třeba velké (rozuměj fakt velké) pochybnosti kolem dosahovaných výšek byly v Holíči už loni a co jsem slyšel od očitých účastníků letos, tak tentokrát bylo místy vyloženě husto :-( Prostě zatím to vypadá jako skvělá záležitost pro zábavu pár lidí večer po práci (něco jako jsou tvoje večerní akce kolem Autonomy), ale z hlediska reálného zvládnutí větší soutěže v situaci, kdy opravdu chce dost lidí vyhrát a jdou do toho "nadoraz" to je o poznání horší.
Druhý problém s je hardware - já bych si třeba i přes mou jistou skepsi CAM za cca 50 USD klidně koupil, tuhle cenu bych neřešil. Jenže když vzápětí zjistím, že se v Holíči najednou létala výška, kterou CAM neumí a navíc je tendence zakázat použití lowend bez záznamu, tak to hodně bere chuť k investici tímto směrem. Pravidlům nesporně vyhovující RC Altimeter už je cenově přece jen dost nad hranicí, kde to je člověk ochoten koupit "jen tak" :-( Možná se to všechno časem usadí, ale zatím jsou prostě dojmy takové všelijaké...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 19:27 #2330 od Jan Kubica
Poslední stav diskuse okolo HL (tedy té, do které jsem zapojený, ještě je jedna oficiální, pracující pod SC5 FAI) je takový, že jakékoliv záznamy, antizoomy apod. jsou neprůchozí. Protože ale jak tlak v trupu, tak zooming je funkcí rychlosti, hledají se cesty, jak výkon omezit. Zatím jsou dva názory
a) omezit a měřit proud (asi 300 W/kg) - hádejte, kdo to chce :lol:
b) omezit hmotnost baterky (asi 8-10% vzletovky)
Dělení podle rozpětí bude určitě, F3J a ostatní.

O kontrole spínačů je dost napsáno výše, ale vůbec si nemyslím, že je to potřeba nějak dalekosáhle rozebírat. Létá se i tak, že se dají spínače do klobouku a každý si ho před startem vytáhne a po letu zase vrátí. Přemýšlím i o tom, že pokud se Ivan nerozhoupe :?: , objednám v zimě 5 CAMů přímo a budou půjčovací (5 startovišť). Petr chystá pravidla, už by je pomalu mohl mít ... :) H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. zář 2010 20:20 #2331 od Petr Dušek

Jan Kubica napsal: Petr chystá pravidla, už by je pomalu mohl mít ... H.

Petr byl skoro dva týdny u moře a teď dohání co zameškal v práci... ale o víkendu na pravidla snad dojde, už je to ostuda... :!:
Jen se mi trochu rozleželo to dělení podle rozpětí, prosím může být, ale pak to nebude jedna kategorie ale dvě... ;)

Pokud jde o spínač, kontaktoval jsem Michala Dvořáka ( f1a.info ), který vyrábí vlastní výškoměr pro použití ve volných modelech, a podle něj by nebyl problém do toho přidat funkci FXJ spínače. A měli bychom českého výrobce !!! Cena současného provedení je 1800+700 za kabel do USB, samozřejmě v korunách.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. zář 2010 11:17 #2332 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Pokud jde o spínač, kontaktoval jsem Michala Dvořáka ( f1a.info ), který vyrábí vlastní výškoměr pro použití ve volných modelech, a podle něj by nebyl problém do toho přidat funkci FXJ spínače. A měli bychom českého výrobce !!! Cena současného provedení je 1800+700 za kabel do USB, samozřejmě v korunách.


Jenže práve tahle cena už nic neřeší... Pokud se mají "switche" rozjet, takto chce něco jako CAM s cenou pod magickou hranici 50USD/1000korun (s přimhouřením oka 1000 plus DPH). Mimochodem bych měl jeden námět pro baslíře - za cca 30USD se dá koupit výškové čidlo k EagleTree - http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... r_e-logger )_V3 . Zajímavé na něm je ale to, že funguje i samostatně, pak ukazuje na displeji maximální výšku. A co je podstatné, firma EagleTree zcela oficiáloně publikovala komunikační protokol a přímo povoluje použití tohoto čidla pro aplikace třetích stran. Takže kdyby se vzalo tohle čidlo za cca 600 korun, tak by stačilo k němu udělat jednočip vypínající motor - náklady na součástky určitě do 50 korun, takže i s docela slušným navýšením za práci by to nemuselo stát přes 300 - tedy celek pod 1000. Pokud někdo máte po ruce ochotného bastlíře-modeláře schopného vývoje s jednočipy, tak ho zkuste ukecat, to čidlo bych možná i zapůjčil.

Jinak k pravidlům bych měl dvě poznámky. Jednak bych hodně doporučoval dát vypínací výšku 200m - prostě nějakou, kterou podporuje CAM. Zadruhé k tomu rozpětí - já bych radil 100 palců (2540mm) a "no-limit". Dva metry je málo, do toho se nevejde víc než půlka "káček" a co si budeme říkat, pro prvotní rozjezd se dá asi nejvíc lidí "ulovit" v RCEK. Přirozeně na prvních akcích to bude čistě formální dělení, sejde se pár lidí, kteří budou muset létat všichni dohromady, ale nějaký výhled do budoucna by měl být - navrhuji jako "zlom" právě těch 100 palců...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. zář 2010 17:55 #2333 od Jan Kubica
Tomáši, budeš se možná divit, ale na 100" (2540 mm) jsme se shodli už před několika týdny. Asi má to číslo něco do sebe :-) . Ten nápad s modifikací EagleTree se mi líbí, ale osobně pochybuji, že "tu rukavici někdo zvedne", já osobně jsem pro CAM (asi jsem předpojatý :-) .
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.545 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám