Stavba F5j větroně
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Roman Vojtěch napsal:
Ahoj Petře,
proč si myslíš, že máš zalítáno, když máš nataženo 2mm?
Nooo, protože je výškovka plovoucí a tudíž jsem tak dosáhl potřebného úhlu seřízení?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Roman Vojtěch
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 10
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
Petr Koláska napsal: Nooo, protože je výškovka plovoucí a tudíž jsem tak dosáhl potřebného úhlu seřízení?
Ahoj Petře,
přiznám se, že mě zmátla Tvoje zmínka o milimetrech na výškovce. Když mne ctěné osazenstvo Stoupáku ujistilo, že se jedná o plovoucí výškovku, tak potom je diskuze o milimetrech opravdu trochu "plovoucí" nikoliv však bezpředmětná.
Problémem je, že s plovoucí výškovkou si můžeš nastavit seřízení křídlo/výškovka jaké chceš, samozřejmě v určitých rozumných mezích. Zbytek doženeš posunem těžiště. To co vypadá na první pohled jako výhoda se může velice rychle obrátit v nevýhodu. Můžeš mít zbytečné velké seřízení, které "doženeš" posunem težiště dopředu. V tomto případě ovšem za cenu ztráty výkonu letadla.
U klasické výškovky (klapka) Tě právě výchylka klapky výškovky varuje, že něco může být špatně. Samozřejmě předpokládám, že výrobce měl vše správně spočítané a hlavně ověřené záletem.
Opravil bych tedy svoji původní otázku na...jaký je potřebný úhel seřízení (stavební plán?) a jak poznáš, že si ho dosáhl? Dělám si srandu, nechci Tě z ničeho zkoušet.
Přeji pěkné polítání s Alergií (mrkanec).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Když to vezmeme řečí čísel, tak při téhle hodnotě natažení výškovky (cca 2mm na odtokové hraně oproti stavebnímu nastavení) jsem dosáhl úhlu seřízení cca 1,1°.
Tím, že to letadlo je prakticky třetí prototyp (o dalších nevím a tudíž mi těžko poskytnou nějaké informace) a co kus, to poněkud jiná konstrukce křídel, je potřeba ladit veškeré hodnoty spíš podle toho, jak se to chová ve vzduchu, než podle nějakých exaktně daných hodnot.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Tak mne z toho vyvedte. Ve kterem rezimu by mel byt profil VOP s klapkou opravdu symetricky? Zalezi na tom vůbec?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Roman Vojtěch
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 10
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
já zase po mnoho let vím, že plovoucí výškovka je velice problematické řešení. Přinejmenším pro rychleji létající modely s kterými mám zkušenosti. Je mnohem méně účinnější a vyžaduje tedy větší výchylku po delší dobu na stejnou reakci jako výškovka s klapkou. Nemluvím o kolikrát dost složitém řešení mechaniky plovoucí výškovky (přesnost, tuhost, váha atd.). Přemýšlím proč by to mělo být jinak pro ploužidla jako třeba F5J. Obávám se, že tam to platí o to více (nízké rychlosti, "pomalé" obtékání profilu).
Profil výškovky by měl být symetrický v letovém režimu (jedna rychlost) v kterém se pohybuješ nejčastěji. Budeš mít potom nejmenší odpor. Pokud máš více úlohové letadlo, tak je to vždy o kompromisu. Já na “nulu” seřizuji F3B model pro rychlost (v=20-70m/s), chci aby se chování pokud možno neměnilo s rychlostí a chci co nejmenší odpor. Na úlohu termika (v=8-10m/s) už tyto dva parametry považuji za méně kritické.
Nakonec bych už jen pro ilustraci dodal, že pokud mám pro výše zmíněnou úlohu rychlost výškovku v nule, tak pro termiku mám nataženo cca 0,3-0,4mm. Mám pocit, že to to funguje i pro Pike Perfection F5J, ale moc to éro ještě neznám.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
To je ale jen jeden parametr a ty další už tak jednoznačně kladné nejsou, třeba vyšší nároky na servo a vesměs větší vůle v uchycení VOP atd. Když mi tu doma vedle sebe leží Stork a Perfection, tak je to vidět jasně
Mechanicky má prostě Perfection navrch, jenže na druhé straně se jeho uživatelé podkládání výškovky občas nevyhnou, což zase u Storka nikdo řešit nemusí.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Na klapce se mi líbí mnohem větší účinnost na malé rychlosti. Konkrétně potlačení v situaci těsně nad bodem a s otevřenýma brzdama. Zde je reakce mnohem rychlejší. Sledoval jsme to loni na MS v Martině. Tam bylo vidět startovat a přistávat Maxy a Xplorery se starým a novým ocasem vedle sebe.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Kouknete na to. Neni to moc jasne ale o smerovku se asi nejedna, zmenila se vyskovka.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- 20. lis 2024 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.