file Stavba F5j větroně

Více
01. kvě 2015 11:53 #14806 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
To je právě ta krása plovoucí výškovky - v jistém rozsahu lze bez problému měnit seřízení :-) Jasně že to nejde do extrému, pokud by už model letěl ve výsledku čumákem nahoru či dolů, tak to není pro odpor nic dobrého, ale v rozumném rozsahu v tom není žádný problém...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. kvě 2015 19:56 #14808 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně

Roman Vojtěch napsal:
Ahoj Petře,
proč si myslíš, že máš zalítáno, když máš nataženo 2mm?


Nooo, protože je výškovka plovoucí a tudíž jsem tak dosáhl potřebného úhlu seřízení?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. kvě 2015 20:41 - 03. kvě 2015 20:43 #14811 od Roman Vojtěch
Odpověděl Roman Vojtěch pro téma Stavba F5j větroně

Petr Koláska napsal: Nooo, protože je výškovka plovoucí a tudíž jsem tak dosáhl potřebného úhlu seřízení?


Ahoj Petře,
přiznám se, že mě zmátla Tvoje zmínka o milimetrech na výškovce. Když mne ctěné osazenstvo Stoupáku ujistilo, že se jedná o plovoucí výškovku, tak potom je diskuze o milimetrech opravdu trochu "plovoucí" nikoliv však bezpředmětná.

Problémem je, že s plovoucí výškovkou si můžeš nastavit seřízení křídlo/výškovka jaké chceš, samozřejmě v určitých rozumných mezích. Zbytek doženeš posunem těžiště. To co vypadá na první pohled jako výhoda se může velice rychle obrátit v nevýhodu. Můžeš mít zbytečné velké seřízení, které "doženeš" posunem težiště dopředu. V tomto případě ovšem za cenu ztráty výkonu letadla.

U klasické výškovky (klapka) Tě právě výchylka klapky výškovky varuje, že něco může být špatně. Samozřejmě předpokládám, že výrobce měl vše správně spočítané a hlavně ověřené záletem.

Opravil bych tedy svoji původní otázku na...jaký je potřebný úhel seřízení (stavební plán?) a jak poznáš, že si ho dosáhl? Dělám si srandu, nechci Tě z ničeho zkoušet.

Přeji pěkné polítání s Alergií (mrkanec).
Poslední změna: 03. kvě 2015 20:43 uživatelem Roman Vojtěch.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 06:47 #14812 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Hele, ono je to celé poněkud složitější.... Kompletní plány na tohle letadlo neexistují, jsou k dispozici pouze plány křídel. Není ani nikde udána přesná poloha těžiště. Takže úhel seřízení byl při stavbě zvolen neutrální 0° (Daidalos třeba s touhle hodnotou létá výborně) a teprve letovými zkouškami se postupně ladila ideální hodnota. Proto to natažení výškovky, které možná časem, jakmile se ukáže jako opravdu správné, "transformuju" na podložení křídla a výškovku opět vrátím do roviny s osou ocasní trubky (která je zase rovnoběžná s tětivou profilu křídla, takže to odpovídá plus mínus nulovému úhlu seřízení).

Když to vezmeme řečí čísel, tak při téhle hodnotě natažení výškovky (cca 2mm na odtokové hraně oproti stavebnímu nastavení) jsem dosáhl úhlu seřízení cca 1,1°.

Tím, že to letadlo je prakticky třetí prototyp (o dalších nevím a tudíž mi těžko poskytnou nějaké informace) a co kus, to poněkud jiná konstrukce křídel, je potřeba ladit veškeré hodnoty spíš podle toho, jak se to chová ve vzduchu, než podle nějakých exaktně daných hodnot.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 07:25 #14813 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Obavam se, ze je to ještě slozitejsi. Mnoho let jsem si myslel, stejne jako Tomas, ze plovouci vyskovka je idealni. Protože v kazdem letovem rezimu je profil identicky. Ale Perfection i poslední Maxa mají klapky. U Maxy dokonce pisou, ze to dlouho zkouseli.
Tak mne z toho vyvedte. Ve kterem rezimu by mel byt profil VOP s klapkou opravdu symetricky? Zalezi na tom vůbec?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 08:09 - 04. kvě 2015 08:12 #14814 od Roman Vojtěch
Odpověděl Roman Vojtěch pro téma Stavba F5j větroně
Ahoj Ivane,
já zase po mnoho let vím, že plovoucí výškovka je velice problematické řešení. Přinejmenším pro rychleji létající modely s kterými mám zkušenosti. Je mnohem méně účinnější a vyžaduje tedy větší výchylku po delší dobu na stejnou reakci jako výškovka s klapkou. Nemluvím o kolikrát dost složitém řešení mechaniky plovoucí výškovky (přesnost, tuhost, váha atd.). Přemýšlím proč by to mělo být jinak pro ploužidla jako třeba F5J. Obávám se, že tam to platí o to více (nízké rychlosti, "pomalé" obtékání profilu).

Profil výškovky by měl být symetrický v letovém režimu (jedna rychlost) v kterém se pohybuješ nejčastěji. Budeš mít potom nejmenší odpor. Pokud máš více úlohové letadlo, tak je to vždy o kompromisu. Já na “nulu” seřizuji F3B model pro rychlost (v=20-70m/s), chci aby se chování pokud možno neměnilo s rychlostí a chci co nejmenší odpor. Na úlohu termika (v=8-10m/s) už tyto dva parametry považuji za méně kritické.

Nakonec bych už jen pro ilustraci dodal, že pokud mám pro výše zmíněnou úlohu rychlost výškovku v nule, tak pro termiku mám nataženo cca 0,3-0,4mm. Mám pocit, že to to funguje i pro Pike Perfection F5J, ale moc to éro ještě neznám.
Poslední změna: 04. kvě 2015 08:12 uživatelem Roman Vojtěch.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 08:14 #14815 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Ivane, trochu jsi mé tvrzení překroutil... Já si například nemyslím, že je plovoucí VOP ijednoznačně deální, já si pouze myslím, že má jednu konkrétní výhodu v té změně seřízení.
To je ale jen jeden parametr a ty další už tak jednoznačně kladné nejsou, třeba vyšší nároky na servo a vesměs větší vůle v uchycení VOP atd. Když mi tu doma vedle sebe leží Stork a Perfection, tak je to vidět jasně :-)
Mechanicky má prostě Perfection navrch, jenže na druhé straně se jeho uživatelé podkládání výškovky občas nevyhnou, což zase u Storka nikdo řešit nemusí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 09:17 #14817 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Plovoučku má už i Xplorer,takže v současné době vlastně všechny nejpoužívanější F3(5)J éra.
Na klapce se mi líbí mnohem větší účinnost na malé rychlosti. Konkrétně potlačení v situaci těsně nad bodem a s otevřenýma brzdama. Zde je reakce mnohem rychlejší. Sledoval jsme to loni na MS v Martině. Tam bylo vidět startovat a přistávat Maxy a Xplorery se starým a novým ocasem vedle sebe.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 12:41 #14820 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma Stavba F5j větroně
Moje zkušenosti s plovoucí výškovkou jsou stejné jako u ostatních pilotů, to je, že se lehce přenastaví úhel seřízení křídlo – výškovka a může se lépe laborovat s posunutím těžiště. U klapkové výškovky, při posunu těžiště, jednou vyjde souměrný profil výškovky a pak polosouměrný se vztlakem kladným a podruhé záporným. Tyto dvě poslední varianty mají negativní vliv při změně rychlosti modelu. Při nárustu rychlosti modelu a kladném vztlaku na výškovce má model tendenci takzvaně zaklápět a při záporném vztlaku má model tendenci rychleji vyplouvat a to není úplně ideální pro chování modelu. Proto asi plovoucí výškovku. :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
04. kvě 2015 13:08 #14821 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
f3j.in.ua/en/maxa-pro-family.html

Kouknete na to. Neni to moc jasne ale o smerovku se asi nejedna, zmenila se vyskovka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.451 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám