file RCEV/FXJ - výškový spínač

Více
03. říj 2010 21:46 #2688 od ludek novotny
Pořád nechápu, proč se určitá skupina lidí snaží prosadit něco, co většina nechce.....proč nebojovat o zavedení kategorie F5J v takové, nebo hodně podobné konfiguraci, jako se létá teď.....za prvé má větší základnu a je o dost zajímavější.....to, že se o spínače snaží určitá skupinka lidí z Evropy ještě neznamená, že zastupuje většinu.....spíš si myslím že jde jen o jejich osobní zájmy...neměli by jsme udělat v F5J-400 a F5J něco podobného jako oni a lobovat na mezinárodním poli pro oficiální zavedení těchto nesmírně zajímavých kategorií?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2010 22:14 #2689 od Aleš Krátký
je fakt ze zejmena outrunnery jsou velmi zajmave diky financni "nenakladnosti", a i F5J se daji letat celkem "zadarmo"
coz bohuzel u FXJ ale dle meho nazoru laika neni ... no ale do toho tema mi asi nic neni jak to tak sleduju :-D

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. říj 2010 12:07 #2695 od Ivan Horejsi
Porad neni jasne, jak FAI funguje.
Teleso CIAM je slozeno z delegatu, kazdy clensky aeroklub (stat) ma jednoho delegata a kazdy delegat ma jeden hlas. Delegaty jmenuje clenske aerokluby. Dohromady tvori PLENUM.
Pod CIAM jsou subkomise. Predsedove subkomisi (S/C) jsou voleni plenem. Pro F5 letos obhajil pozici Emil Giezendanner.
Predsedove si SAMI urcuji cleny subkomisi z mezinarodne znamych osobnosti, obycejne se jedna o aktivni soutezici. Jak jinak by o sobe vedeli. My v F5 nikoho nemame. Subkomise muze jmenovat pracovni skupiny. V pracovni skupine pro EP vetrone nikoho nemame.

Jedinym rozhodujicm organem (pravidla, kategorie, mistrovstvi) je plenarni zasedani, v breznu. Agenda pro plenum se tvori do konce rijna predchoziho roku, kompletuje se na podzimnim zasedani. Navrhy pro agendu jdou ze S/C nebo z narodnich aeroklubu.

Na jare se sejdou subkomise a (ve ctvrtek) posoudi navrhy z agendy. Predsedove je pak (v patek) prednesou plenu. Delegati voli systemem ano-ne-zdrzel se-nehlasoval. To jde raz na raz. Pokud je navrh ze subkomise nejasny, nekdo z delegatu se prihlasi a zepta se. Kdyz to nikam nevede, predesda S/C neumi vysvetlit -obhajit atd, predseda rekne "zpatky do subkomise" a je na rok vymalovano. Tak to dopadlo letos s kategorii EP vetronu. Zadne vasne v tom nebyly.

Pravidla FAI neznaji kategorii F5J.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. říj 2010 14:46 #2697 od ludek novotny
Ivane, napsal jsi to hezky....ale co my obyčejní pěšáci, neboli soutěžící.....snad se tohle všechno má dělat pro nás, nebo se pletu?Chtělo by to někoho známého a povolaného aby se začal zajímat o dění na FAI a loboval za nás.....jinak ty naše elektry nikdy nebudou oficiální a navíc nám dřív někdo vnutí létat podle pravidel která nechceme.....třeba nám do toho začnou vnucovat ty zasr....spínače. ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 09:05 #2706 od Ivan Horejsi
Kurs pokracuje:
Jednani a rozhodovani subkomise mam za absolutne demokraticke a otevrene, clenove jsou opravdu kompetentni.
V subkomisi od doby Vladi Hadace nikoho nemame, neni to chyba subkomise. Ctvrtecni schuze subkomise se muze zucastnit dokonce kazdy kdo ma zajem, jako "observer", a nechaji ho mluvit.
Musi se tam ovsem jet a to neni moc prijemne. A to nemluvim o tom, ze mi naposledy ukradli u motorestu pred Lausanne uplne vsechny doklady, co clovek muze vlastnit. Ale zase jsem poznal naseho velvyslance ve Svycarsku.

Druha cesta zustala trochu opomenuta. Pokud da narodni aeroklub dohromady nejaky navrh, delegat ho vlozi na podzim do agendy. Navrhu na F5J tam muze byt tedy nekolik, zhruba do konce rijna mame sanci i my. Nekdo by to musel ovsem udelat.
Nema to ale velkou sanci, pokud to neni predjednane nebo uplne evidentne dokonale.

Delat pravidla je neco jako psat zakony, takze se musi zajistit i vymahatelnost. Obavam se, ze soucasny navrh nevyhovuje.
Neumim si predstavit, jak bude Emil vysvetlovat, jak se bude vyhodnocovat krivka stoupani a pocitat jeji derivace. Ale treba je to jenom muj nazor a nerozumim tomu.
Stacilo by, aby se ustavilo "cokoliv" - nova kategorie ma statut "provizorni" a ta se muze menit kazdym rokem. Zavedena pravidla jsou obvykle na par let zmrazena.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 13:26 #2709 od ludek novotny
Díky za další lekci :) ...jen by jsem chtěl doplnit, že se mi vůbec nejadná o spínač...ač vedu tuhle debatu na téhle stránce.....Ivane, nechceš se toho ve spolupráci třeba s kolegy ze Slovenska či Moravy ujmout? ;) .....Létáme podle něčeho co funguje...v zásadě by ty naše provizorní pravidla chtěla asi ještě doplnit, ale já osobně s tím nemám zkušenosti.....když to neuděláme tak za čas budeme lítat něco, co nás nebude bavit a budeme si drbat hlavu....

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 15:56 #2710 od Jan Kubica
Informace o dalším vývoji na RGG:

1. Na původním odkazu je nová verze pravidel (ale jsou v podstatě stejná)
2. Pěkný návrh od Randyho Brusta - vypustit funkci limiteru, jen zaznamenávat výšku třeba 5 s po vypnutí motoru a podle této startovní výšky dávat "trestné body". To se mi líbí, odpadly by všechny dohady. Původní návrh vzešel v komplikovanější podobě od Pala L. (aby se na mě nezlobil ;) ).

A abych připojil i jeden kontroverzní názor, podle mě by přijetí pravidel F5J EC bylo neštěstí. Pokud někdo touží po "létajících svářečkách", na to už kategorie jsou (a také se moc nerozšiřují, pokud jsem si všiml). V termických elektroletech by mělo jít primárně o termiku, ne o ampéry. Když už přijmu myšlenku nějaké pokuty za vypínací výšku/dobu motoru/energii, je přeci naprosto jedno, jestli modely stoupají do 100 m 2 sekundy nebo 10 sekund. A že to pořád porovnáváme s F3J? Proč ne s F3B, tam mají na navijáky omezení. Jiná věc je jaké, resp. jak vysoké, ale je.

V malých outrunnerech je omezené skoro všechno - váha modelu, rozměru motoru, průměr vrtule i napětí baterky. Jak se ví, výkony jsou pěkně srovnané (kéž by to tak vydrželo). A teď zkuste odhadnout, co by se stalo, kdyby se všechna omezení smrskla třeba jen na 100g dvojčlánek. K čemu by to vedlo? Jaké by byly rozdíly mezi modely? A létal by to ještě někdo za 2 roky? H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 17:21 #2712 od Jan Kubica
Nedám pokoj, ještě mě napadlo se podívat, jak řeší měření výšky raketýři.

http://www.rmkkrupka.cz/w2/images/files ... modely.pdf

4.9.2. Elektronické nebo radiolokační sledování
Výškové údaje z elektronických nebo radiolokačních zařízení jsou platné pouze, pokud je
předložen důkaz o patřičném kalibrování a nastavení těchto zařízení.

4.9.2.1 Elektronické měřiče výšky
Elektronické výškoměry obsahují tyto požadavky a aplikace:
a)Elektronický výškoměr umístěný v modelu by měl být zcela uzavřený uvnitř modelu, ale tak
aby byl odstranitelný. Neměl by být schopný oddělení do modelu během letu.
b) Elektronický výškoměr musí splňovat následující technické podmínky:
- Musí využívat měření tlaku
- Jako výšku letu musí zaznamenávat rozdíl mezi největší dosaženou výškou a výškou rampy, ze
které se startovalo
- Musí mít odečítání údajů na 1 m nebo lepší
- Musí mít přesnost měření 2% z měřené výšky nebo 2 metry, podle toho co je větší.
- Musí vzorkovat s četností 10 vzorků za sekundu, nebo větší
- Musí poskytnout údaj o maximální výšce zvukem nebo visuálně přímo z výškoměru, bez
nutnosti externího zařízení
- Musí mít možnost úplně vymazat před letem všechny předcházející lety
c)technické specifikace tohoto zařízení a kontejner by měly být uveřejněny v místních pravidlech
pro každý výškový závod
d)všechny elektronické měřiče by měli být před začátkem závodů odevzdány, uloženy do bezpečí organizátory, zkontrolovány a kalibrovány rozhodčími nebo kvalifikovaným kalibrovacím týmem s odpovídajícím elektronickým vybavením.
e)závodníci si od pořadatelů vyzvednou kalibrované a zkontrolované výškoměry a pod dohledem
rozhodčích je vloží do modelu. Závodníci by měli měřiče vrátit rozhodčím v co nejkratší době po ukončení letu, aby mohla být zaznamenána data, a pokud to rozhodčí uznají za vhodné, budou
měřiče znovu zkontrolovány a kalibrovány.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 17:43 #2713 od Petr Dušek
Přidám svůj pohled.
1. HL/FXJ/RCEV - Snažil jsem se vystupovat jako propagátor kategorie využívající výškový spínač, ale už debata kolem Holíčské soutěže mne dostatečně znechutila, a tento návrh pravidel . mne dorazil. Účastnici "Holíčského sporu" se nedokázali shodnout na ničem, a to se posuzovala pouze vypínací výška. Nyní, kdy by měl spínač vyhodnocovat další parametry, předpokládám nárůst nejasností a sporů geometrickou řadou... Za sebe říkám, tudy ne! Můžeme se bavit o jednoduché HL kategorii - spínač klidně i bez záznamu (CAM), model geometricky bez omezení (možná max. rozpětí 4m?), omezení příkonu (300W/kg), vypínací výška 150m, max. motorový čas 30 sec., letový čas se měří od startu včetně motoru. Nepředpokládám ovšem, že by toto mělo nějaké mezinárodní F5X ambice...

2. "F5J Eurocup open" - o tomto zde celkem nemá smysl debatovat, určitý okruh lidí, které ta neomezená honba za kW baví, tady je a asi ještě nějaký čas bude, takže bych jim do toho rozhodně nemluvil. Myslím ovšem, že to brzy povede ke kombinacím typu 5m AVA + Hacker carbon super motor + LiPo 200C... Jejich volba.

3. Velké RCEK - Jestliže (zatím) fungují malé oběžky, zdálo by se jednoduché v podobném duchu udělat "velké oběžky". Např max. motor 28-26 (35-48), vrtule min. 13", max. 3S LiPo, otázkou je minimální hmotnost, dal by se předpokládat velký rozptyl velikostí modelů, šlo by třeba stanovit minimální plošné zatížení (např. 20g/dm2) - něco takového by se dalo zkusit na národní úrovni, mezinárodní úspěch opět neočekávám??

4. Zbývá poslední a v této chvíli podle mne nejlepší varianta - na jaře "nedopatřením" odmítnutý návrh od S. Neu - limiter 200Wmin/500W. Sice s takovým limiterem nemám žádné zkušenosti, ale předpokládám, že když je to ověřeno v FAI kategoriích F5B/F, asi by to fungovalo i v F5J. Samozřejmě zde bude honba za účinností pohonů, skoro nutností bude převodovka, ale pokud se to bude odehrávat v limitu 500W, je to myslím snesitelné i v "malých" českých podmínkách.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. říj 2010 18:02 #2714 od Jan Kubica
Petře, nevěš hlavu. Ten poslední návrh na výškové záznamníky vypadá opravdu rozumně - bojím se, že je natolik rozumný, že neprojde :-) , ale Palo už má soft a Randy (CAM) na tom taky dělá :-)

Princip je jednoduchý - už ne spínač, ale záznamník zaznamená výšku v době vypnutí motoru + třeba 5 vteřin. Tuto výšku po přistání odbliká, odpípá (raketýrům to tak funguje) nebo ukáže na displeji - bez stahování. Hodnocení letu je potom doba letu + body za přistání - body za výšku, třeba i jeden bod za metr (to už by létat nízko muselo :-) ).

Je to jednoduchý, je to geniální, "udělátko" bez paměti, bez nastavování, bez problémů s kompatibilou s reglem, bez problémů se stahováním dat. Mně se to líbí moc. Jo, vypadla z toho "elektrika" a je to jen na jedno stoupání, ale v rámci těchto omezení se mi to líbí. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.411 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám