file Eurocup pravidla 2013 - ČR RCEK Pravidla 2013

Více
06. srp 2012 20:49 #7852 od Radek Novotny

Petr Dušek napsal: Přesně jak píše Radim, omezení chodu motoru je jen cesta k tomu, jak zvětšit mezeru mezi špičkou a ostatními. Slabší pilot se slabým motorem bude při 20sec. motoru přistávat ve třetí minutě a po dvou soutěžích ho to přestane bavit. Za současného stavu si letí těch svých 40sec. a má šanci na maxo a prostě "jenom" na špičku ztrácí 20 bodů. Při omezení motorového času se bude honba za supermotorem a 100C bateriemi násobit.


Ále jó, taky je to platný názor... ale znovu říkám, volba by byla na pořadateli soutěže. A třeba by se i ustálily u nás nějaké větší doby chodu motoru, a kratší by byly pak na mezinárodky...

A zase opakuji i další věc, tohle odbourává tolik kritizované stratosféry, na které starší piloti stejně nevidí, a už dnes mají proti mladším zrakový handicap. Konkrétně klidně můži mlivit za Honzu Micku, lítá skvěle, ale musí z menší výšky, to samé Ivan Hořejší atd., atd...
Otázka rozdílností v pohonech, a jak to řešit, je věc oddělená. A řešit by se měla v souladu s rozvojem technologií...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. srp 2012 21:00 #7854 od Petr Dušek

Radek Novotny napsal: By jsem zvolen na Eurocupu do Jury, a tak jen interpretuji pár poznatků, které musel pořadatel řešit...

Radku, kromě jedné podivné historky s PET flaškou jsem tady žádný konkrétní poznatek k výškoměrům neviděl, možná nečtu dost pozorně?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. srp 2012 22:02 #7855 od Petr Kurjan

Aleš Krátký napsal: peta treba prosazuje metodu "spalis = neletis" coz je fajn,ale tim vyrusis jen pretezovani, miho dle vseho nehori a lita pekelne (kdo byl na EC vi ocem mluvim, zejo kluci?)
ja jsem stale pro fixni tabulku axi, dualsky, neco malo z HK a basta. stejne tu nikdo nic jineho neleta. a mas po problemech.


Můj návrh "spálíš=neletíš" byl myšlen pouze jako doplněk pro obecnou specifikaci motoru. Měl by omezit konfigurace pohonu "na jedno použití" (KEDA apod.). MIHO a jemu podobné extrémy by měly být vyloučeny tabulkou a omezením o komerční dostupnosti. Pokud si vzpomínám, v zahraničí (myslím, že ve Francii) se ještě v době DC pohonů zkoušelo jednoduché omezení na maximální proud - v sérii s pohonnou baterií byla autopojistka, která měla hlídat jeho překročení. Takové omezení příkonu dává prostor pouze k ladění ve smyslu hmotnosti modelu a účinnosti celého pohonu, zbytek je na pilotovi. Řešení je geniálně jednoduché, ale není ideální. Pojistky nikdy nebudou všechny stejné a nepřeruší se přesně při jmenovitém proudu.

A poznámka k "asociálnosti" návrhu pravidel - chápu, že nikdo nemá peníze na rozhazování a ne každý si může dovolit utrácet za takovou zábavu. Ale opravdu slušný pohon už dnes jde pořídit za cenu kolem 1400-1500,- Kč (Motor Dualsky 2826EA-10 + regulátor HobbyKing 40A). To je cena jednoho motoru AXI bez regulátoru, ale výkon v podstatě stejný! Navíc se zdá, že tento motor má opravdu odolné vinutí a tedy že i dlouho vydrží. V Holíči byly teploty asi 32°C. S proudem okolo 29A motor běžel 30-35s a vydržel bez problémů. Létám s touto sestavou od začátku sezóny a nezdá se, že bych měl nějakou podstatnou nevýhodu proti špičkovým pohonům. Pokud je tohle pro někoho moc drahé, ať si dále lítá s levnou Čínou, ale ať se potom nediví, že za několik levných spálených motorů utratí nakonec více, než za jeden opravdu dobrý a odolný, který je jen 2x dražší! Naše modely naštěstí vystačí s poměrně levnými bateriemi, jejich cenu snad ani nemá smysl rozebírat. Ono je to spíše o tom, co chci na tuto zábavu obětovat a čeho jsem ochotný se vzdát. Někdy stačí třeba ušetřit za kouření a jiné neřesti... :D

Návrh na možnost omezení motorového času, beru jako snahu o oživení pravidel a přípravu pilotů (i těch méně zkušených) na přechod k výškoměrům. Když se zamyslím nad snahou opravdu účinně omezit zvýhodnění na straně pohonu, vyjde mi zase jen výškoměr, tedy "malé" F5J. Při současných cenách výškoměrů už bych pořízení takového doplňku nebral jako překážku. Díky paměti je totiž univerzální a dobře využitelný při ladění pohonů a výkonu modelů. Otázku spolehlivosti a odolnosti proti úmyslným i neúmyslným podvodům teď neřeším, řekl bych, že to je na jiné téma.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 05:29 #7856 od Tomas Hruby

Aleš Krátký napsal: ja jsem stale pro fixni tabulku axi, dualsky, neco malo z HK a basta. stejne tu nikdo nic jineho neleta. a mas po problemech.


Mě docela štvou tyhle generalizace typu "nikdo nic jiného nelétá"... Já třeba létám Megy (mimochodem jsem nespálil nikdy žádnou), na Moravě se létají nesporně komerční a dostupné motory Keda, dál se občas vyskytne Scorpion, také bez diskuse legální) a dá se pokračovat (třeba "něco málo z HK" je slušná sbírka). Na okraj, jak si poradíš s "fórkem" specifickým u Scorpiona, tedy tím, že je komerčně běžně dostupný jako stavebnice, tedy s možností namotat jak chceš? Podle mě to je podle současných pravidel neodiskutovatelně legální, ovšem zároveň je to další argument pro uvolnění...
Navíc jak už několikrát padlo, seznam motorů jako povinný je podle SMČR dost neprůchozí - pravidla musí být "nadstranická", tedy bez odkazu na konkrétní výrobce. Ten seznam v současných RCEK je OK, protože je jen "doporučení", ovšem postavit pravidla striktně na seznamu (navíc zpřísněném a omezeném) už problém je.

Osobně si nemohu pomoci, ale i s odstupem a po nějakých dalších testech si stojím za svým starším názorem, tedy za tím, že se kolem nárůstu výkonu motorů dělá zbytečná hysterie. No tak výkony narustou - a co se asi stane? Vcelku prd - cena leckterých alternativ (ne-li většiny) je menší než standardního AXI, jedinou výjimkou je MiHo, ale ani u něj nejde finančně o nějaký extra hardcore. Tak se zájemci postupně přizpůsobí, ve srovnání s jinými vlivy bude riziko poklesu počtu soutěžících mizivé, jsou tu daleko problémovější faktory ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 06:58 #7857 od pavol polonec

Petr Dušek napsal: Přesně jak píše Radim, omezení chodu motoru je jen cesta k tomu, jak zvětšit mezeru mezi špičkou a ostatními. Slabší pilot se slabým motorem bude při 20sec. motoru přistávat ve třetí minutě a po dvou soutěžích ho to přestane bavit. Za současného stavu si letí těch svých 40sec. a má šanci na maxo a prostě "jenom" na špičku ztrácí 20 bodů. Při omezení motorového času se bude honba za supermotorem a 100C bateriemi násobit.


povazujem sa za slabsieho pilota ,dokopy som toho moc nepovyhraval ,ALE lietat termiku som sa naucil az vtedy ked som zacal trenovat na 10sekund tj 100m vysky
to je dovod preco si "dovolujem" motorovat do 20sekund (tj 200m ,pohon mega 2000kv,regler hobbyking a rhina 1050 z roku 2009!)
cez to vsetko ze preteky nevyhram ,lebo mi obcas "uleti" jeden-dva lety, lietanie ma ovela viac bavi, ked sa zachranim a vylietam z 50m ostavajucivh 5min akoby som to mal vylietavat v 400m vyske!!!
ps definuj pojem slabsi pilot,pozri sa par rokov naspat,vtedy boli dobry a slabsi dnes je stav dobry a vynikajuci piloti spička sa vyrovnavat
palo

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 07:53 #7858 od Radek Novotny

Tomas Hruby napsal: ... jak si poradíš s "fórkem" specifickým u Scorpiona, tedy tím, že je komerčně běžně dostupný jako stavebnice, tedy s možností namotat jak chceš? Podle mě to je podle současných pravidel neodiskutovatelně legální, ovšem zároveň je to další argument pro uvolnění...

Tomáši, motor Scorpion je v Eurocupu neoddiskutovatelně nelegální, pokud je jako stavebnice. Motor z "kitu" je doslovně pravidly zakázán. V českých pravidlech je motor omezen na parametry dané výrobcem, bez modifikací, atd. V čechách ho považuji rovněž za neoddiskutovatelně nelegální. Motor má být ze sériové produkce, splňující parametry dané výrobcem, a ne kit součástek, ze kterých si sestavím a dokončím motor, a stanu se tak výrobcem... To ti je snad jasné, ne? Neblázni tu prosímtě s těma teoriema s motory z kitu, že by měly být legální, či co...

U Scorpion jsem nenašel motor, který by byl ze sériové výroby rozumně použitelný pro RCEK, aby byl konkurenceschopný s AXI a spol...

Ještě k předchozímu příspěvku Pala Polonce, dříve jsem bral jeho poznámky ohledně výšky vypínání a termiky s rezervou a obhajoval jsem neomezené motorování, ale dneska s ním už souhlasím. Je to mnohem větší sranda, lítat z menších výšek. A i kdyby se třeba ta max. doba motorování neakceptovala u nás, ale jen na Slovensku, a nebo v Eurocupu, tak si to tam rád určitě přijedu zalítat...

Palo, fakt jsem takhle ještě Magiča rotovat v bublině na křidýlkách neviděl, ten to smažil jak turbína z Fukišimy... :mrgreen: Brácha vždycky šudlá zatáčku naplocho přes směrovku, je to účinnější na vydojení většího stoupání, ale je to moc náchylné na ustředění a vypadnutí... Ta křidýlková rotovačka na začátku je tanec, a pak když jsem ho potom v bezpečné výšce srovnal na směrovku, tak už stoupal jak na motor.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 10:10 #7860 od Radim Barč
No tak létej z menší výšky, však to zakázané nikde není. Vychutnavejte přízemní let,.nikdo vám nebrani, pokud nevadí, že vás občas prelita nějaký nymand.
Proč omezovat ostatní.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 10:55 #7861 od Petr Dušek

Radek Novotny napsal: Tomáši, motor Scorpion je v Eurocupu neoddiskutovatelně nelegální, pokud je jako stavebnice. Motor z "kitu" je doslovně pravidly zakázán. V českých pravidlech je motor omezen na parametry dané výrobcem, bez modifikací, atd. V čechách ho považuji rovněž za neoddiskutovatelně nelegální...

Radku, můžeš prosím citovat ten zákaz motoru z kitu, nějak to nemůžu najít.

Tuhle obranu "factory spec." a podobných výmyslů nechápu, co tím chcete bránit? Že si někdo legálně navine motor, to by byl fakt průlom :lol: :lol: .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 10:57 #7862 od pavol polonec
Radim,
Ak by sme brali outrunery ako vstupnu kat.do FAI F5J je to idealna kategoria na naucenie sa lietania mikrotermiky v malej vyske.
Druha otazka je co ma pilot z toho ze sa "vozí" 8minut v 300-400m?asi len to ze ma iste body za let.Nič viac.Ber to ako moj pohlad, nikomu ho nevnucujem :)
Finale velkej FAI sa lietalo hlboko pod 100m ,teda kto chcel uspiet musel vypnut sakra nizko, Radek Malčík vypinal v druhom kole na 15min vo vyske 64m. :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. srp 2012 11:29 #7863 od Petr Dušek
Palo, to všechno o létání nízko je 100% pravda, ale správně píšeš, proč to někomu vnucovat předpisem? V F5J se snižuje výška, protože k tomu konkurence tlačí, stejně tak by to mělo být v RCEK (outrunnerech), ať si každý zvolí výšku, která mu vyhovuje.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.422 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám